Punto Punto skrev:
Måste jag verkligen de, menar du att de kommer skapa funkt annars om jag flytspacklar över de? Man blir lite orolig...Kan man inte använda vanlig grovspackel för att fylla hål etc istället om jag tar bort vad jag kan av gipsputsen?
Gipsputsen sväller så den ska bort. Spackla med ett spackel avsett för golv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gipsputsen sväller så den ska bort. Spackla med ett spackel avsett för golv.
Det gör den inte om han primar ordentligt!

Kör 1:1 just på gipsen, alltså en del vatten & en del koncentrerad primer.
Sedan vanlig 1:3 på betongen ( 3 delar vatten & 1 del konsentrerad primer.)
och behöver du också spackla trägolvet, så använd då helt koncentrerad primer på dom ytorna.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Punto och 1 till
  • Laddar…
Glömde så klart att ta kort ikväll på gipsputsen men detta är gamla köket som vi rivit och plastmattan är kvar, jag har alltså lagt gipsputs 2-3 mm under kökets bänkskåp för att jämna ut de.

De nya köket kommer ha en integrerad fläkt som blåser varmluft under sockeln och då jag lagt gipsputs där under blev jag mer orolig nu att de kanske kan bli fukt.

Tanken med de hela från början va att låta plast mattan va kvar + lägga parkett på den och jämna ut under köket + köra grundfärg och slutfärg på gipsputsen då färgen tål 80+ grader och då kanske undvika problem, nån som vet om detta funkar och jag kan göra så?

Kök med gula skåpluckor, vit spis, rostfritt diskho, kakelvägg, stekpanna på spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jawen skrev:
Det gör den inte om han primar ordentligt!

Kör 1:1 just på gipsen, alltså en del vatten & en del koncentrerad primer.
Sedan vanlig 1:3 på betongen ( 3 delar vatten & 1 del konsentrerad primer.)
och behöver du också spackla trägolvet, så använd då helt koncentrerad primer på dom ytorna.

MvH Jawen
Hade jag kunnat köra grundfärg och slutfärg på gipsputsen utan att flytspackla?
 
Vad använder egentligen proffs för att jämna ut mindre svackor? Min erfarenhet är att flytspackel fungerar som bäst när man har rätt tjockt lager över hela rummet, om man inte vill höja hela golvet utan bara i svackan, vad bör man använda?
Gillar själv att jobba med gipsbruk men inser att det inte är gjort för ändamålet, men vad är egentligen problemet med det? Om man som ts ska lägga parkett ovanpå så är ju golvet ändå kört om man får ner så mycket fukt att gipsbruket sväller.
 
P pjkw skrev:
Vad använder egentligen proffs för att jämna ut mindre svackor? Min erfarenhet är att flytspackel fungerar som bäst när man har rätt tjockt lager över hela rummet, om man inte vill höja hela golvet utan bara i svackan, vad bör man använda?
Gillar själv att jobba med gipsbruk men inser att det inte är gjort för ändamålet, men vad är egentligen problemet med det? Om man som ts ska lägga parkett ovanpå så är ju golvet ändå kört om man får ner så mycket fukt att gipsbruket sväller.
Vi brukar använda lip 245 vid mindre svackor. Även vanligt flyt går bra, tex lip 226/220 om man är med och skrapar lite i härdningsprocessen.
Men allt vad gäller flyt och golvspackel kräver träning för att få resultat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Vi brukar använda lip 245 vid mindre svackor. Även vanligt flyt går bra, tex lip 226/220 om man är med och skrapar lite i härdningsprocessen.
Men allt vad gäller flyt och golvspackel kräver träning för att få resultat.
Har aldrig flytspacklat :(
 
Om du lägger ett vattenpass 2m hur stora är dina svackor du pratar om , om du skall upp över 10 mm ex finja 260 fiberfärstärkt , 0-10mm ex finja 262 . Denna går att dra ut i 0 .

har du ett rent betong golv under så primer 1/3delar ,har du ett golv med ex tjära under så tar du rå primer , på gips putsen du skrev om så tar du rå primer och fortsätter även med gips spackel där , cementspackel skall el läggas uppe på gips och blandas ,

hur ser golvet ut du skall spackla , bara under köksbänk ?
 
