Daniel78 skrev:
Det är nog Isover TightTec du sett:

[länk]
Den såg ut ungefär så, men det stod inte "Isover" på den. Det stod ingenting på den, faktiskt.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Bor i ett Trivselhus årsmodell 2008 ,fönstersmygar/bänkar är limmade på plats (ej skruvade/spikade) så att leverantören väljer att inte ha diffplast i fönstersmygar är förståeligt.
Går ju fint ändå man får lösa det på annat sätt bara.
t.ex spika på masonite eller köra med salningsspår i fönstren
 
andersmc skrev:
Den såg ut ungefär så, men det stod inte "Isover" på den. Det stod ingenting på den, faktiskt.
Dom är väldigt lätta att göra själv, så hur isover lyckas sälja sådana förstår jag inte riktigt.
 
Det är för att bygg-gubbarna inte gör det annars. Om en konstruktör skriver "var noga i hörnorna" så säger gubbarna "vi är alltid noga, vad fan är det med dig?". Föreskriver man däremot att det skall användas artikelnummer ditten och datten och ser till så att detta levereras till byggarbetsplatsen så blir det med största sannolikhet också monterat med bättre resultat till följd.
 
Nja,visst går det att tolka in det man vill här – Det är nog bäst att fråga någon till råds. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult svarar på min fråga. –Om plastfolie behövs i fönstersmygarna?

Svar:
Det är Trivselhus som har konstruktionsansvaret för ditt hus. Alltså är de ansvariga för att rita och konstruera det på ett sådant sätt att det håller i 50 år (vilket är den beräknade livslängden på moderna trähus) Om din KA är villig att ta på sig konstruktionsansvaret så är det upp till honom.


Dock ser jag plastade fönstersmygar i majoriteten av trähusen idag. Om du känner dig orolig så kan du begära en provtryckning av huset innan slutbesiktningen (helst innan målaren varit där) för att säkerställa att huset är tillräckligt tätt. Det är enligt mig bättre satsade 1000-lappar på sikt eftersom byggfirman i så fall även får täta till andra ev. läckage utan extra kostnad.

- Så var det med den saken!
 
Husplaner skrev:
Nja,visst går det att tolka in det man vill här – Det är nog bäst att fråga någon till råds. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult svarar på min fråga. –Om plastfolie behövs i fönstersmygarna?

Svar:
Det är Trivselhus som har konstruktionsansvaret för ditt hus. Alltså är de ansvariga för att rita och konstruera det på ett sådant sätt att det håller i 50 år (vilket är den beräknade livslängden på moderna trähus) Om din KA är villig att ta på sig konstruktionsansvaret så är det upp till honom.


Dock ser jag plastade fönstersmygar i majoriteten av trähusen idag. Om du känner dig orolig så kan du begära en provtryckning av huset innan slutbesiktningen (helst innan målaren varit där) för att säkerställa att huset är tillräckligt tätt. Det är enligt mig bättre satsade 1000-lappar på sikt eftersom byggfirman i så fall även får täta till andra ev. läckage utan extra kostnad.

- Så var det med den saken!
Jag har prvtryckt flera lägenheter utan plast i smygarna och fick som högst 0,27l/s m2 och som lägst 0,11 l/s m2. Som jämförelse är godkänt 0,6 l/s m2 passivhus ska ha Max 0,3 l/s m2.
 
Charlotte Andersson svarar här som en konsult hade svarat till en kund - vilket är helt rätt och riktigt, hon är ju här under eget namn och kan inte sitta och tro eller ljuga som vi andra. Och som bekant är det är inte ofta konsulter verkligen svarar på frågan som kunden har.

Man kan väl jämföra:
Behövs plastfolien i fönstersmygarna?
Behövs lågprofildäck på en personbil?

Det som Matti_75 skriver visar väl att det inte verkar helt avgörande i de fall han redovisar. Å andra sidan står det väl i föreskrifterna att det inte får finnas några stora lokala läckage. I det fall resten av konstruktionen är väldigt tät och väl utförd så kanske det kan bli problem om större delen av läckaget sker i fönstersmygarna?

Min åsikt är nog att man bör plasta där man kan. I nyproduktion finns det ingen anledning att snåla med plasten när man faktiskt kan komma åt och få till ett bra resultat.
 
Snailman
Det är väl trivselhus som räknar med bergvärme som standard i sina hus, så de ligger väl inte i framkant angående energibesparing och därmed nödvändiga styrda ventilation (kräver täta hus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.