Vad tycker DU om gillafunktionen på Byggahus.se?

  • Jag gillar Gilla!

    10 Röster 52,6%
  • Jag gillar INTE Gilla!

    4 Röster 21,1%
  • Gilla är OK men funktionen kunde förbättras.

    5 Röster 26,3%
  • Antal röster
    19
  • Omröstningen stängd .
Bo.Siltberg skrev:
Nu när jag hittat funktionen att söka efter mina och andras gillade inlägg, och gillanden, går det att reflektera lite över värdet. 1 gillande skulle faktiskt kunna tas bort...dvs jag tycker spontant att inlägg med 2 eller fler gillanden faktiskt kvalitetsmässigt höjer sig över de med 1 gillande (eller helt utan). Speciellt då det finns någon/några medlem som verkar gilla allt de läser av ren upphetsning över att solen gick upp även idag eller nåt.... Man (jag) vill ju ha gillanden för att lära sig vad som tilltalar/tillför/hjälper/underhåller. Om något ska ändras i BH vet jag inte ännu.
Haha (y)

//Patrik
 
Gilla då för f.. :mad:
Nä, jag vill bara ha gillanden då det verkligen är motiverat, vilket i och för sig kan tolkas olika, men i mina ögon när man tillför något värdefullt till trådens ämne. Jag borde nog bara ha hälften med den måttstocken. Vid +2-3 gillanden för ett inlägg tycker jag det börjar stämma, med något undantag för en länk till Fåret Shaun, men den var ju i och för sig rolig :).
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nu efter några månader tycker jag nog att "gilla"-funktionen inte har tillfört något alls till detta forum. Jag har testat funktionen i olika trådar och problemet är att det är subjektivt från den som "gillar", dvs jag håller med eller jag tänkte skriva något liknande eller peppar. Samma är det för den som läser, håller den som gillar med, eller är det ett tack eller sympati? Det finns inget konsensus vad ett "gilla" betyder.
 
Mikael_L
Jag såg att jag bröt 1k-vallen nu.

Så jag funderade lite på vad gilla-funktionen har bidragit med.

Jag skrev ett inlägg tidigare i denna tråd, jag tycker nog ungefär samma sak fortfarande.
- Man vet inte riktigt säkert (alltid) vad ett gilla betyder, inte heller vad det betyder att någon har många eller få.
- Själv gillar jag när:
* jag håller med, sådär i allmänhet - och är för lat att skriva ungefär samma sak själv.
* något var lite fyndigt småroligt osv.
* När något är bra och genomarbetat, ett resonemang, en beskrivning ett "reportage".



Samtidigt undrar jag ju lite över det hela.
Kollar jag in min historik så har jag "tjänat ihop" flest gillanden när jag tvålar till någon meningsmotståndare som försvarar hantverkarna, med halvhyfsat låg sluggerretorik.
Tja, inte de inlägg jag är mest stolt över egentligen. Kanske inte direkt dåliga, men men ... :surprised:

Sen skriver man långa inlägg med mycket tekniskt innehåll, googlar upp saker och källor och annat, och gör ett hästjobb - försöker formulera sig både läsbart, tänkvärt och pedagogiskt.
Och så blir det inget gilla alls. :cool:

Nåja, shit happens, Do'nt worry, be happy osv.
Alltså, det spelar ju egentligen ingen roll, inte för mig iaf. :)


Men är jag alltid så duktig på att själv trycka gilla då, när jag ser sådana inlägg.
Nejdå, samma skit med mig.
Jag ber alla om ursäkt nu, för att jag varit snål, fast jag inte borde. :surprised:
Men man måste väl vara lite försiktigt? Går det inte lite inflation annars? Mina gillanden kanske tappar sitt värde? :rolleyes:



Men visst tycker jag att gilla-funktionen tillför lite liv till forumet, ja inte för att forumet skulle vara dött utan, men visst blir det lite glassighet med detta?
 