R Rickard.lj skrev:
Om du lägger ett vattenpass 2m hur stora är dina svackor du pratar om , om du skall upp över 10 mm ex finja 260 fiberfärstärkt , 0-10mm ex finja 262 . Denna går att dra ut i 0 .

har du ett rent betong golv under så primer 1/3delar ,har du ett golv med ex tjära under så tar du rå primer , på gips putsen du skrev om så tar du rå primer och fortsätter även med gips spackel där , cementspackel skall el läggas uppe på gips och blandas ,

hur ser golvet ut du skall spackla , bara under köksbänk ?
Runt 5mm ojämnheter i golvet, vet inte om det är värt att riva upp gamla plast mattan för de? så om jag väljer att inte lägga något flytspackel under köksbänken kan jag ha kvar gipsputsen där och köra en grundfärg + slutmålning över det? Kommer ha varmluft ner till socklen från den integrerade fläkten i hällen
 
Punto Punto skrev:
Runt 5mm ojämnheter i golvet, vet inte om det är värt att riva upp gamla plast mattan för de? så om jag väljer att inte lägga något flytspackel under köksbänken kan jag ha kvar gipsputsen där och köra en grundfärg + slutmålning över det? Kommer ha varmluft ner till socklen från den integrerade fläkten i hällen
Om du har tänkt att lägga in ett nytt golv så hade jag rivit u den gamla plastmattan och rättat upp golvet med ex finja 262 med en rätskiva eller vatten pass dör du ser att de behövs fram till sockeln , spackel på golvmatta blir aldrig bra de
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Punto Punto skrev:
Runt 5mm ojämnheter i golvet, vet inte om det är värt att riva upp gamla plast mattan för de? så om jag väljer att inte lägga något flytspackel under köksbänken kan jag ha kvar gipsputsen där och köra en grundfärg + slutmålning över det? Kommer ha varmluft ner till socklen från den integrerade fläkten i hällen
En gammal plastmatta är ett mycket bra underlag för parkett/laminatgolv ( om mattan är torr & fin), den hindrar stegljud mycket bra.

Nu när jag vet mer om ditt kök & din situation, så ger jag dig nya råd om hur jag skulle gjort fackmannamässigt.

Har du ett golv där mindre ojämnheter är max 5 mm så kan du skära ut en 3 mm masonitskivebit & lägga i botten, och sedan 2 lager Grålumppapp ( https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/installation/gralumppapp ).

Illustration av golvuppbyggnad med masonit och lager av lundpapp, sedd uppifrån, konstruktionsdetaljer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom runda ringarna är alltså åtgärden sett uppifrån, där svarta är golvets svacka, det blåa den utskurna biten Masonit som läggs i djupaste delen av svackan & som ska gå så långt som möjligt i svackan UTAN att gå så långt att den skapar en golvhöjd som är högre än resterande golv!

Sedan klipper du till Lumppapp (brun) så att den klippta biten går längre än Masoniten på ALLA sidor/håll, och minimerar den glipa som blir mellan dom olika lagrerna.

Använd en tillräckligt lång rätskiva/vattenpass & lägg över svackan.
När du lägger dig ner & kikar så ser du luft under vattenpasset där svackan är & att vattenpasset ligger på övrigt golv på vänster och höger sida om vattenpasset.

Mät sedan noga med tumstock exakt hur djup svackan är på djupaste stället. (där mest avstånd är mellan golv & vattenpass ) och arbeta dig därifrån med den tekniken jag förklarat.

