Ja, som jag beskrev ovan gjorde jag med ALBA/Lecabalk, som inte ser ut som den typ av balk du har.
 
Jag har också gissat att de är "anpassade"för 300mm isolering. Det verkar underlätta en hel del att köra med 300mm isolering. Undra hur mycket det skiljer i pris mellan ett lager isolering till och ca 2 lass mackdam. Måste kanske kolla upp det.

Men jag vet en del som fyllt upp en bädd i mitten på ca 100mm med mackadam för att kunna isolera med 200mm och ändå bara få ca 100mm betong. Har gjort en liten illustration på hur jag har uppfattat det.
platta-1.jpg

Är det såhär du menar Mats_0?
platta2.jpg
 
Redigerat:
nix ;)

Det ska inte vara någon betong under frigoliten.
 
Nu såg det bra ut
 
Så då ska jag alltså gräva bort lite mackadam. Så att understa lagret isolering hamnar i våg med fötterna på kantbalken? Fast då tappar jag ju lite höjd ändå. Vad gör man åt glappet i höjd som blir mellan andra varvet isolering och ovansida balkfot?
 
Redigerat:
Mikael_L
Fast jag gillar inte riktigt den konstruktionen.
Där är det cellplast i mitten som är eftergivlig och långtidssjunker, men kantbalkarna vilar på fast underlag som inte rör sig.
Då kommer plattan allt vad åren går att hänga alltmer i kantbalken och är den inte armerad som ett fribärande valv bör den så småningom spricka.
Att den spricker är kanske ingen jättefara, det blir ju inget fortskridande ras direkt. Men markradon kan lättare ta sig in och lite sprickor i tapeter och och sånt lär man väl få räkna med.

Jämför man med konventionella L-element så är det ju cellplast under hela plattan som hela tiden i viss mån utjämnar trycken då cellplasten pressas ihop av åldern.

Men jag vet inte om det är något problem i praktiken.
Gör man grund med ALBA-balken blir det väl på samma vis?
 
Med ALBAbalken lägger du friggon hela vägen ut.
Ev. spar man ett 'ram' upp till för extra armering.
 
Mikael_L
Men själva balken står på marken.
Så frigolitens långtidsdeformation blir endast under själva golvytan.
 
Jag trodde det var cellplast i botten men det ser ju att vara rätt massivt nu när du säger det.
Är det massivt så skulle jag nog fylla med grus till överkant på fötterna och sen bara lägga 200.

Är det betong i botten så är det nått jag ladrig har stött på sen tidigare
 
Balkarna står på paddad mackadam. Fötterna är ca 70mm tjocka. Tanken har också slagit mig att fylla mackadam upp till kanten på fötterna. Sen bara 200mm iso. Då borde det bli ca 130mm betong. Det är väl ganska lämpligt.? Sen är det även en liten fasad kant ca 200mm in på balkfoten. Jag antar att man ska skjuta in isoleringen mot den kanten. Det lämnar ca 100mm där betongen kommer gå hela vägen ner mot foten.
 
Pratade med balk tillverkaren igår. Han sa att man bara ska fylla grus upp till fotkanten. Eller mer om du vill komma upp ännu högre. Sen bara lägga 200mm isolering ända ut mot balk sidorna. Inga voter behövs eller armeringsjärn i kanterna. Dubbla lager med armeringsmatta. Sen ca 13 - 15 cm betong över hela ytan. Vad tror ni om det?
 
Hur har det gått här? Väldigt intressant tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.