Vad tycker DU om gillafunktionen på Byggahus.se?

  • Jag gillar Gilla!

    10 Röster 52,6%
  • Jag gillar INTE Gilla!

    4 Röster 21,1%
  • Gilla är OK men funktionen kunde förbättras.

    5 Röster 26,3%
  • Antal röster
    19
  • Omröstningen stängd .
Den här Gilla eller Thanks funktionen har ju nu funnits några veckor.
Jag har varit lite skeptisk till den och är nog det fortfarande.
Den känslan jag har är att kanske hälften av Gillningarna är till följd av att det finns något riktigt bra i inlägget och den andra hälften verkar vara för att inlägget är småroligt. Båda kan ju defakto klassas som att man gillar inlägget men kanske inte trycker på Thanks i Tapatalk för något smålustigt.

Om det nu är så att hälften av Gilla inläggen innehåller ett o annat guldkorn så hade det ju varit trevligt om man kunde leta upp dom. Om jag ska putsa en vägg så kan jag nog läsa mig till lite basic på forumet, men det hade varit trevligt om jag därefter kunde leta efter dessa Gilla inlägg som handlar om putsning, kanske hittar jag något som inte finns med i "basic-kursen". :)

Slutsvammlat nu, skulle det inte vara möjligt att ha gilla inlägg som ett sökkriterie?

Förutom detta skulle jag själv gärna vilja påminna mig om vilka inlägg jag har gillat (lite som ett bokmärke) samt det kunde även vara kul o veta vilka av mina inlägg som gillats..... Puuuh
 
  • Gilla
laidback och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar ditt inlägg OCH jag gillar faktiskt funktionen. Kanske är man störd av de sociala mediernas gillaknappar, men det blir för mig ett sätt att bekräfta skribentens text. Visst dyker det upp ett och annat skämt-gilla också.

Skapa gärna en omröstning om knappen, så får vi se vad hela forat tycker.

Tanken om att söka eller möjligen kunna sortera efter antal gilla, är kanske bra. Det skulle kunna utvecklas till en kvalitetsstämpel som gör det enklare att hitta "standardfrågorna" som dyker upp med jämna mellanrum.
 
Jag tog ditt råd och till en enkel omröstning:)
 
Korvgubbe
Jag röstade för alternativ tre, eftersom jag anser att tanke på att kunna söka efter gillade inlägg är god. Frågan är hur man söker för att få en bra träffbild på dessa. Oftast söker man (jag) efter frågeställningar som liknar mina egna snarare än efter svar på mina frågeställningar. Hade jag vetat hur ett svar formuleras så hade jag förmodligen inte behövt söka alls. Spontant låter det då rimligt att man borde kunna sortera trådar efter antal "gillningar". Då får man själv läsa igenom tråden för att hitta dessa inlägg, men oftast så behöver man ju ändå den kontexten för att förstå svaret. Det kan bli ett problem med mastodonttrådar, men det borde inte bli större än vad det är idag. Det är inte ovanligt att det finns jättebra svar och lösningar på liknande problem i långa projekttrådar eftersom dessa oftast brukar vara väldigt väldokumenterade i jämförelse med "enfrågetrådar" men det är redan idag svårt att hitta fram till de bra svaren i dessa trådar.

Ett annat forum jag besöker ibland har en funktion som jag av och till saknar här, där kan man nämligen markera sin tråd som "löst" efter att man har fått svar på sin fråga. Det blir då väldigt lätt att hitta dessa trådar när man senare söker efter lösningar på sitt problem, då ser man redan i titeln att det finns ett bra svar i tråden och att det inte var en tråd som rann ut i sanden. Det kräver såklart disciplin från användarna att faktiskt markera tråden som "löst" när den är det, men gör man det bara tillräckligt enkelt och smidigt så tror jag inte det är något problem här. Folk brukar vara väldigt duktiga på att återkoppla och visa bilder på hur det blev när det blev klart. Eller inte blev...

Överlag så gillar jag gilla-knappen ;) Tycker funktion att kunna instämma i ett bra svar är viktig, och att gilla ett inlägg är ett väldigt smidigt sätt att göra det på, framförallt väldigt smidigt för läsaren att se.
 
Jag tycker fortfarande det är diffust vad den ska användas till. Är det:

  • Jag har fått svar på min fråga.
  • Det var väldigt väl formulerat.
  • Det var roligt skrivet.
  • Det var klokt skrivet.
  • Det var nödvändigtvis inte helt sant, men eftersom det stämmer med min åsikt gillar jag det.
  • Den där stöddiga användaren med de korkade åsikterna fick sig en knäpp på näsan. Det gillar vi!
  • Användaren har uppenbarligen lagt ner mycket jobb för att svara på frågan. Han får en Gilla som tack.
eller nåt annat?
 
