Sätt upp bra bibostäder i närheten så kanske bina boar där istället. Bostäderna bör nog ha jämförbar lugn och skyddad miljö som fönstren.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sätt upp bra bibostäder i närheten så kanske bina boar där istället. Bostäderna bör nog ha jämförbar lugn och skyddad miljö som fönstren.
Tack! Det verkar vara fler som tipsar om samma sak. Enkelt att testa hur som helst!
Är det någon annan som gjort något annat för att få bukt med problemet så mottar vi gärna även dessa tips såklart!
 
Textorius Textorius skrev:
Tack! Det verkar vara fler som tipsar om samma sak. Enkelt att testa hur som helst!
Är det någon annan som gjort något annat för att få bukt med problemet så mottar vi gärna även dessa tips såklart!
Jag skulle gärna också vilja ha tips, vi har det så här på vårt nybyggda hus
 
Vet inte men kanske det är ett fuktangrepp i karmen och då kan getingar lätt få tag i bomateriel som dom letar efter. Har ett altanräcke av äldre typ och där kommer dom och knaprar. Möjligt med Myrr i hålet eller att spruta in insektsdöd. På ladan jag har bygger dom bon ( springor på panelen ) bakom panelen. Sprutar in och efter några dagar är dom borta.
 
Samma här. Elitfönster. Vi har tre nya fönster och i år har de byggt i alla tre på båda sidor. Hur kommer de in? Mycket underligt.
 
NI får spruta in getingdöd eller annat i hålet/en och när dom är borta så blir det till att lossa ev bleck eller infodring för att se var ingången kan vara. Titta först noga var dom går in, en geting är inte farlig och dom sticker dig inte, om du inte retas.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
Jag mejlade Elitfönster. Verkar vara återkommande för just deras fönster. (Om man kollar denna tråd) Får se vad/om de svarar. Fönsterna är en säsong gamla.
 
Samma problem med mina elitfönster. Bara några år gamla.
 
Samma hos oss. Elitfönster, huset byggt 2010. Har varit samma sak varje år. Hos oss på fönstren i söderläge, inget i norr.
 
Nu fick jag svar från Elitfönster. De vill inte kännas vid att det är något konstruktionsfel. Tycks det. Så här löd svaret:

God Eftermiddag.

Insekter kryper in på alla konstiga ställen – även kan de ta sig in i springan mellan karm och båge där det är varmt ja

Det enda man kan göra är att torka/spreja med något insektsmedel eller ren ättika så de inte tycker det är så trevlig att bygga bo där.


Trevlig Helg

Med Vänlig Hälsning

Mari Ilbratt


Konsumentservice



Växel: +46 (0)10 451 48 00

konsumentservice@elitfonster.se

Elitfönster AB, Honnörsgatan 2, SE-352 36 Växjö

www.elitfönster.se
 
Undra vad de säger om de skulle läsa denna tråd. När vi är många med elitfönster och detta problem.
Är det någon som inte har elit fönster som har detta problem?
 
Samma problem här. Vi flyttade in sommaren 2021 och har haft problem med bin som bygger bo varje vår. Vet inte märke på fönstret, men ser ut precis som på bilderna så jag gissar att det är elitfönster. För hålen på sidorna tror jag att bina kryper in underifrån, jag har ertappat några på väg det hållet. Ett fönster är så igensatt vid vredet att det ej går att öppna.
Även i överkant bygger de bo.

Svarade du elitfönster något?
 
Testa med ngt avskräckande insektsmedel, typ flugsprey som Ultashield. Den aktiva ingrediensen i den används för att impregnera myggnät mm så är stabil och långvarigt effektiv.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
En enkel fråga då för problemet. Har ni stående panel så kan det bli en glipa under fönsterbläcket som är en perfekt ingång, glipan kan vara så stor som 2X4 cm mellan innerdel och ytterdel.
 
Oj, det verkar ju verkligen som väldigt många med samma fönstermodell har just det här problemet. Märkligt att inte Elitfönster har hört talas om det innan? Man har ju inte problem med att bina bygger bo i sig, men just att det här faktist påverkar fönsterfunktionen och att man inte kan öppna och stänga fönstren bra, gör ju att det är något man verkligen vill få bukt med. Det verkar ju också som det bara är vi med Elitfönster Alu. som har just det här problemet?

Vi rensade i alla fall bort alla bon förra veckan, men hade inget bra medel att behandla med här ute innan vi åkte tillbaka in till stan. Nu när vi kom ut till landet igen till helgen hade bina dock hunnit bygga bo igen, på samma ställen.

Nu ska vi prova att sätta upp ett bi-hotell, samt behandla de ställen de bygger på i karmen med t.ex. det insektsmedlet det tipsades om ovan och se om vi får något resultat.
Har även köpt ut en ny spanjolett till ena fönstret, då den ena är helt förstörd av att bina lyckats bygga bo som tagit sig in och cementerat inne i mekaniken. Vill inte byta till den nya innan vi får bukt med problemet känner jag.

Någon annan som testat något annat framgångsrikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.