Hejsan!

Trevligt forum!

Jag har tänkt försöka mig på att bygga mitt eget garage i lösvirke. Då jag är helt novis. I alla fall när det gäller grundarbete så skulle jag önska om någon kunde berätta för mig hur man gör.Steg för steg i detalj om så går.

Det jag vill ha hjälp med nu är själva höjd och läges utsättningen. Jag har ett hus och garaget ska byggas ihop med detta med en länkbyggnad i mellan. Såhär kommer det se ut:
Namnls.jpg

Det röda är då det jag ska bygga ut. Jag vet att jag ska lägga garagegolvs nivån 1dm över vägen som går parallelt med huset. Jag har en rund laser med handenhet osv. Hur gör jag nu för att sätta ut höjden och vart garaget ska stå så att det blir rakt i förhållande till huset? Vad behöver jag?

Berätta gärna! Tacksam för svar då jag ska börja nu.

mvh
 
Rakt i förhållande till huset mäter du väll från husets yttervägg i framkant och i bakkant så långt som du skall ha till garaget och drar en förlängd linje mellan dessa två punkter så är ju den biten löst.

Höjden på garageplattan så får du börja uppifrån och räkna baklänges och dra av betong och isolering så du kommer ner till det djup där du skall ha grusbädden och sedan räkna av för grusbäddes djup. Sen får du gräva dig ner till det djupet och börja fylla med mackadam och sedan padda och justera plant på det framräknade djupet och gå med lasern över hela ytan.

Ta ut alla höjder markerade på ett fast föremål och gör en inställningspunkt på lasern innan byggets början. då har du alltid referenspunkter som du kan ställa in utrustningen efter varje gång du behöver justera mottagaren eller som referens när du börjar varje dag tex.
 
Jag har en kantbalk som är 400mm hög. är inte det allt jag ska dra av för att komma ner till färdig gargageyte nivå?

man lägger väl isoleringen "inuti" kantbalken. Dvs. den liger inte lägre än kantbalkens lägsta nivå?

Eller har jag missförstått?
 
Då behöver du räkna av dom 400 + makadamen och börja gräva.
 
Inte för att röra till det än mer för dig, men genomgångsdelen skall väl vara i samma höjd som huset och garaget 10cm under? Det är också kanske så att genomgångsdelen skall ha 300 isolering, dvs 400 L-element och garaget 200 isolering med 300 L-element och 10cm Leca på kanten? Grunden och dräneringen (Makadamen) blir då på samma nivå men plattan till garaget blir 100 lägre pga tunnare isolering.

Du vet väl också att det är ROT-avdrag på ditt proj då det blir en dörr mellan garage och hus.
 
Genomgångsdelen och garaget kommer i samma nivå. Det blir ett trapp steg ner. Jag har även tänkt ha 200cm isolering även under genomgångsdelen.

Jag har L-balk med färdig gjuten spolkant på 200mm. så total höjd på L-balk 600mm. men gjuter bara upp till 400mm.

Trodde inte man fick göra rotavdrag för att vi har byggt ett helt nytt hus och nu även ett helt nytt garage??
 
jag har nu fyllt upp hela ytan där garaget och mellanbyggnaden ska stå.

har fyllt med sand för att jag hade fri tillgång till det. fyllde upp med lite övermått.

Tänkte padda ihop sanden imorgon och sedan lägga mackadam på detta.

När jag då packar ihop sanden så sjunker den ju ihop ett visst antal cm. Så hur vet jag hur mycket sand jag ska ha innan jag börjar padda så att färdig sandnivå blir bra för att lågga 10cm mackadam på.
 
Mikael_L
Padda sanden du, och justera med makadamen sen.
8-16 t.ex. sjunker inte speciellt mycket vid packning, kanske max 5%, så med 15 cm makadam blir det inte många mm i diff om du sätter 15,5 - 16 cm. :)

Glöm inte markduken mellan sand och makadam.

edit:
Och det är kanske smart att låta makadmanivån bli ca 1 cm för låg, och så avslutar du med att justera exakt nivå med 4-8 kross.
Jag satt lite tunt med 4-8 sist, och det blev rätt enkelt att få till nivån på kantelementen då.
 
