Skarva med glasfiber. Är det bara lägga på remsa och sedan spackla? Se bild

Glasfibermatta applicerad längs med skarv på gipsskiva, redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
använd pappersremsa hållbarare

ser ut som du har långt mellan skruvarna (max) 200mm
men kanske en synvilla
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 1 till
  • Laddar…
Sådan remsa är inte godkänd. Ska vara pappersremsa. Anledningen till det är att glasfiberremsan/vävremsan får en tunn fin spricka vid rörelser i vägg/tak.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Hur gör man här det måste man använda gipsbruk?
Otillräckligt spacklad gipsskivsfog med skruvar och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Micke R. skrev:
Sådan remsa är inte godkänd. Ska vara pappersremsa. Anledningen till det är att glasfiberremsan/vävremsan får en tunn fin spricka vid rörelser i vägg/tak.
Inte godkänd? Av vem?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
AMA.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
Hur gör man här det måste man använda gipsbruk?
[bild]
Hur gör jag här?
 
Fyll med vanligt spackel innan bara. Och skippa glasfiberremsan, den e kass.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
Är det bara lägga på remsa och sedan spackla?
Ja. Jag har kört med glasfiberremsa i 30 år o det har aldrig spruckit för mig. Det förs diskussioner på forumet om pappremsa eller glasfiberremsa men som sagt: Jag har bara lyckade resultat av glasfiberremsor.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Ja. Jag har kört med glasfiberremsa i 30 år o det har aldrig spruckit för mig. Det förs diskussioner på forumet om pappremsa eller glasfiberremsa men som sagt: Jag har bara lyckade resultat av glasfiberremsor.
Bra för dig! Slutade använda vävremsan när jag råkade ut för problemet. Krävs ju lite rörelser för att det skall spricka så många gånger klarar det sig säkert. Men varför chansa? Blir inte billigare om man köper remsa på rätt ställe.
 
Vi använde glasfiber i hela bottenvåningen när vi byggde nytt 2000.. Efter 10 år syntes alla gipsplattor.
Svaga sprickor alltså - det var ju ett nytt trähus, så det rörde väl på sig.
När vi målade om huset passade jag på och fick målaren att lägga microlit i hela inner-taket innan ommålning. Nu 10 år senare är allt lika snyggt fortfarande.
Inga sprickor eller annat har dykt upp.
 
Mitt hus är byggd slutet på 70-talet och har använts glasfiberväv. Det är flera ställen som har spruckit, särskilt över dörrar och fönster. Men huset är nästan original från byggåret, så kan hända att huset inte rör lika mycket. Iallafall så tror jag nybyggda hus har större chans att det spricker än gammala hus. Pga mer fukt i virket och större rörelser.

Men jag kommer att köra med papp för att vara på säkra sidan.
 
Har du nära till Hornbach så har dem pappremsa till okej pris. Även spackel som är bra: Sikafiller 110. 125kr/10L. Dock ett finspackel så ganska tungt men kanon att lägga remsa i då det klistrar bra.
 
Skivtillverkarna föreskriver att det skall vara pappersremsa. Därmed är inte glasfiberremsa fackmannamässigt. Och det lär ju finnas någon anledning till att tillverkarna säge papper.
 
Stefan N Stefan N skrev:
AMA.
Vem är det.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.