Tomture61 Tomture61 skrev:
Vilken tillverkare , har du hänvisning .

Så här skriver Norgips [länk] 😉
Precis, vilket skriver att den montering jag beskriver är helt enligt instruktionerna.

Skiss av golv med plankor i förskjutet mönster, text instruktioner för läggning och skarvning, teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cerb skrev:
Na, det där är ju inte alls i enlighet med tillverkarnas rekommendationer.

Långskarvarna (långsidan) ska ligga längsmed glesen och kortskarvarna kortlar man mellan glesen/alt plåt.
Inte enligt europrofil och gyproc iaf.
 
  • Installationsguide för direktmonterat innertak med tekniska specifikationer och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionssida för montering av Gyproc undertak med illustrerade profilpositioner och skruvanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A atomlab skrev:
Inte enligt europrofil och gyproc iaf.
Nu bygger ju inte TS något nedpendlat undertak utan på gles, vilket enligt grypoc kan göras på följande vis.

Instruktionsdiagram för montering av gipsskivor på trästomme med avståndsrekommendationer och materialkrav på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
C Cerb skrev:
Precis, vilket skriver att den montering jag beskriver är helt enligt instruktionerna.

[bild]
Skarv på kortänden med en T-60 , nu är plåtprofil / remsa med i matchen igen 😉

Monterar man gips i tak på glespanel (glespanel i trä 28 x 70) så sätts långsidan på gips tvärs glesen . I spackeldiket monteras en pappremsa . Denna procedur är att föredra , trä har en förmåga att tex ej ha exakta mått , spackeldiket döljer såna defekter + det är en starkare förbindning av två skivor .

Eller så kan ni glesa med plåtprofiler / förstärka skarvar med plåtremsa så kan man sätta gipset åt vilket håll man vill / känner för .
Tycker själv att trä är billigare och mer lättbearbetat dock 🙂
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skarv på kortänden med en T-60 , nu är plåtprofil / remsa med i matchen igen 😉

Monterar man gips i tak på glespanel (glespanel i trä 28 x 70) så sätts långsidan på på gips tvärs glesen . I spackeldiket monteras en pappremsa . Denna procedur är att föredra , trä har en förmåga att tex ej ha exakta mått , spackeldiket döljer såna defekter + det är en starkare förbindning av två skivor .

Eller så kan ni glesa med plåtprofiler / förstärka skarvar med plåtremsa så kan man sätta gipset åt vilket håll man vill / känner för .
Tycker själv att trä är billigare och mer lättbearbetat dock
”T.ex. T-60” är ledord här. Klart de rekommenderar varor de själva säljer, men det primära är att man ska kortla kortskarvarna, vilket såklart blir lika bra gjort på en kortlingar av gles, dock svårare montage än plåt.
 
Tomture61
C Cerb skrev:
”T.ex. T-60” är ledord här. Klart de rekommenderar varor de själva säljer, men det primära är att man ska kortla kortskarvarna, vilket såklart blir lika bra gjort på en kortlingar av gles, dock svårare montage än plåt.
Citerar mig själv "Tycker själv att trä är billigare och mer lättbearbetat dock 🙂"
För att få glesen (i trä) på rätt ställe så är en tumstock ett bra verktyg .
Är man van att jobba med plåt så kanske det blir lättare än att bearbeta trä 🤔
Dock är alltid metall dyrare än trä .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Citerar mig själv "Tycker själv att trä är billigare och mer lättbearbetat dock 🙂"
För att få glesen (i trä) på rätt ställe så är en tumstock ett bra verktyg .
Är man van att jobba med plåt så kanske det blir lättare än att bearbeta trä 🤔
Dock är alltid metall dyrare än trä .
Håller med... men just kortlingar i trä är lite klurigare att få på korrekt plats än specielgjorda skarvprofiler i plåt gjorda för ändamålet.. så man förstår ju varför Norgips rekommenderar detta.

Själv kortlar jag alltid med 28x70, vilket även alla "gipsare" och målare jag träffat gör.
 
Tycker nog plåtbanden är väldigt lätta att jobba med..
Upp med en skiva, näst fast den. Skruva inte nära kanten i skarven, klipp av en remsa på en halv cm kortare än skivans bredd så de inte bråkar, en skruv i varje Gles genom plåten och en genom plåten mellan varje Gles. Sen nästa skiva och bara fortsätta. Alternativet när man har trä är att ha ett gäng bitar på 22 cm uppkapade och sätta mellan. Men så ko.mer de elslangar och grejer som ska va o vägen också. De problemet slipper man med plåten..
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Kör vanliga plåtband på rulle, ca 10 cm bred. Fort, lätt, billigt🤷‍♂️
 
Tomture61
C Cerb skrev:
Håller med... men just kortlingar i trä är lite klurigare att få på korrekt plats än specielgjorda skarvprofiler i plåt gjorda för ändamålet.. så man förstår ju varför Norgips rekommenderar detta.

Själv kortlar jag alltid med 28x70, vilket även alla "gipsare" och målare jag träffat gör.
Den enda gång jag kortlar med 28 x 70 är där en apparatdosa skall bo , men den hamnar inte mellan glesen , den bor ovanpå .
 
Alla ni som föredrar att montera tvärs glesen, hur lyckas ni följa "maximalt skruvavstånd"?
Instruktioner för skruvavstånd i skiva: minsta avstånd från kanter, skivkant och inuti skivan, med måttangivelser.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tomture61
V Vedhuggarrn skrev:
Tycker nog plåtbanden är väldigt lätta att jobba med..
Upp med en skiva, näst fast den. Skruva inte nära kanten i skarven, klipp av en remsa på en halv cm kortare än skivans bredd så de inte bråkar, en skruv i varje Gles genom plåten och en genom plåten mellan varje Gles. Sen nästa skiva och bara fortsätta. Alternativet när man har trä är att ha ett gäng bitar på 22 cm uppkapade och sätta mellan. Men så ko.mer de elslangar och grejer som ska va o vägen också. De problemet slipper man med plåten..
Varför kortlar du mellan glesen , har aldrig snickrat så .
På kortsidorna av huset i taken monterar jag en 45 x 120 på hammarbandet , mellan glesen hamnar en kortling , men det är dom enda ställena .
Förenklar monteringen av taklist .
 
V Vedhuggarrn skrev:
Skarvarna som spruckit, är dom i samma längdled som råsponten? Det är det enda jag kan tänka mig för råsponten rör sig, levande material. Dom ggr jag monterat gips mot råspont så har jag alltid sett till att ha dom längsgående skarvarna tvärs råsponten och plåtremsa bakom tvärskarvarna. Aldrig haft problem med sprickor i vare sig uppvärmda eller ouppvärmda utrymmen.
Hej! Gipset går tvärs över de ligger alltså inte i samma riktning.
Fasen att jag inte sett såna plåtremsor innan! Kanske skulle varit räddningen istället för pappersremsa!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
C Cerb skrev:
Alla ni som föredrar att montera tvärs glesen, hur lyckas ni följa "maximalt skruvavstånd"?
[bild]
Man sätter alla skruv där glesen befinner sig .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man sätter alla skruv där glesen befinner sig .
Så du glesar cc20 alt. inte följer instruktionerna alltså ;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.