S
H hul skrev:
läs igenom forskningen jag precis länkade till.
där testar dom verkliga konstruktioner och har väldigt klara svar att så som du bygger inte är tillräckligt.
Du bygger helt enkelt fel
H hul skrev:
Nedan kommer utdrag från Resultat och Slutsatser ur forskningen för er som inte orkar läsa hela.
SBH: du anser fortfarande inte att du bygger fel, fuskbygger till och med när du fått svart på vitt att ditt sätt är felaktigt och forskning har visat detta

Det har visats att luftomsättning och konvektiv fukttransport i spalter påverkas av ett mycket stort antal faktorer. Huvudslutsatserna från arbetet är att:

  •  konvektiv fukttransport och uttorkningsförlopp i spalter gynnas av en stor spaltbredd 25- 40 mm och vertikala läkt som inte tillför strömningsmotstånd

  •  med horisontella, perforerade stålläkt reduceras den konvektiva fukttransporten jämfört med vertikala läkt, speciellt när spaltöppningarna inte begränsar strömningsarean

  •  spalter med bredd < 10 mm har en starkt begränsad konvektiv fukttransportförmåga och uttorkningstider kan bli mycket långa

  •  årstid, fasadkulör, fasadorientering, spalthöjd och detaljutformning vid spaltöppningarna är alla faktorer som har betydelse för storleken på möjlig konvektiv fukttransport
Fuktutbyte och konvektiv fukttransport
Med blöta materialytor mot spalten skiljer beräknat fuktutbyte [g/m2∙dygn] inom vida gränser. Liten spaltbredd, norrorientering, ljus fasadkulör och horisontella läkt påverkar fuktutbytet negativt. I denna uttorkningsfas gäller att fuktutbytet:

  •  är cirka 30 gånger större vid 40 mm spaltbredd jämfört med 5 mm (söderorientering)

  •  reduceras till en cirka en fjärdedel vid norrorientering istället för söderorientering

  •  reduceras till en cirka en tredjedel om färgen är ljus istället för mörk (söderorientering)

  •  reduceras till mindre än hälften med horisontella läkt istället för vertikala
    1. Luftomsättning över lång tid
      Den genomsnittliga luftomsättningen i experimentväggarnas spalter under perioden oktober till februari kunde uppskattas till:
      •  230-310 oms/h vid utförande med vertikala läkt

      •  75-100 oms/h vid utförande med horisontella läkt Lindab

      •  95-130 oms/h vid utförande med horisontella läkt Europrofil
dessa tre väggar på en söder vägg på 7meter. mätning gjord på några få dagar
väggarna har mått 1.0x2.1 m (BxH) där en sida av väggen är plexiglas.
ger ingen verkligt resultat.
du kan se med rök se luftens vandring. du kan så klart mäta luftflöde.
men du får inte fram hur en verklig vägg fungerar.

och sedan att du tar fram en 7 år gammal i forsknings världen är den antik
 
Redigerat av moderator:
H
SBH skrev:
dessa tre väggar på en söder vägg på 7meter. mätning gjord på några få dagar
väggarna har mått 1.0x2.1 m (BxH) där en sida av väggen är plexiglas.
ger ingen verkligt resultat.
du kan se med rök se luftens vandring. du kan så klart mäta luftflöde.
men du får inte fram hur en verklig vägg fungerar.

och sedan att du tar fram en 7 år gammal i forsknings världen är den antik
haha sluta nu, inse bara nu att du är överbevisad.

bemödar mig inte ens att svara på ovanstående löjliga påståenden för alla i denna tråden inkl. du vet att de är bara löjligt att säga något sådant.
 
S
H hul skrev:
haha sluta nu, inse bara nu att du är överbevisad.

bemödar mig inte ens att svara på ovanstående löjliga påståenden för alla i denna tråden inkl. du vet att de är bara löjligt att säga något sådant.
över bevisad med vad ?
 
S smurfen72 skrev:
Du ska nog läsa anvisningen en gång till så ser du att dom använder distanser.
Läs ordentligt ! extra distanser har jag skrivit. Klart det måste vara distanser annars funkar det inte.
 
Och för oss, som förståndigt nog har liggande fasadpanel på vertikala spikläkt:
Hu mycket sämre blir fukttransporten pga musbanden, som sitter i nederkanten?
Nja, det är väl i alla fall 50% springor i musbanden.

OT
Att jag satte horisontell läkt på nya huset beror mycket på mina intryck från Norska Sørlandet, där jag seglade mycket förr. Vart och vart annat hus hade liggande panel, och jag forskade lite i varför.
Liggande panel, falsad eller spontad, var bättre vid kustens häftiga slagregn var svaret. Släpper alltså in mindre vatten än otät, isärtorkad stående lock-/locklistpanel.
 
  • Gilla
Prosit och 1 till
  • Laddar…
S
tycker admin tar bort mina och hul inlägg som inte ger något åt trådskaparens fråga
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och för oss, som förståndigt nog har liggande fasadpanel på vertikala spikläkt:
Hu mycket sämre blir fukttransporten pga musbanden, som sitter i nederkanten?
Nja, det är väl i alla fall 50% springor i musbanden.

