Hej,

Har köpt en sån här såg nu och just från power tools pro. Packade upp den idag och har bara kört ett enkelt test än så länge.

Började med att byta sladden till en sån här inköpt på CO's rea:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23380875
Inga problem att byta då det satt med skruvanslutningar.

Testade att kapa ett litet fyrkantrör 30x20x2mm och sågen tuggar sig enkelt igenom. Kändes jäkligt nervöst att köra ner klingan i en stålbit och då har jag ändå tidigare kört grova alurör i min DW707 men farhågorna obesannades och klingan tuggade sig snällt igenom stålröret.

Det stänkte lite små spån åt alla håll men inget som kändes som nåt stort problem, nån enstaka gnista kom också men inte heller nåt problem. Bitarna var precis som på reklamfilmen inte varma efter kapningen.

Gejdrarna kändes rejäla och det gjorde även hela sågen.

Provade också att kapa i 45 grader och märkte sen när jag satte ihop bitarna att sågen inte gick nedåt i exakt 90 grader då det blev en glipa mellan bitarna när jag la ihop dem som ett 90gradigt hörn. Kräver nog bara lite finjustering.

Första intrycket är nog ändå att det är en mer grovsåg än min lilla DW707 med kanke inte riktigt samma precision men det var ändå ett positivt första intryck. Sågen hade elektrisk mjukstart och den lät inte otäckt mycket men ändå mer än DW707'an som är mycket tyst.

Det fanns laser på sågen och jag läste att det fanns djupstopp på sågen också (för att spåra)

Mina tidigare erfarenheter av sågar är bara billiga kina sågar och dewalten, har inte testat GCM nångång men hoppas att ni ändå har nån nytta av mina intryck.

Kommer att uppdatera med mera intryck om nån dryg månad då jag förhoppningsvis ska ha byggt en balktrappa med hjälp av denna :)
 
Kanske skulle tala om att sågen jag köpt är den stora modellen Rage3, den har 255mm klinga och sågar max 75mm djupt. (Rage 3-S har 210mm)

Betalade lite drygt 2900 inkl frakt

Den mindre som hänvisas till ovan för 2990 i sverige kostar ca 2200 inkl frakt från UK
 
Lägger till att det händer att jag kör stål i min Elu PS174'a. Det handlar om klingval helt enkelt och med negativ tandvinkel funkar det utmärkt.
Självklart slits klingan fortare än om man enbart kör i trä men det går fort och blir perfekta snittytor.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Lägger till att det händer att jag kör stål i min Elu PS174'a. Det handlar om klingval helt enkelt och med negativ tandvinkel funkar det utmärkt.
Självklart slits klingan fortare än om man enbart kör i trä men det går fort och blir perfekta snittytor.

/Kent
Det var intressant - använder du en klinga med trapetsslipade tänder eller en vanlig ATB klinga?
 
bjoli skrev:
Hej,

Har köpt en sån här såg nu och just från power tools pro. Packade upp den idag och har bara kört ett enkelt test än så länge.

Började med att byta sladden till en sån här inköpt på CO's rea:
[länk]
Inga problem att byta då det satt med skruvanslutningar.

Testade att kapa ett litet fyrkantrör 30x20x2mm och sågen tuggar sig enkelt igenom. Kändes jäkligt nervöst att köra ner klingan i en stålbit och då har jag ändå tidigare kört grova alurör i min DW707 men farhågorna obesannades och klingan tuggade sig snällt igenom stålröret.

Det stänkte lite små spån åt alla håll men inget som kändes som nåt stort problem, nån enstaka gnista kom också men inte heller nåt problem. Bitarna var precis som på reklamfilmen inte varma efter kapningen.

Gejdrarna kändes rejäla och det gjorde även hela sågen.

Provade också att kapa i 45 grader och märkte sen när jag satte ihop bitarna att sågen inte gick nedåt i exakt 90 grader då det blev en glipa mellan bitarna när jag la ihop dem som ett 90gradigt hörn. Kräver nog bara lite finjustering.

Första intrycket är nog ändå att det är en mer grovsåg än min lilla DW707 med kanke inte riktigt samma precision men det var ändå ett positivt första intryck. Sågen hade elektrisk mjukstart och den lät inte otäckt mycket men ändå mer än DW707'an som är mycket tyst.

Det fanns laser på sågen och jag läste att det fanns djupstopp på sågen också (för att spåra)

Mina tidigare erfarenheter av sågar är bara billiga kina sågar och dewalten, har inte testat GCM nångång men hoppas att ni ändå har nån nytta av mina intryck.

Kommer att uppdatera med mera intryck om nån dryg månad då jag förhoppningsvis ska ha byggt en balktrappa med hjälp av denna :)
Trevlig recension, ska bli intressant att läsa mer när du har provat den vidare.
 
bjoli skrev:
Kanske skulle tala om att sågen jag köpt är den stora modellen Rage3, den har 255mm klinga och sågar max 75mm djupt. (Rage 3-S har 210mm)

Betalade lite drygt 2900 inkl frakt

Den mindre som hänvisas till ovan för 2990 i sverige kostar ca 2200 inkl frakt från UK
Sen ska momsen läggas till på den svenska också, nåt jag antar redan är medräknat i den engelska, 3750+frakt för den svenska mot ca2200 inkl frakt för den engelska alltså.
 
Daniel_N>Keine anung faktiskt, kan kolla på beteckningen imorgon, är en rätt vanlig DW-klinga som sitter i nu.

/Kent
 
Läste precis en recension av Rage 3-DB sliding mitre saw, och där menade de så här: "It's a budget-price site saw and as such will perform admirably." Troligen ingen finsnickerisåg, utan mer för grovjobb. Jag drömde om att köpa en för stålkapningen, men nu vet jag inte riktigt, och kanske går det med en annan klinga i den vanliga kap- och gersågen.
 
Redigerat:
Daniel_N>Klingan heter DT 4286

/Kent
 
"Bjoli", vad fick du betala i frakt. Har tänkt beställa, så man vet ungefär... Så du tycker den är värd pengarna? Har själv tankar på den mindre, men kvaliten borde ju vara den samma. Den ligger ju onekligen bra till i pris.
/Ubbe
 
Beijerbygg säljer deras sågar. Jag köpte min där och grymt nöjd. Enda problemet jag haft hittills är att den lilla plast linsen framför laserögat blivit skadat av varmt metallspån vilket inneburit att man inte ser laserstrålen efter ett tag. Jag sågade mina spirorör till ventilationen utan problem ända upp till 160 mm gick att trixa in för sågning med lite hjälplyft av klingskyddet. Jag har sågat ventrören och plåthörnskydd till alla fönstersmygar och dörröppningar samt mycket virke och plankor och 130 kvm altan till vårat nybyggda hus och inte känt behov av att slipa klingan än. Den är förhållandevis tyst när den är igång förutom när man sågar metall då är hörselskydd ett måste.
 
Hade det varit 12"klinga hade det kunnat vara ett spännande komplement till dom 5% som inte GCM8:an grejar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.