Ja, det är ju nästintill en våldsam upplevelse när kompressorn startar...och då har jag ändå bara en liten fjutt just nu. Frågan kvarstår; om det står 20 A på databladet, är det då helt kört att använda maskinen i 16 A-gruppen eller kan det funka ändå? Och kanske viktigare, om det funkar...kan det då innebära brandrisk?
 
Med stor sannolikhet går en 16A redan i starten.

Skulle den klara att starta kompressorn så kan du nog köra en timme innan den går sönder. Någon brandrisk är det inte så länge du inte säkrar upp ledningarna till 20A.
 
.
Måste vara en rejält stor och kraftig kompressor om den ska blåsa 16A säkringar om den är kopplad med 3fas.
Min är rätt kraftig 2 cylindrig med bara 1fas anslutning. Den klarar att köras med 10A säkring om det inte är kallare än -5 grader. Är det kallare behöver jag däremot 16A på det uttaget för då är den seg att gå upp i varv.
 
Kollade lite snabbt på en 3-faskompressor i typ storleken jag tänker mig på Biltema. 4 hp motor, enstegs med drivrem, den är typad för 7,2 A så då känns ju 16 A fullt tillräckligt.

Nu ska här kollas på Blocket! (y)

Det enda som kvarstår nu är för oss att bestämma ifall vi ska ligga kvar på 20 A huvudsäkringar eller om vi ska säkra ned till 16 A för att spara lite pengar...
 
20A räcker långt! Har 16A som huvudsäkringar(25 bottnar) som test inför att säkra ner! Jag har haft en stor atlas copco kompressor, 3-fas Esab mig/mag på 170A, så 20 lär räcka långt för dig!
 
Om du kör på 16 A med de maskinerna utan problem så lär jag kunna säkra ned till 16 A alla dagar i veckan! Jag är ju inte ute efter några värsting grejer utan bara att få tillgäng till ett större utbud på begagnatmarknaden. Kompressorn jag ser framför mig är typ en med 50 literstank och ett par tre hästars motor.
 
Nemas problemas.. ;) Men sätt i 16A först ett tag och testa, du "kan" ha snedlast i central eller så och då är det lite trist att inte kunna stoppa i större säkringar, det är anledningen till att jag kör 16A nu fast med 25 bottnar.
 
Vi körde på 16A huvudsäkring här väldigt länge men valde att säkra upp till 20 men det var mest beroende på att vi utökat förbrukare mm. byggt gäststuga, större elpatron mm.så säkringarna tenderade att gå ibland om man körde disk, tvätt och tumlare samtidigt. Det behövdes inte mycket extralast för att knäcka någon säkring. Sen vi säkrade upp har vi inte bytt en enda gång så skillnaden mellan 16-20A är rätt stor.

Väljer du att köra på 16A huvudsäkring och säkrar 3fas uttaget 16A i centralen är det troligast att den i centralen inte är den som kommer att gå då din huvudsäkring ju även har annan last från huset mm.
 
xdigger skrev:
Nemas problemas.. ;) Men sätt i 16A först ett tag och testa, du "kan" ha snedlast i central eller så och då är det lite trist att inte kunna stoppa i större säkringar, det är anledningen till att jag kör 16A nu fast med 25 bottnar.
Låter som en bra strategi. Det kanske är idé att göra testen nu under eldningssäsongen. Vi har ju elpanna och jag gissar att den är husets största förbrukare, ev. i jämsides med bastuaggregatet.

Enligt min elleverantörs hemsida är det en besparing på ca 500 kr/år att säkra ned till 16 A från 20 så skillnaden är ju inte SÅ stor...men om vi aldrig behöver över 16 så är det ju väldigt onödigt att skänka bort en femhundring till elbolaget varje år.

Väljer du att köra på 16A huvudsäkring och säkrar 3fas uttaget 16A i centralen är det troligast att den i centralen inte är den som kommer att gå då din huvudsäkring ju även har annan last från huset mm.
Tänkvärt, helt klart. Nu kommer 3-fasuttaget användas väldigt sparsamt och endast under aktiviteter där jag kan vara medveten om vad som försiggår i resten av huset men det kan ju vara lite struligt...är strulet värt 500 kr/år får man i så fall fråga sig.
 
Redigerat:
Om du nu gör en lista för säkringarna, gör som alla andra, skriv kolumnvis

1-4-7-10
2-5-8-11
3-6-9-12

Protte
 
Det där förstod jag inte alls Protte. Menar du att jag ska skriva:

1-5-9
2-6-10
3-7-11
4-8-12

i garagets central, alltså varje lodrät rad för sig? Hur gör jag då med 3-7-11 som ju har olika förbrukare för varje säkring, lysrör i taket, vägguttag och utomhusuttaget.

Bra att du påpekar detta, jag vill ju gärna följa ev. standard för uppmärkning om det går så du får gärna utveckla lite. Ska jag notera vilken säkringsstorlek det är också?
 
Antag att du har en central med två trefasgrupper först och resten enfasgrupper. Då blir principen:

1 2 3 4
1 2 5 6
1 2 7 8

Där ett är den första trefasgruppen, två den andra och tre till åtta enfasgrupper.
 
Antag att du har en central med två trefasgrupper först och resten enfasgrupper.
Det är ju precis vad jag har med tillägget att hela högra raden är oanvänd. Så i mitt fall ska lysrörens säkring heta 7, inte 11 och vägguttagets ska heta 5, inte 7? Eller ska jag exkludera den oanvända raden så det blir 3, 4 och 5 i tredje lodräta raden?

När detta sen ska skrivas på insidan av luckan, hur ser standarden ut?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.