sen beror det väl på vad man är ute efter? De flesta som renoverar rent generellt har inte byggnadsvård som religion och gipsskivor är det som finns att tillgå både enkelt och billigt. Mjuka träfiberskivor är inte stapelvara överallt och är ganska dyra och kräver ju sina lösningar det också för att det ska bli bra. Dessa lösningar är inget moderna snickare förespråkar så oftast blir det ju gips. De vet alla hur man skruvar fast och spackla vet alla vad det är.
Fördelarna med mjuka träfiberskivor är ju att de följer timmer mycket bättre, spricker inte på samma sätt som gips men det kräver ju såklart lumppapp eller liknande om man ska tapetsera. Dessutom lever ju väggen upp när man ser att den är ojämn. En gipsskiva som oftast hamnar på en upprätad vägg ser ju helt intetsägande ut.

Många skyr träfiberskivorna för att de är eldfängda och det är klart, de brinner mycket mycket bättre än gips men jag förstår samtidigt inte resonemangen för oftast är väl husen av trä? Ett helt gipsklätt rum brinner knappast mindre för att man har gips på väggarna. Oftast är det ju saker i rummet också och brinner det så brinner det oavsett väggbeklädnad och det är nog ytterst få fall där man kan peka på att mitt hus brann minsann inte ner för att jag har gips på väggarna.
 
Det var visst jag som startade den här tråden en gång i tiden för att försöka få svar på vad anledningen var till att inte använda gips.

Jag tycker fortfarande inte att det är något fel att använda gips för det skadar inte huset. Däremot använder vi inte gips själva, vi pappspänner. Pappspänningen har många fördelar tycker jag. Den blir lika slät som gips, lätt att tapetsera på, döljer ojämnheter på väggarna. tålig mot skador, betydligt billigare än gips, man slipper spackla och slipa, det går fortare att pappspänna än att gipsa ett rum och man får en vägg som är miljövänlig eftersom den bara består av papp.

Jag tycker inte man ska bygga snett medvetet när man moderniserar för det byggdes inte snett från början. Däremot behöver man inte räta upp allt till vinkelrätt överallt. Låt det finnas kvar lite ojämnheter och vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.