Vi hade långa diskussioner med vår byggkille om det här med Nivellgolv och ville ha spec osv på vad vi skulle betala för. Det slutade med att vi fick en kopia på hans faktura från Nivell, ska se vad han fick ge ikväll.

 
ingen som funderat på ventilerat Platongolv istället

www.isola.se
 
Vi frågade flera insatta om just vilket golv vi skulle välja, besiktningsman, snickare, försäkringbolagets tekniske rådgivare mfl.

De flesta av dem sa Nivellgolv men alla sa att det skulle vara mekanisk frånluft. Husen byggda med platta på 60-talet och framåt är för täta för att man ska kunna förlita sig på att självdraget ventilerar ut det som behövs.
 
Men det finns ett system med mekaniskventilerat Platongolv också, ingen som tittat på det?
Jag har fått för mig att det blir billigare än nivell.....men jag vet inte
 
hej Stocken
Vad fick du betala per kvm för ett mekanisktventilerat Platonisola golv
 
Jag har utfört en mögelsanering på mitt hus, byggt 1971. Valet stod, efter rekommendation av min besiktningsman, mellan Nivell och Nyboverken http://www.nyboverken.se/. Enligt besiktningsmannen var systemen likvärdiga men Nyboverken skulle borga för bättre kvalitet´pga att dom utför arbetet själva men valet föll på Nivell pga priset.
Jag skickade ut anbudsförfrågan till 5 Nivell-entreprenörer och fick svar från 3. Där skiljde det 100.000:- mellan billigaste och näst billigaste anbudet.

Entreprenaden blev inte en spikrak resa :(. Jag valde att köpa till 10 års funktionsgaranti, vilket innebar att Nivell skickade ut en egen besiktningsman. Denne hade många synpunkter på entreprenörens arbete och bristfälliga tätningar och det blev många extratimmar för entreprenören, som hade en helt egen uppfattning om hur arbetet skulle utföras.
För mig blev valet av den 10-åriga funktionsgarantin för 62:50/m[sup]2[/sup] det som gjorde att jag fick ett fungerande system. Annars hade kall luft kunnat sugas från vinden genom väggarna.
Nivell säljer sitt system i bygghandeln som typgodkänt av SP. Tyvärr blir det aldrig bättre än sin svagaste länk, vilket mycket väl kan vara entreprenören :(. Med andra ord, planerar du att installera ett Nivell-golv, köp till den 10-åriga funktionsgarantin. Den är främst en garanti för att systemet installeras korrekt.

Notera även att Nivells lite större fläktar, >= Nivell 150, har anslutningsmöjligheter för allmänventilationen. Om man vill installera mekanisk frånluft kan detta vara ett bra tillfälle att nyttja samma fläkt för ändamålet.

För nedanstående betalade jag 174.000:- som fast pris:

System
Nivell
Rivning av befintligt golv på hela betongplattan, inkl. inredning.
Ingår
Uppbilning av betonggolv i tvättstuga och badrum
Pris tillkommer
Byggcontainers till byggavfall
Ingår
Uttransport av rivningsmaterial till containers
Ingår
Inläggning av Nivellgolv.
Ingår
Regeltjocklek 70 mm
Ingår
Isolering 70 mm
Ingår
Inläggning av Nivell 100 fläktsystem, injusterat och klart.
Ingår
Larm med filtervakt "AM 90" inkl. moms och installation
Pris tillkommer
Nödvändiga el- och rörarbeten i samband med byte av golv
Ingår ej, utförs av beställaren
Tätning mot yttervägg
Ingår
Tätning mot betongplattan (vid sprickor, etc)
Ingår
Spånskiva (materialkostnad)
Ingår ej, levereras av sidoentreprenör
Montering av spånskiva (Wirsbro, LK, Termotech, e dyl)
Pris tillkommer
Lumppapp under spånskivan
Ingår
Golvlist, material och montering
Vit 56 mm ingår
Bygga rätt lutning av golv mot golvbrunnar i badrummet och tvättstugan
Ingår
Ventiler i samtliga rum
Pris tillkommer
Fläkt drages upp till vind
Ingår ej (fläkt monteras i tvättstugan)
Eventuella reparationer efter fläktdragning
Ingår
Återmontering av maskiner i kök, tvätt och bad
Ingår
Återmontering av köksskåp
Ingår
Återmontering av skåp i hallen
Ingår
Reparation av vägg i sovrummet (efter borttagande av garderober)
Ingår
El, rör, målning
Ingår ej, utförs av beställaren
Avveckling och byggstädning
Ingår
Garantitid på totalentreprenaden
2 år
C/C 30 i hallentré, tvättstuga och badrum
Ingår
Justering av golvhöjd för att få samma golvhöjd mellan parkett, klinkers och Novilonmatta.
Ingår
Tilluftskanal för kakelugn
Ingår
Gjutning av fundament för kakelugnen
Ingår
Dokumentation för Nivellsystemet och ritning för dess rör- och eldragning
Ingår
Övrig dokumentation
Ingår ej, utförs av beställaren
Luftdon för hemmamiljöer Nivell BS 02
Ingår
Övrigt material och arbete som föreskrivs av Nivell och ingår i Nivellsystemet
Ingår
 
Sven2,
hur många kvadrat hade du?
 
Golvytan är c:a 100m[sup]2[/sup]. Huset är 12.6 x 8.8m och vi rev ut hela golvet för att kunna ställa väggarna på plastklossar. I tvättstugan och badrummet var det tidigare gjutet direkt på plattan, men vi körde på med spån överallt och där vi gjöt för att få fall (badrum och tvättstuga) och klinkers (badrum och hall), reglade vi med c/c 300mm och lade golvgips ovanpå spånskivorna.

Jag bestämde mig för att vi skulle ha samma golvnivå i alla rum och inga trösklar mellan rummen, bara en tunn list. Genom att göra en ritning där man börjar på "0" och låter alla material bygga nedåt, så får man fram hur reglarna skall justeras i höjdförhållande till varandra mellan de olika rummen.
Vi utgick från höjden på golvet i hallen, för att det skulle fungera bra med höjden vid tröskeln för ytterdörren och sedan räknade vi ut den avvikande höjden i dom övriga rummen.

Detta höll på att "knäcka" den stackars entreprenören som slet sitt hår över alla olika nivåer, men resultatet blev toppen! ;D
 
Varför, varför????

Ska nu till helgen flytta tillbaka till vårt hus efter att installerat Nivell.
MEN det luktar, håller på att bli tokig!!!!!!!!!

När fläkt systemet i golvet är avstängt luktar det fräscht och nytt. Fläkten på då luktar det som innan vi rev upp golven :surprised:

Har varit i kontakt med de som installerat systemet, de tror de är undertryck pga vår andra ventilation.......
De vill "gärna" komma hit och kolla detta, eftersom arbetet enl offert är avslutat kommer nu detta kosta en peng. Kan man strida för att arbetet inte i egentligen är avslutat?
Känns som att leta efter en nål i en höstack :(
´Vad göra? Orkar inte mkt till.................

/Liiisa :'(
 
liiisa skrev:
Varför, varför????

Ska nu till helgen flytta tillbaka till vårt hus efter att installerat Nivell.
MEN det luktar, håller på att bli tokig!!!!!!!!!

När fläkt systemet i golvet är avstängt luktar det fräscht och nytt. Fläkten på då luktar det som innan vi rev upp golven  :surprised:

Har varit i kontakt med de som installerat systemet, de tror de är undertryck pga vår andra ventilation.......
De vill "gärna" komma hit och kolla detta, eftersom arbetet enl offert är avslutat kommer nu detta kosta en peng. Kan man strida för att arbetet inte i egentligen är avslutat?
Känns som att leta efter en nål i en höstack  :(
´Vad göra? Orkar inte mkt till.................

