För 90 papp så får man en schyst begagnad justersåg (men då är det lite mätskalor hit och dit och motordrift på höjden och geringen.

Sedan får man bygga ett snickeri för 300 papp att rymma den)

Protte
 
I just detta fallet behövs ju inte värstingsågen, det räcker med en av de andra på samma sida som kostar 20-30 tusen.

Jag vet förresten inte om jag skulle våga köra en handcirkel med 640mm klinga och 5,5 hkr trefasmotor. Tänk om den hugger...
 
Visa mig en såg på blocket som klarar 115 mm med tiltad klinga. Jag är faktiskt rätt nyfiken.

/Kent
 
Hittar du en Altenforff f45(åtminstone de nyare, de gamla vet jag ej...) kan du iaf peta i en 500-klinga som du kan såga 123 mm med i 45 graders vinkel...
 
Eld skrev:
I just detta fallet behövs ju inte värstingsågen, det räcker med en av de andra på samma sida som kostar 20-30 tusen.

Jag vet förresten inte om jag skulle våga köra en handcirkel med 640mm klinga och 5,5 hkr trefasmotor. Tänk om den hugger...

Tror du inte den nätta vikten på 66 kilo håller emot lite iaf...
 
Ville bara säga att nu är det klart och så här gjorde jag:

- sågade från båda håll med sänksågen.
- det sågen inte fick med på grund av bristande sågdjup tog jag med japansågen
- sist lite finlir med stämjärn och exenterslip.

Provade med mallar hit och dit och fogsvansar, men jag lärde mig:
använd verkygen du redan behärskar - även om det är lite omständligare.
 
Mafell tillverkar också sådana.
 
Melkerman skrev:
Provade med mallar hit och dit och fogsvansar, men jag lärde mig:
använd verkygen du redan behärskar - även om det är lite omständligare.
Det är en bra regel att jobba efter.

För egen del betyder det att jag alltid använder kapgersågen för denna typ av kap. Kapar från båda sidorna och har en medhjälpare om balken är lång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.