Nimajneb skrev:
Hade det varit 12"klinga hade det kunnat vara ett spännande komplement till dom 5% som inte GCM8:an grejar.
Det är alltid bra med goda argument för att få skaffa mer utrustning, men i praktiken håller inte det där argumentet. Jag har en såg med 14-tumsklinga (355 mm) i källaren. Tyvärr är den så bänglig att bära upp för de gånger 8:an inte räcker, så det brukar sluta med att man tar så mycket det går med 8:an och tar det sista med japansåg.

Storsågen kommer bara fram när det skall sågas stuprör, ventilationsrör, avloppsrör, grövre armeringsjärn och kopparrör. Då är den å andra sidan en tidsbesparare av rang!
 
mattiasp skrev:
Det är alltid bra med goda argument för att få skaffa mer utrustning, men i praktiken håller inte det där argumentet. Jag har en såg med 14-tumsklinga (355 mm) i källaren. Tyvärr är den så bänglig att bära upp för de gånger 8:an inte räcker, så det brukar sluta med att man tar så mycket det går med 8:an och tar det sista med japansåg.

Storsågen kommer bara fram när det skall sågas stuprör, ventilationsrör, avloppsrör, grövre armeringsjärn och kopparrör. Då är den å andra sidan en tidsbesparare av rang!
Fast ditt stycke nr 2 är väl lite de 5% som Nimanjeb talar om?

Är det en Rage 14 tum du har eller något annat?

Jag har en gammal begagnad festool klinga för plåtprofiler som jag aldrig har använt själv- funderar på att sätta den i min makita ls1013 och testa köra lite metall - vad tror ni om den iden? Borde ju kunna funka med tanke på att Snickarboden kör en trapetsformad klinga i järn.
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Daniel_N>Klingan heter DT 4286

/Kent
Då är jag med, en sådan har jag också. Har du några speciella tips angående vad jag bör tänka på? Jag antar att risken att det hugger och kastar metallbiten som är den största risken?
 
Daniel_N skrev:
Fast ditt stycke nr 2 är väl lite de 5% som Nimanjeb talar om?

Är det en Rage 14 tum du har eller något annat?

Jag har en gammal begagnad festool klinga för plåtprofiler som jag aldrig har använt själv- funderar på att sätta den i min makita ls1013 och testa köra lite metall - vad tror ni om den iden? Borde ju kunna funka med tanke på att Snickarboden kör en trapetsformad klinga i järn.
Nej. det är ingen Rage, utan en metallkapmaskin för torrkapning. Den har 1900w och 1300 rpm. Ingen mjukstart. Den klarar nätt och jämnt ett 125 mm spiro-rör utan att man behöver vända och ha sig. Fabrikatet är okänt. Jag tror att den är tillverkad i Taiwan.

Om man gör en komplett husrenovering är det verkligen bra att ha en maskin till alla de rör jag nämnde.

För övrigt är jag på jakt efter en metallklinga till min TS55 för ett vettigt pris. Det skall sågas profilerad, granulerad takplåd modell Decra. Någon som sett en 160/20 klinga till vettigt pris? Att takplåten är granulerad betyder att ytan är beströdd med sand, vilket sliter oerhört på verktygen.
 
mattiasp skrev:
För övrigt är jag på jakt efter en metallklinga till min TS55 för ett vettigt pris. Det skall sågas profilerad, granulerad takplåd modell Decra. Någon som sett en 160/20 klinga till vettigt pris? Att takplåten är granulerad betyder att ytan är beströdd med sand, vilket sliter oerhört på verktygen.
nu blev jag nyfiken, och flikar in en egen fråga. Jag har en ts75 och ska ”snart” pyssla med vanlig korrugerad takplåt (tp20). Skulle jag med rätt klinga kunna kapa dessa med ts:n istället för någon form av nibbler? Vilken klinga skulle det vara?
 
mattiasp skrev:
[länk]=
Tack! Den gick att hitta för lite drygt 750:- på ebay ink. frakt.

Är en sådan klinga ett vettigt alternativ till nibbler vid takplåtskapning?
Hur är det med värmen, skär det så pass svalt att takplåten inte tar skada?
 
Redigerat:
Daniel_N>Hugger inte ett dugg, ta det lugnt bara och se upp för gnistor.
Skyddsglas förstås, men det kör du ändå med. Kan säga att jag fick ett litet snitt precis under glasen häromdan, metallbitar är vassa.

Jag kör aluminium dagligen med den klingan och ibland stål med, blir lite snyggare än att köra med vinkelslip. Däremot så är det inte rekommendabelt att kapa för korta ämnen, de blir varma och man vill kunna hålla fast dem.

Jo, klingan slits men min har funkat i mer än ett år nu utan omslipning och det vid dagligt bruk.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Jag kör aluminium dagligen med den klingan och ibland stål med, blir lite snyggare än att köra med vinkelslip. Däremot så är det inte rekommendabelt att kapa för korta ämnen, de blir varma och man vill kunna hålla fast dem.
När du säger stål, vad är det för, typ av material/tjocklek det handlar om då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.