Det är samtliga ovanstående och du väljer själv av vilken anledning du trycker på knappen.
 
Ja, det är lite grand som när du röstar i politiska val. Du kan rösta på det parti som är bra för dig personligen, du kan rösta på det som du tror är bra för majoriteten eller du kan rösta på det som du tror är bra för mänskligheten.
 
Korvgubbe
Per Eskilsson skrev:
Ja, det är lite grand som när du röstar i politiska val. Du kan rösta på det parti som är bra för dig personligen, du kan rösta på det som du tror är bra för majoriteten eller du kan rösta på det som du tror är bra för mänskligheten.
Så i princip kan man strunta i att trycka på gilla-knappen eftersom den ändå bara kommer att fiffla och svika sina vallöften?
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Man kan även gilla när någon annan redan har skrivit samma sak som man själv tänkte.

//Patrik
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har det flutit lite vatten under broarna, och jag/vi börjar måhända få koll på vad vi egentligen tycker om gilla-knappen.

I början tänkte jag nästan dissa den helt. "Men gu så larvigt, facebook-light ?"

Trots allt har jag tryckt till ibland, inte alls så ofta som jag kunde gjort om jag verkligen tagit funktionen till mig.
Jag har märkt att jag i princip trycker av tre olika skäl.
1. Något var lite allmänt roligt skrivet.
2. Jag gillar någon bra prestation, bild eller liknande.
3. När jag håller med om vad någon skrivit. Att han/hon i princip skrev vad jag var nära att skriva själv.

Det är bara 3'an som har någon slags "kvalitets"-aspekt.
Möjligen förvirrande, men jag tror inte det är så allvarligt problem. Inlägg brukar antingen vara tydligt humoristiska eller tydligt informativa - och då är det ganska lätt att inse vad som gillats.



Borde det möjligen finnas en möjlighet att ta bort sitt gillande?
Om man råkat trycka fel, eller att senare utveckling i tråden får en att inse att det var ju lite tokigt trots allt.


edit:
En rolig sak är att när jag ser "gillad xx ggr" under min eller någon annans avatar läser jag det ibland som "grillad xx ggr".
Ska vi införa en "Grilla-knapp" också? :D
 
Redigerat:
Ja måste tillägga att det faktiskt finns en 4e aspekt när jag trycker på Gilla/Thanks och det är när någon skriver något som jag överhuvud taget inte tänkt på.... Ett riktigt out-of-the -box thinking. Mums då diggar Nimajneb :)

Saknar fortfarende möjligheten att söka på mina egna gillanden då jag gärna vill kunna komma tillbaka till dessa speciellt om dom tillhör kategori 4 ovan.
 
Mikael_L skrev:
edit:
En rolig sak är att när jag ser "gillad xx ggr" under min eller någon annans avatar läser jag det ibland som "grillad xx ggr".
Ska vi införa en "Grilla-knapp" också? :D
Auch, känner mig redan grillad :)
 
Mikael_L skrev:
Borde det möjligen finnas en möjlighet att ta bort sitt gillande?
Om man råkat trycka fel, eller att senare utveckling i tråden får en att inse att det var ju lite tokigt trots allt.
Klicka på "Sluta gilla" om du ångrar dig eller inte gillar längre.
 
Nimajneb skrev:
Saknar fortfarende möjligheten att söka på mina egna gillanden då jag gärna vill kunna komma tillbaka till dessa speciellt om dom tillhör kategori 4 ovan.
Bra poäng där. Jag tänkte mig först och främst att vi skulle ha Mest gillade inläggen totalt sett och vilka av mina inlägg andra gillat men naturligtvis vill man även kunna se vad man själv gillat också. Lägger till det på att göra-listan. Förhoppningsvis kommer detta kunna fixas inom en relativt snar framtid.
 
Per Eskilsson skrev:
Bra poäng där. Jag tänkte mig först och främst att vi skulle ha Mest gillade inläggen totalt sett och vilka av mina inlägg andra gillat men naturligtvis vill man även kunna se vad man själv gillat också. Lägger till det på att göra-listan. Förhoppningsvis kommer detta kunna fixas inom en relativt snar framtid.
Är det inte bara en parameter i sökfunktionen som behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.