Mikael_L skrev:
...Sen skriver man långa inlägg med mycket tekniskt innehåll, googlar upp saker och källor och annat, och gör ett hästjobb - försöker formulera sig både läsbart, tänkvärt och pedagogiskt.
Och så blir det inget gilla alls. :cool:

Nåja, shit happens, Do'nt worry, be happy osv.
Alltså, det spelar ju egentligen ingen roll, inte för mig iaf. [bild]


...
Det visar ju i alla fall att någon har läst vad du skrivit.
Är inte det belöning nog :)
 
Mikael_L skrev:
Samtidigt undrar jag ju lite över det hela.
Kollar jag in min historik så har jag "tjänat ihop" flest gillanden när jag tvålar till någon meningsmotståndare
Och för att väga upp detta så kan jag klicka på "gilla" knappen tills svetten tränger fram i pannan när du tvålas till av en meningsmotståndare. :cool:

Eller händer det aldrig? :wow:
 
Mikael_L
Nu får ni inte missuppfatta här.

Detta var bara lite betraktelse över sakernas tillstånd, och lite allmänt filosoferande.
Jag saknar inget själv, och önskar inte ändra på något.
Och jag är inte orolig för att fina inlägg som inte "gillas" skulle vara dåliga eller ej omtyckta.

Jag delger bara det jag ser/sett, - ur min synvinkel.
En liten sammanfattning nu, över en tid då vi haft "gilla".

Jag är inte ute efter att "gilla" ska bort, ändras eller ändra något användningssätt.
Jag var faktiskt mer emot den i början.
 
Redigerat:
Mikael_L
skalman1 skrev:
Eller händer det aldrig? :wow:
Inte vad jag märkt ... :cool:

Hud som en elefant, vettu ... ;)
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
ullberg
Jag ser ingen större anledning att ändra på funktionen, jag använder den nog till det mesta ovan och accepterar att andra gör det också. Vill vi av någon anledning skilja på alla olika kategorier som listas i denna tråd så får vi väl införa olika knappar, "håller med" "roligt sagt" "bra tilltofflat" "lateralt tänkande" osv. men finns det behovet?

Jag ser inget behov av finare uppdelning då jag inte använder funktionen så, i egenskap av att själv gilla ett inlägg handlar det om allmän uppskattning (oavsett vilken typ enligt ovan det handlar om), och i egenskap av att se att ett inlägg är gillat har jag ibland använt det till att välja vilka inlägg jag ska läsa i en tråd jag bara är delvis intresserad av. Låt vara att jag då kanske primärt får mig till livs Mikael_Ls tilltofflingar eller Bo.S länkar till barnprogram, det ger ju i alla fall lite underhållning.

Ibland tittar jag också vad det är folk gillar att jag skriver, och kanske påverkar det hur / vad jag skriver på lång sikt, men det är väl i så fall rätt, eftersom det (oavsett vilken av ovan nämnda anledningar) är uppskattat. Enda risken som jag ser det är om tilltofflingar blir dominerande, det vore ju olyckligt, men jag ser sannolikheten som ganska låg.

/U
 
Redigerat:
Mikael_L
ullberg skrev:
Jag ser ingen större anledning att ändra på funktionen, jag använder den nog till det mesta ovan och accepterar att andra gör det också. Vill vi av någon anledning skilja på alla olika kategorier som listas i denna tråd så får vi väl införa olika knappar, "håller med" "roligt sagt" "bra tilltofflat" "lateralt tänkande" osv. men finns det behovet?
Nej troligen inte. Och det skulle röra till det mer än det tillför, är jag ganska säker på.
Enkelhet är en dygd, tycker jag.

Ibland tittar jag också vad det är folk gillar att jag skriver, och kanske påverkar det hur / vad jag skriver på lång sikt, men det är väl i så fall rätt, eftersom det (oavsett vilken av ovan nämnda anledningar) är uppskattat.
Dvs funkar alltså lite som helt vanligt socialt samspel, ja nästan som IRL ... :)





Mikael_L skrev:
Samtidigt undrar jag ju lite över det hela.
Kollar jag in min historik så har jag "tjänat ihop" flest gillanden när jag tvålar till någon meningsmotståndare som försvarar hantverkarna, med halvhyfsat låg sluggerretorik.
Tja, inte de inlägg jag är mest stolt över egentligen. Kanske inte direkt dåliga, men men ... :surprised:

Sen skriver man långa inlägg med mycket tekniskt innehåll, googlar upp saker och källor och annat, och gör ett hästjobb - försöker formulera sig både läsbart, tänkvärt och pedagogiskt.
Och så blir det inget gilla alls. :cool:
Jag kom på en sak om detta.
Jag tänkte inte riktigt till, den första kategorin gäller ju trådar som har/hade ett stort allmänintresse, på läshistoriken syns det ju att hundratals läsare lurkar tråden.
Så det är ju självklart att en tråd med många läsare innebär möjligheten till många "gilla".
Medan en relativt smal tråd som kanske handlar om armeringen kring en golvbrunn bara intresserar ett något fåtal läsare, så att där hoppas på 10st "gilla" för ett välgjort inlägg är ju lite dumt. :surprised: :cool:
 
Hmm jag har fått mest gilla på inläggen där jag gjort bort mig eller lyckats med något tokigt:sly:
Senior medlem kanske borde bytas till narr? :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
MTech skrev:
Hmm jag har fått mest gilla på inläggen där jag gjort bort mig eller lyckats med något tokigt:sly:
Jaså, har du andra inlägg också?

:p :D :cool:

Vi tröstar dig bara, förstår du väl. :p
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
I
Gilla kan så klart göra av många anledningar, även om det inte har med inlägget att göra. En rolig grej, eller ett verktyg att ha om man vill hjälpa någon sätta någon annan på plats. Det kan nog användas på många sätt men ingen mer än den som gillar vet syftet, egentligen, är det inte lite frustrerande?
Jag har varit med några år men inte varit aktiv här förrän sista månaderna. Det jag kände när jag gick in här var att antalet gilla var nivå på tillförlitligheten hos innehavaren. Så är det så klart inte och det blir man klok på efter ett tag, men det kan vara missvisande för en dagslända.
Varför måste antalet gilla synas? Tror det vore en fördel om de inte gjorde det.
 
Mikael_L skrev:
Jag tänkte inte riktigt till, den första kategorin gäller ju trådar som har/hade ett stort allmänintresse, på läshistoriken syns det ju att hundratals läsare lurkar tråden.
Så det är ju självklart att en tråd med många läsare innebär möjligheten till många "gilla".
Medan en relativt smal tråd som kanske handlar om armeringen kring en golvbrunn bara intresserar ett något fåtal läsare, så att där hoppas på 10st "gilla" för ett välgjort inlägg är ju lite dumt. [bild] [bild]
Har insett det också. Sannolikheten för att bli gillad verkar ju helt naturligt vara en kombination av antalet inlägg man gör och antalet personer som läser tråden. Därefter beror det på vad man skrivit.

ion skrev:
Gilla kan så klart göra av många anledningar, även om det inte har med inlägget att göra. En rolig grej, eller ett verktyg att ha om man vill hjälpa någon sätta någon annan på plats. Det kan nog användas på många sätt men ingen mer än den som gillar vet syftet, egentligen, är det inte lite frustrerande?
Jo! Jag vill lära mig. Men det är ofta svårt att begripa ibland varför eller varför inte.

ion skrev:
Jag har varit med några år men inte varit aktiv här förrän sista månaderna. Det jag kände när jag gick in här var att antalet gilla var nivå på tillförlitligheten hos innehavaren. Så är det så klart inte och det blir man klok på efter ett tag, men det kan vara missvisande för en dagslända.
Varför måste antalet gilla synas? Tror det vore en fördel om de inte gjorde det.
Överlag tycker jag nog att det ger en bild av tillförlitligheten. Men man måste naturligtvis själv göra en bedömning av ämnet och innehållet. Det finns ju undantag, folk med höga gillanden som de erhållit genom att tracka andra. Men om någon för fram fakta som gillas kan man nog anta att det verkligen är fakta.
 
Jag har inget emot gillafunktionen, men den fungerar inte precis som någon ledning till hur vettiga inlägg en person skrivit. Så om jag fick önska, skulle jag dela upp den i två funktioner, en för "Klokt inlägg som jag lärde mig något nytt och vettigt av" och en för "Roligt skrivet", möjligen en tredje "Jag håller med".
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.