Har någon aning hur förändras verkningsgrad om man sätter en lucka (sånt som Fasting hittade i Polen) i öppenspis? ???
 
Har en bild på en rund kamin i glas. Placerad mitt på golvet. Messa mig så kan jag maila den om det är intressant.
 
kyticka skrev:
Har någon aning hur förändras verkningsgrad om man sätter en lucka (sånt som Fasting hittade i Polen) i öppenspis?  ???
Det förbättras avsevärt eftersom man får möjlighet att styra tilluften till eldstaden. I öppen spis fungerar det så att man har oftast fullt öppet till skorstenen och veden brinner fritt med full fart. Vedbitar går upp i rök som försvinner snabbt i skorstenen. Skorstenen värms inte så mycket eftersom det drar mycket rumsluft som blandas med varma rökgaser och rökgastemperaturen blir lägre än då man reglerar tilluften. Det kan bli så bra skorstensdrag så det kommer hela tiden ny kall luft till rummet som hinner inte värmas och man får kallare inne när man tänder en brassa.....
Teoretiskt börde det räcka med max 10m3 luft för att elda upp 1kg ved men vid öppen spis går det mycket mer = så mycker som skorstenen orkar dra ut. Är rummet tätt så kan röken stanna i rummet och det är svårt att elda.
Med andra ord om du kan reglera luften så värms den murade kaminen och skorstenen bättre och avger värmen till rummet genom sina varma ytor. Vedförbrukningen blir mindre. Om man beräknar att öppen spis har 10-20% verkningsgrad så kan du minst fördubbla den med en lucka. Jag bara gissar dom ciffror eftersom det skiftar beroende på kaminens konstruktion. Generellt är öppna spisar byggda mest för att titta på elden men inte för att avge mycket värme.
Med en lucka får man bättre styr på eldningen och mycket högre verkningsgrad :). Kaminens ytor blir varmare och tillsammans med glasluckans yta fungerar dom som radiator = inneluften värms av varma ytor .
En kamininsats uppfanns för att enkelt förbättra verkningsgraden utan att man är eller behöver en murare/hantverkare. Man stoppar in en plåtlåda som behöver inte passa precis på centimeter i måtet och det är fixat på en timme.
En öppen spis har redan en fungerande eldstad så jag tycker inte det behövs en ny eldstad av plåt ::). Enbart en inmurad lucka gör samma jobb = ger möjlighet att styra lufttillförsel till eldstaden. Är den öppna spisen i dålig skick ( dåliga fogar och sprickor) så kanske en insats är befogat som latmaskens lösning men annars räcker det gott och väl att lägga ny bruk i eldstaden och mura in en lucka ;).
Vi har en insats med många små hål för luftstyrning. Det fungerar som en flöjt vid luftdrag - vislar, tjuter och har sej oavsett läge (öppet eller stängt ibland också när det blåser ute utan att det brinner i spisen >:() så man får öka tv ljudet. Luften passerar luftrum runt insatsen och smutsar ner spiskåpan på vägen ut. Dammpartiklar flygger bra med detta varma luftströmmen. Det hörs plåtskrammel av en konstig rökgånglösning när man manovrerar luckan.... hur mysigt är det?
Därför söker jag en lucka för inmurning som hellst skall vara av gjutjärn.... vi får se om jag hittar den till slut.
Hoppas du hittar svaret på din fråga i min långa förklaring ;)
gaia
 
Gaia,
jag tycker om att titta på elden och därför vill jag helst inte sätta insats in, men samtidig, vill jag ha varmt längre än 1 meter från spisen och slippa värma krokarnas fötter. Men samtidig har jag för mig att om man har insats, då få man på nåt sätt mer värme - luften runtomkring insatsen värms och kommer ut i rummet. Men det går säkert lösa på nåt sätt också ::)
 
kyticka skrev:
Men samtidig har jag för mig att om man har insats, då få man på nåt sätt mer värme - luften runtomkring insatsen värms och kommer ut i rummet. Men det går säkert lösa på nåt sätt också  ::)
Ja, det är den luften som drar med sej dam och smutsar hela väggen upp över kaminkåpan hos mej :(. Har en sån ram av trådgaller runt om insatsen men skulle gärna slippa det i framtiden.
Elden och lågorna ser man också genom glaset ;) och det är mindre risk att gnistor faller ut medan man tittar åt annat håll :). En ny sysla tillkommer - rensa glasluckan från sot då och då.
gaia
 
Gaia,
har du nån aning, om det är problem bara med insats eller om det är allmänt problem ???

Glaset till luckorna är troligen rätt dyrt historia :'(
 
Hej!

Jag vill lyfta denna tråd för att kolla om någon har installerat en Natureline Univers 582 N. Någon som har några erfarenheter och kanske till och med bilder? Jag är jättesugen, men den är som sagt rätt dyr. Skulle vilja veta om någon vet om den är bra eller inte.

Beskrivning finns längst ner på sidan http://www.natureline.nu/products.php?link=41

/pinebar
 
Den där var häftig! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den. Hur mycket kostar den? :-/
 
Jag var uppe vid Mariebergs kakelugnsmakeri i Sollentuna och ryckte i Supra- samt Sparthermspisarna. Suprorna var mycket mer rassliga jämfört Spartherm. Dessutom är tydligen Spartherm mer modernt byggda, med friskluftintag under spisen.

Vi köpte en Spartherm Varia CH.

Spartherm har ju också en genomsiktlig - Varia FD (svänglucka) samt FDh (hisslucka)


Edit: Oj, jag såg inte att jag tidigare kommenterat denna tråd, så detta inlägg var ju lite upprepning... Sorry.

citerat från Immobil den Idag kl. 15:53:
Den där var häftig! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den. Hur mycket kostar den?
29950 står det på websidan....
 
Fasting65 skrev:
29950 står det på websidan....  
:-[ :-[ :-[ ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.