Vad är det som gäller i inner väggar???

Bara gips eller ska man köra OSB överallt å sen gips, å i såfall räcker det med renoveringsgips eller ska man ha vanlig gips??

Eller har ni några förslag på vad som är vanligast nu??!!!

MVH Linus
 
Mikael_L
Tack för svar å länkar!!. :-D

/ Linus
 
Men om man skall ha träpanel inåt rummet. Typ 15 mm dubbelfasspont.
Verkar fel att sätta OSB/plywood/spån under, blir ju mycket trä.
Men om man bottnar med gips i stället, får man ju inget att skruva i.

Hur gör man?

//KoW
 
Du sätter den förslagsvis direkt på reglarna.
 
Mikael_L skrev:
Skulle vilja påstå att det vanligaste är gips eller gips + spån/OSB/plywood bakom. För vanliga uppvärmda bostadshus då.
I uppskattningsvis 95% av de småhus jag stöter på är enkelgips på regelstomme den vanligast förekommande väggkonstruktionen.

I badrummen väljer men idag en oorganisk skiva istället för den pappesbeklädda gipsskivan.
I kök och på "TV-väggen" i vardagsrummet kompletteras ibland med någon skiva bakom gipsen.
 
volvo skrev:
I uppskattningsvis 95% av de småhus jag stöter på är enkelgips på regelstomme den vanligast förekommande väggkonstruktionen.

I badrummen väljer men idag en oorganisk skiva istället för den pappesbeklädda gipsskivan.
I kök och på "TV-väggen" i vardagsrummet kompletteras ibland med någon skiva bakom gipsen.
Jag hatar verkligen enkelgips så mitt råd är att ha gips + spån/OSB/plywood :)
 
Mikael_L
volvo skrev:
I badrummen väljer men idag en oorganisk skiva istället för den pappesbeklädda gipsskivan.
Bra !!! att du nämner detta, väl så viktigt i sammanhanget.
 
använd iallafall ALDRIG budgetgips i badrum då pappret inte har samma "bärghet"
som en "riktig" skiva har. och kommer så småning om losna fårn gipsen villket inte
är så bra :)

bästa är klart att ha typ minerit eller annat utan papper.

/Linus
 
Mikael_L
Linus_E skrev:
använd iallafall ALDRIG budgetgips i badrum då pappret inte har samma "bärghet"
som en "riktig" skiva har. och kommer så småning om losna fårn gipsen villket inte
är så bra :)

bästa är klart att ha typ minerit eller annat utan papper.

/Linus
Med de nya reglerna som gäller nu får man väl inte använda pappersbelagd gips i badrum...
Inte pga bärighet då, utan risken för mögel, om väggen är "tät" på baksidan med.
 
jo läst om dom oxå. men har dom reglerna redan gått igenom då ?
de byggs fortfarande med våtrumsgips på jobbet nämligen.

dock har dom gjort tester med den nya "duken" elelr vad mans ka kalla den.
med typ matta man klär in hela badrumet i...
 
Mikael_L
aha :)
jo men JM fuskar säkert sen oxå :p

den duken jag tala om innan det tog ca 30h mer i tid o göra ett badrum med denna duk
och vart kvarter har ca 50 lägenheter så blir endel tid mer arbete nu :)
(sorry för lite utanaför ämnet)
 
Om det är en av de vanliga tätskiktsdukarna som kommit nu så skulle jag säga att det kanske tar fem timmar extra. Hur fasen skulle det kunna ta 30 timmar?
 
allt som allt. från gips till färdigt badrum.
hantering före o efter torktid mm :)

bör tillägas att jag inte är inblandad i det utan enbart fårgat dom som har hand om den delen på jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.