Redigerat:
Ok, det är nybygge. Då gäller inte ROT. Huset måste vara 5år för att man skall få göra ROT på garage eller tillbyggnad.
 
okej så jag försöker bara få sanden inom 10-20cm nogranhet från färdig mackadamyta.

Men min sandyta är bara grovplanerad med traktorskopa. Jag antar att man måste gå med laser och få även den ytan rak?
 
Så. Nu är sanden paddad.

Då är det väl dags för att gräva ner avlopp i sanden?

Vad mer?
 
Mikael_L
Evobygg skrev:
Men min sandyta är bara grovplanerad med traktorskopa. Jag antar att man måste gå med laser och få även den ytan rak?
Nu kommer väl svaret för sent ...
Jag tror inte det är så supernoga att du behöver väga av med laser.
En någorlunda erfaren grävmaskinist drar av ytan i tillräcklig vågrät så att man sen bara kan lägga ut det dränerande skiktet utan någon fler åtgärd.
Skulle man vilja vara en perfektionist tror jag att det kan vara en liten, liten fördel att dra av undergrunden i svag lutning utåt, så ev vatten rinner åt rätt håll.
Men det är säkert totalt överarbetat det med.
Detta kan vara någon idé bara ifall det är väldigt tät mark under, typ lera. Och dessutom ska det ju inte heller uppstå något vatten under huset, var ska det komma ifrån?
Ser man till att ha fungerande dränering så funkar nog det mesta. ;)

Glöm nu inte markduken mellan sanden och makadamen.

Avlopp kan du lägga ner i sanden nu.
Men en del eller allt avlopp kan du också sätta i makadamen.

Själv drog jag in avloppet under den blivande kantbalken.
Denna söndergrävda bit mark paddade vi sen oerhört noga, så vi slipper sättningar under kantbalken.
Sen gick jag upp med avloppet i 45 grader vinkel upp i nivå till makadamlagret.
Sen la vi dit makadam och paddade, slutligen spårade jag upp för avloppsrören i detta 15cm tjocka lager, dvs i makadamen.
Men detta fungerar inte så bra ifall man t.ex. ska ha ett 110mm toaavlopp 10 meter längre bort, då 110mm + lutning blir lite väl högt.

Kallvatten (RiR) lägger du helst i makadamen också, varmvatten under översta cellplastlagret eller ev ingjutet i betongen. Jag slängde bara ner varmvattnet i plattans kantbalk.
Bara jag inte får sprickor där nu, så röret springer läck. *ler* Fast det är ju RiR så det ska väl aldrig kunna gå läck ...
 
Jag hade ingen erfaren grävmaskinist. Bar mig själv och en liten hjullastare. =)

Men gick med laser staven och mätte av eftersom. har inte riktigt padda klart. Har väl 3 av 6 tänkta varv kvar. Och det ser lite vågigt ut. Men det kanske ordnar till sig.

Det där med fall på undermaterialet hoppar jag nog över. =)
Jag hoppar även över markduken då han jag hyrde paddan av sa att det ej behövs och att dom aldrig lägger det. (Norrlands största grunläggarfirma)

Avloppsröret som jag ska koppla på sticker ut ca en halvmeter från grunden på bostadshuset och en 30 graders böj på den med lock. Den är under sanden nu. Ska jag skarva på den med en 45a så den tittar upp mitt i plattan. Sedan fylla med mackadam och padda. Sedan gräver jag avloppet i mackadammen?

Jag ska ha 110mm avloppsrör. har väl ca 6-7 meter som längst
 
Spännande!

Posta gärna några bilder oxå :)


(ska själv bygga nästa år :) )
 
Nu har jag paddat färdigt sanden. har även grävt ner ett 110mm avloppsrör till centrum på blivande garage. Anslutit det i husets avlopp och satt en 45 graders böj i ändan, följt av en meters rakbit med lock. Antar att det är så man gör? så får man justera sen om det inte riktigt kommit rätt?

Tänkte gräva resterande avlopp i mackadamen. Då jag ej ska ha någon toalett i garaget, vilken avloppsdimension bör jag ha då?

Har även fått mackadamet leverat idag. Vilket ska bäras ut nu. Och sedan paddas? Hur hårt behöver man padda detta?

kanske inte är så bra att padda det med 500kgs paddan jag har. jag siktar på ca 100mm mackadam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.