Du kan alltså klippa olika stora bitar av enbart Lumppapp för att justera golvet upp till ca 3 mm!
Och använder masonit där det är mer än 3 mm.
Illustration av golvuppbyggnad med masonit och lager av lundpapp, sedd uppifrån, konstruktionsdetaljer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till

MvH Jawen
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
En gammal plastmatta är ett mycket bra underlag för parkett/laminatgolv ( om mattan är torr & fin), den hindrar stegljud mycket bra.

Nu när jag vet mer om ditt kök & din situation, så ger jag dig nya råd om hur jag skulle gjort fackmannamässigt.

Har du ett golv där mindre ojämnheter är max 5 mm så kan du skära ut en 3 mm masonitskivebit & lägga i botten, och sedan 2 lager Grålumppapp ( [länk] ).

[bild]

Dom runda ringarna är alltså åtgärden sett uppifrån, där svarta är golvets svacka, det blåa den utskurna biten Masonit som läggs i djupaste delen av svackan & som ska gå så långt som möjligt i svackan UTAN att gå så långt att den skapar en golvhöjd som är högre än resterande golv!

Sedan klipper du till Lumppapp (brun) så att den klippta biten går längre än Masoniten på ALLA sidor/håll, och minimerar den glipa som blir mellan dom olika lagrerna.

Använd en tillräckligt lång rätskiva/vattenpass & lägg över svackan.
När du lägger dig ner & kikar så ser du luft under vattenpasset där svackan är & att vattenpasset ligger på övrigt golv på vänster och höger sida om vattenpasset.

Mät sedan noga med tumstock exakt hur djup svackan är på djupaste stället. (där mest avstånd är mellan golv & vattenpass ) och arbeta dig därifrån med den tekniken jag förklarat.

Du kan alltså klippa olika stora bitar av enbart Lumppapp för att justera golvet upp till ca 3 mm!
Och använder masonit där det är mer än 3 mm.
[bild]

Lycka till

MvH Jawen
Stort tack för ditt fina svar, uppskattas. Är masonitskivebit sån Board dom kallar de för? Kan jag välja vilken som helst här?

Hittade lite på byggmax här, funkar detta:
https://www.byggmax.se/hus-och-bygg/skivmaterial-och-byggskivor/board
https://www.byggmax.se/golv/golvtillbehor/golvunderlag/golvpapp-och-gralumppapp
 
R
Ja oljehärdad board är ett annat namn av masonit..
 
Punto Punto skrev:
Stort tack för ditt fina svar, uppskattas. Är masonitskivebit sån Board dom kallar de för? Kan jag välja vilken som helst här?
Oljehärdad board är att föredra då den är lite tyngre & också då blir mer ljuddämpande är vanlig board/Masonit som kan vara lite torr & mer "klappig"/ ljudspridande.
Verkar på Byggmax också vara 3mm, medans "vanliga" boarden är 2,4 mm.

Finns ju trossbottenskiva också om dina svackor är 6 mm eller mer!
https://www.byggmax.se/oljehärdad-trossbottenskiva-p07042#913=78947

Men över en viss gräns är det bättre att göra rent svackan ordentligt med alkohol 🥳( kanske repa den lite för hand med 40 korn grov slippapper för bättre fäste), prima med konsentrerad primer & liten målatpensel & strö ut lite spackel i pulverform över den blöta primningen & pensla in spackelpulvret i primern.

Resultatet blir en korning grövre spackelfärgad yta, som skapar bättre förutsättning att få riktigt bra fäste!

Sedan bottenfylla svackan med fiberförstärkt spackelgenom att hälla i lite på djupaste delen, och sedan med vattenpasset på golvet liggandes på övrigt golv till höger & vänster sida om svackan "stocka", dra vattenpasset (glidandes mot golvet) sakta emot dig, så enbart spacklet hamnar i svackan.

Blanda inte för mycket i taget, då det är drygt att slänga/kassera.
 
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.