OT
Att jag satte horisontell läkt på nya huset beror mycket på mina intryck från Norska Sørlandet, där jag seglade mycket förr. Vart och vart annat hus hade liggande panel, och jag forskade lite i varför.
Liggande panel, falsad eller spontad, var bättre vid kustens häftiga slagregn var svaret. Släpper alltså in mindre vatten än otät, isärtorkad stående lock-/locklistpanel.
Japp i Norge är de krav på att ha de, dock ska man veta att Norge överlag är mycket mer utsatt än Sverige.

Gällande frågan om musband, har jag ingen aning om svaret.
 
H
H hul skrev:
haha sluta nu, inse bara nu att du är överbevisad.

bemödar mig inte ens att svara på ovanstående löjliga påståenden för alla i denna tråden inkl. du vet att de är bara löjligt att säga något sådant.
Jag ska ändå svara dig för att du ska se hur löjliga dina påståenden är.

SBH skrev:
dessa tre väggar på en söder vägg på 7meter. mätning gjord på några få dagar
väggarna har mått 1.0x2.1 m (BxH) där en sida av väggen är plexiglas.
ger ingen verkligt resultat.
du kan se med rök se luftens vandring. du kan så klart mäta luftflöde.
men du får inte fram hur en verklig vägg fungerar.

och sedan att du tar fram en 7 år gammal i forsknings världen är den antik

Jag ska ändå svara dig för att du ska se hur löjliga dina påståenden är.

Angående 7 år gammal forskning:
Relativitetsteorin är utvecklad 1905, alltså mer än 7år gammal. Motsätter du dig denna också?
Tror du på allvar att allt som lär ut på universitet och skolor mm är uppdaterat 2017? och sedan görs om för varje år?
Kan du inte motbevisa med någon studie som är nyare (vilket du inte kunnat) så får man ju anta att den senaste gäller, eller?
 
S
H hul skrev:
Jag ska ändå svara dig för att du ska se hur löjliga dina påståenden är.




Jag ska ändå svara dig för att du ska se hur löjliga dina påståenden är.

Angående 7 år gammal forskning:
Relativitetsteorin är utvecklad 1905, alltså mer än 7år gammal. Motsätter du dig denna också?
Tror du på allvar att allt som lär ut på universitet och skolor mm är uppdaterat 2017? och sedan görs om för varje år?
Kan du inte motbevisa med någon studie som är nyare (vilket du inte kunnat) så får man ju anta att den senaste gäller, eller?
jag kan inte ta fram en studie som inte är gjord. men vi kan ta det på internmail efter semestern
 
H
SBH skrev:
tycker admin tar bort mina och hul inlägg som inte ger något åt trådskaparens fråga
Tycker inte jag, dela tråden i två istället.
tycker dina och mina inlägg ska finnas kvar är nog matnyttig information som flera berörs av på forumet.
 
H
SBH skrev:
jag kan inte ta fram en studie som inte är gjord. men vi kan ta det på internmail efter semestern
Men jag har ju lyckats få fram flertalet på bara några minuter, hur kommer de sig?
 
S
H hul skrev:
Men jag har ju lyckats få fram flertalet på bara några minuter, hur kommer de sig?
för du har forskningstudier. jag har bara hus utan någon forskning på
 
H
SBH skrev:
för du har forskningstudier. jag har bara hus utan någon forskning på
Men hur vet du att dessa hus är friska?

Jag renoverat många hus och rivit hus i mina dagar och de är ju inte sällan man stöter på mögelpåväxt bakom fasaden och i väggen.
Ett vanligt ställe är även på baksidan på diffplasten(utsidan)
 
S
H hul skrev:
Men hur vet du att dessa hus är friska?

Jag renoverat många hus och rivit hus i mina dagar och de är ju inte sällan man stöter på mögelpåväxt bakom fasaden och i väggen.
Ett vanligt ställe är även på baksidan på diffplasten(utsidan)
för hus besiktigas, hus byggs om, panel byts för nästa ägare vill ha annan sorts panel.

efter ha läst lite flera av dina andra inlägg förstår jag att det är mycket trams från din sida.
 
H hul skrev:
Precis, dessutom tycker jag inte man ska stirra sig blint på beskrivningar/anvisningar från leverantörer.

Dessa är ofta framtagna far att vara vinst maximerande och billiga så man ska kunna räkna hem deras system i ett projekt.

Vet man med sig att de enkelt kan förbättras (som i detta fallet med en extra bärläkt) så tycker jag man ska göra de, speciellt om de är ens egna hus som man planerar att leva i.
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag personligen de är mycket man gör på olika byggprojekt som jag aldrig skulle göra hemma.


För övrigt gällande bärläkt kontra ströläkt samt bärläkt, varför lägger man strö- och bärläkt på tak och inte bara en bärläkt? Krävs de mer luftning på tak?
På tak har man stö läkt för att vattnet som tränger igenom tex plåt skarvarna ska kunna rinna bort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.