Kollade er blogg... Trevlig läsning. Map fönster så menar många att för bra isolering kan ge problem vintertid med is på utsidan. En extra kostnad, en marginell minskning av energi förbrukning men irriterande vintertid. Har själv ingen personlig erfarenhet då jag är på andra sidan skalan... Men värt att tänka på, och läsa på om...
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Nu hittade BASTA:s site där man kan söka på t ex OSB och välja att bara visa de produkter som klarar deras högst ställda miljö- och hälsokrav "BASTA".

Här är OSB-vinnarna:

Jungberg Fritzoe AB
Optimera Svenska AB
Moelven Wood AB

Här är plywood-vinnarna:

Jungberg Fritzoe AB
BOA-Bo Andrén AB
Moelven Wood AB
Ljungberg Fritzoe AB
Knauf Danogips GmbH
DLH Sverige AB
UPM-Kymmene Wood Oy
 
Välj plywood skiva bakom gips istf osb om du kan ta den extra lilla kostnaden... Jag satte osb i köket men när man monterar tunga saker så känns osb inte 100%...
 
Redigerat:
Kalle_Kiander skrev:
Kul upptäckt: den OSB som Byggmax säljer för 105 kr/skivan är 100% formaldehydfri. Lutar åt den.

[länk]
Byggmax säljer det billigaste de får tag på. Det där är kronoplys OSB och den är knappast fri från gifter. Hade den varit det hade alla sålt den eftersom den är billigast (jag vet för jag har själv sålt den, importeras från Riga). Limmet man använder heter "polymeric diphenylmethane diisocyanate" (MDI) och är hälsoskadligt. Vill du ha ett giftfritt och miljövänligt alternativ så får du betala mera, det är på den vägen det fungerar.

Här har du WHOs rapport om MDI:
http://www.who.int/ipcs/publication7s/cicad/en/cicad27.pdf
 
  • Gilla
Vegbear och 1 till
  • Laddar…
"3. Produktbeskrivelse

Kronoply OSB/3 er trebaserte bygningsplater av typen ”oriented strand board”. Platene lages av spon fra furu som limes sammen med syntetisk lim under høy temperatur og høyt trykk. Sponene er krysslagt i tre lag, hvor ytterste lag hovedsakelig er orientert med fibrene parallelt med platens
lengderetning. Sponene i midtsjiktet ligger primært parallelt platenes tverretning. Limet er PMDI (polymeric diphenylmathanediiso-cyanate)."
 
Alltid är det nåt. Hittade en tråd på ekobyggportalen i ämnet. Där står bl a "Naturskyddsföeringen skriver om PMDI att den inte är särskild välundersökt och att långsiktiga effekter är okända". Har mailat Swis Krono (Kronoply). Får se vad de svarar.

http://www.ekobyggportalen.se/forum/topic/osb-skivor/
 
Kalle_Kiander skrev:
Därför jag försöker hålla nere det så gott det går. Vi bygger t ex med Kebony-fasad, trä som impregnerats på miljövänlig väg och är skyddat mot röta i 30 år utan underhåll.
Kebony är impregnerat med furfylalkohol, som är ett misstänkt gift för nervsystemet och andingsvägarna.

Nu tror jag inte det innebär någon risk, men det gör det knappast med vanlig OSB heller. Allt innehåller gifter, men så länge det är låga nivåer är det inte ett problem.
 
M
f91jsw skrev:
Allt innehåller gifter, men så länge det är låga nivåer är det inte ett problem.
Det är just det som är problemet, att allt innehåller lite gift.

Med det resonemanget så skulle det alltså vara ok/ofarligt att dricka en cocktail där man tar en droppe bensin, en droppe diesel, en droppe olja, en droppe insektsmedel, en droppe blyfärg, en droppe terpentin osv osv tills man når den nätta och orunda siffran 5 liter.
 
  • Gilla
Vegbear och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Kebony är impregnerat med furfylalkohol, som är ett misstänkt gift för nervsystemet och andingsvägarna.

Nu tror jag inte det innebär någon risk, men det gör det knappast med vanlig OSB heller. Allt innehåller gifter, men så länge det är låga nivåer är det inte ett problem.
Du har nog rätt. Svanenmärkta Kebonyn sitter iaf utvändigt, så den känner jag mig helt trygg med.
 
Marcussjogren skrev:
Det är just det som är problemet, att allt innehåller lite gift.

Med det resonemanget så skulle det alltså vara ok/ofarligt att dricka en cocktail där man tar en droppe bensin, en droppe diesel, en droppe olja, en droppe insektsmedel, en droppe blyfärg, en droppe terpentin osv osv tills man når den nätta och orunda siffran 5 liter.
Då innehåller det inte längre låga nivåer.
 
Marcussjogren skrev:
Det är just det som är problemet, att allt innehåller lite gift.

Med det resonemanget så skulle det alltså vara ok/ofarligt att dricka en cocktail där man tar en droppe bensin, en droppe diesel, en droppe olja, en droppe insektsmedel, en droppe blyfärg, en droppe terpentin osv osv tills man når den nätta och orunda siffran 5 liter.
Njae, det är en inte helt lyckad analogi. För det första så är giftverkan hos många av de ämnen du nämner likadana. Det spelar ingen roll om du blandar diesel, bensin, olja och terpentin, för alla petroleumprodukter har i stort sett samma biologiska verkan om du dricker dem. Så första läxan är att man måste se upp för samverkan.

För det andra så betyder "lite" olika saker beroende på ämne och verkan. Allt är giftigt, och allt är också ofarligt i rätt dos. Men för vatten så är rätt dos tre liter om dagen (eller så) och det blir inte farligt förrän du kommer upp i tio. Alltså ganska många droppar.

För andra substanser, paraquat har t ex samma verkan och användning som roundup, och tilläts av EU några år innan de kom på bättre tankar. LD50 för det är just bara några droppar (nåja, tio eller så), och en droppe är definitivt för mycket. Det är tvärtom väldigt populärt både för att ta livet av sig och att förgifta andra med. Så säker dos/exponering för paraquat är löjligt mycket lägre.

Så. Summa summarum. Inget är giftfritt och man måste därför alltid tala i termer om vad som är rimlig exponering givet en massa andra faktorer. Förenklingar av typen "bort med allt", eller "det spelar ändå ingen roll" är alltså ungefär lika fel båda två.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så. Summa summarum. Inget är giftfritt och man måste därför alltid tala i termer om vad som är rimlig exponering givet en massa andra faktorer. Förenklingar av typen "bort med allt", eller "det spelar ändå ingen roll" är alltså ungefär lika fel båda två.
Men att veta vad som är "värst" och prioritera detta, samt att sen välja så miljövänligt och giftfritt man har råd med eller mest pang för pengarna borde ju vara en framkomlig väg... Dock tror jag det är svårt att kombinera med modernt rationellt byggande, med vanliga byggfirmor...
 
Det är det vi har tillsynsmyndigheter och gränsvärden till. Alla produkter på marknaden ska vara rimligt ofarliga att använda. Sedan kan det givetvis ändå finnas undantag, men inget i livet är riskfritt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.