Håller på med taket till altanen, men undrar hur man enklast kapar och gerar kraftigare limträbalkar (115x225) med fin precision. Det rör sig om cirka tjugo snygga snitt.

Jag har en sänksåg, Festool TS55 och en gersåg Makita 714, men det räcker ju inte...

Blir det till att försåga med sänksågen, och sen fortsätta med fogsvansen?

Eller ska jag hyra något bättre??
 
En variant är att grovkapa med en motorsåg och sedan fräsa kanten jämn med hjälp av en riktbräda med en kraftig överhandsfräs med pinnfräs med styrlager som du kör mot riktbrädan. man får fräsa i flera omgångar beroende på pinnfräsens längd. Ev får man köra från två håll och då är det bra att ha fräs där man kan montera styrhjulet i valfri ända. Då kan man använda den första fräsningen som styrning för den från andra hållet.
 
Jag hade övervägt en bra fogsvans. Kanske till och med kört fogsvansen rakt av utan att först köra maxdjup med exempelvis sänksågen. Kör några provsnitt med en bra fogsvans, exempelvis en Sandvik/Bahco Superior, i någon spillbit eller avkap.
 
115x225... 10 stycken.... Vad är de för mega aktantak du bygger?

Själv tror jag på ett försnitt med ts55an för att ge bra riktning till fogsvansen. Ev får du slipa lite efteråt då fogsvansen har ett mycket smalare sågblad än ts55an.
 
Motorsåg har jag ingen, så det får bli att köpa bästa, värsta, vassaste fogsvansen.
Är det bachon som gäller? Även när det gäller sneda snitt, då blir det ju på gränsen till klyvning?

Nimajneb:
Mega var ordet, det är tre balkar med 115x225, brutet tak med tegel på. Sen är resten av snitten stolpar 115x115. Det är lite överdimensionerat, men passar fint in till den här gamla sekelskifteskåken!
 
Kan man inte tänka sig en enkel mall du trär över balken samt spänner fast och sen sågar efter den från bägge hållen med sänksågen?
Det kommer att fattas 5mm rent teoretiskt men det borde va lätt att putsa till.
 
Bra idé!
Men hur får man det i exakt lika från båda hållen?
 
En stabil mall ;)
 
Kommer råka ut för samma problem, men med 90x225. Dock äger jag en TS75 och bandputs. Tror det går ihop med en fogsvans.

Lagavulin som gärna ser fram mot en rapport från Melkerman
 
Det borde gå att lösa relativt smidigt med lämplig sticksåg (t.ex Bosch GST135 el. GST150) med passande blad T744D som tar upp till 135mm.
 
Och ett annat alternativ om man vill ha absolut passning är att göra en jigg så man fräser ändträet med en pinnfräs. Se till att den är bottenskärande bara.

/Kent
 
Eld skrev:
Här finns sågar som räcker till: [länk]

Denna ska klara 245mm vid 90 grader och 188mm vid 45 grader. [länk]

Lycka till och håll i hårt ;-)

(Annars går det säkert bra med en fogsvans men det lär ju ta en stund. Man kan hyvla snittytan efter sågning för att få den exakt. Det är bättre än att slipa.)
Eller så lejer man för hela bygget!
Garanterat billigare :)
Kriminellt dyr såg!
 
Hahaha! 90000:- Borde finnas billigare proffslösningar.

Kanske montera i en Altendorf eller liknande och köra upp klingan 45 grader.

Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Hahaha! 90000:- Borde finnas billigare proffslösningar.

Kanske montera i en Altendorf eller liknande och köra upp klingan 45 grader.

Lagavulin



-----------------------------------

Hur tänkte jag här? Man sågar givetvis direkt i justersågen om man orkar baxa skiten till snickeriet (vilket jag har möjligheter till)

L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.