/Liiisa  :'(
Det låter som om du har råkat ut för en oseriös, möjligen okunnig, entreprenör >:(.
Nivellsystemet är typgodkänt, se http://www.nivellsystem.se/content/view/47/128/ och det är därför rimligt att hävda att du har haft anledning att förvänta dig att ditt system skall fungera i enlighet med typgodkännandet. Har du betalt fakturan? Om inte bör du avvakta med betalningen, åtminstone den del som motsvarar åtgärderna för att rätta till felet.

Jag undrar var Er lukt kommer ifrån? Kan fläkten vara felkopplad så att den suger in luft utifrån och blåser ut den vid golvdonen?
Har entreprenören mätt undertrycket under golvdonen och i rören under fläkten? Med en "rökpenna", som ventilationsfirmor använder, kan man även se om det suger, eller blåser, luft vid golvdonen.

Hur ser Er andra ventilation ut? Är den mekanisk eller är det självdrag?

Kopplas avluften samman i någon form av gemensam kanal ut från huset? Sitter ventilerna (på taket) i anslutning till varandra? Om så är fallet skulle Nivellsystemet kunna trycka in sin avluft genom den andra ventilationen.

Kontakta gärna Nivells huvudkontor, Anders eller Sonny, på tel: 0500-46 98 60 och berätta att du har problem med din entreprenör!
 
Jag kollade sidan 18 i Nivells ventilationsbroschyr http://www.nivellsystem.se/images/stories/pdf_se/vent.pdf och där listas olika garantivillkor. Om din entreprenad faller in under Nivells funktionsgaranti så behöver du inte bevisa var felet ligger. Kontakta bara Nivell och reklamera.

2. Ventilationsentreprenad
Kunden, oftast en byggentreprenör, köper en golvventilationsentreprenad av Prästängen Sverige AB.
Prästängen Sverige AB levererar i enlighet med Nivell Systems typgodkännande nr 1255/97:
• Projektering, ritning för golvventilationen.
• Materialsats.
• Montering av golvventilationssystemet. (Utbildad kund kan göra egenmontage. Kontrollplan skickas till Prästängen Sverige AB).
• Injustering av golvventilationen.Krav på kunden (byggentreprenören):
• Golvsystemet ska monteras enligt gällande monte- ringsanvisningar och medföljande ”Kontrollplan för regelmontage” skall fyllas i av kvalitetsansvarig och skickas till Prästängen Sverige AB.

Garanti: 2 års funktionsgaranti
 
Se helt klar till att Nivell kommer dit, försök gärna få med byggkillen också!
De sätter som sagt in Nivells golv på entreprenad för dem så de måste följa deras anvisningar, annars blir det bara till att göra om och göra rätt!
 
Macke202 skrev:
Se helt klar till att Nivell kommer dit, försök gärna få med byggkillen också!
De sätter som sagt in Nivells golv på entreprenad för dem så de måste följa deras anvisningar, annars blir det bara till att göra om och göra rätt!
Det finns dock alltid en baksida... :'(
Alla, även entreprenörer, kan köpa Nivells pryttlar över disk utan inblandning från Nivell. Jag har hittat Nivell-prylar hos K-Rauta. Det behöver alltså inte vara en entreprenör som är godkänd av Nivell. Fritt fram för O´Reilly's byggfirma från Pang i Bygget alltså.
I sådana lägen gäller inga funktionsgarantier, enbart materialgaranti, från Nivell.

Det är dock ingen garanti för kvalitet att leverantören är godkänd av Nivell. Man sover bäst om man köper till den 10-åriga funktionsgarantin från Nivell för då kommer dom och besiktigar under arbetets gång (se tidigare inlägg).
 
Visste faktiskt inte att man fick sälja ett Nivellgolv utan att deras garanti gällde, men det är säkert möjligt då.

Liiisa: Hur har det gått?
 
Tusen Tack för alla svar!!! ;D ;D

Skulle bara kolla en sväng på datorn innan jag gick "hem" till lilla lgh.

Mkt kloka svar, återkommer imorgon med svar.

Sova, Sova, Säng, Säng 8)

//Liiisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.