Vad vore en projekttråd utan lite bilder på de redskap en använder!?
Här kommer en bild på den lilla Ryobi samlingen. Den här bilden är nog tagen innan vi (jag) investerade i Ryobis bateridrivna cirkelsåg. Den har funkat utmärkt hitills. Samling av Ryobi verktyg inklusive borr, batterier och laddare på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det kändes som att vår el-central levt på övertid ett bra tag. Vet fortfarande inte vad hälften av alla centraler/boxar (i brist på bättre ord) var till för.
Genom min svärfar anlitade vi en elfirma från en grannort och de kom och bytte elcentralen och plockade även bort hälften av alla gamla centraler. De var tydligen till för den gamla direktverkande el-pannan som åkte ut för 5-6 år sen. Idag har vi vatten värme.
Även en jordfelsbrytare installerades. Här har vi före/efter bilder: Kök med matbord och vit duk, utsikt mot en trappa och gammal el-central på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och från en annan vinkel:
Renoveringsarbete med en gammal el-central på en vägg i ett kök under ombyggnad, stegar och dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni resultatet:
Nyinstallerad vit elcentral med etiketterade säkringar på en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bild med tapet och en kabelkanal:
Nyinstallerad vit elcentral ovanför en dörr med synlig kabelkanal på väggen och barngrind i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med installationen av den nya el-centralen passade elektrikern på att dra ner en ny trefas kabel på en 16 ampere säkring till vår blivande tvättstuga som jag ännu inte berört i den här tråden. Mer om den senare :)
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vintern var här och det började bli dags att ta tag i problemet med vår träfasad vid gillestugan. Gillestugan är placerad i den nedre delen bakom tegelfasaden.
Tegelbyggnaden är förskjuten ca 1 meter framåt och mellan tegelbyggnaden och det övriga husets träpanel satt det två fönster och träpanel. Ett fönster satt vid gillestugan och det andra vid garaget. Garaget upptar den övre delen av tegelbyggnaden. Hus med en kombination av vit tegel och blå träfasad, synliga fönster och terrass omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönstret som satt där var väldigt rötskadat, därför beslutade vi oss för att sätta igen det inifrån och till sommaren byta den delen av fasaden som var dålig.
Här kan ni se hur det såg ut när vi hade plockat bort de spånskivor som satt runt fönstret på insidan. Isoleringen var i väldigt dåligt skick.
Rötskadat fönster med omkringliggande isolering och trästomme, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi använde oss av asfaboard som vi satte vid fönsterglaset, längst ner vid den dåliga fasaden och högst upp där det satt någon form av masonitskiva.
Vi isolerade sedan och satte åldersbeständig byggplast
Det var även ett fönster på den motsatta sidan i gillestugan. Det var inte i lika illa skick men vi gjorde samma procedur där.
Rötskadat fönsterområde förberett för reparation, med borttaget spån och exponerad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete där ett rötskadat fönster har täckts över inifrån med asfaboard och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta måste följas. Spännande...
 
Vi fortsatte arbetet i vårt blivande sovrum med att såga upp spånskivorna i väggen för att ta en titt på hur det såg ut bakom. Isoleringen och reglarna var i bra skick.
Renovering av sovrum med uppsågade väggar som visar isolering bakom spånskivor och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer vi till den där psykiskt ansträngande biten kallad bygglov.
Vi ritade, vi sökte, vi fick avslag. Konstigt tyckte vi då alla hus på områden ser olika ut.
Anledningen till avslaget var för att dessa fönster vi planerat att sätta in är mindre än de övriga i huset. Anledningen till att vi ansåg att det var snyggast med lite mindre fönster här var för att sovrummet är placerat 10 cm lägre ner än resten av huset. Det är även lite mindre i tak. Om vi skulle haft samma storlek på fönsterna i sovrummet som resten av huset skulle dessa börjat vid våra knän. Inte jättesnyggt eller särskilt kul i ett sovrum..

Lägger med en bild från vardagsrummet in mot vårt blivande sovrum.

Vardagsrum med stort fönster, blommiga gardiner, ljus inredning och öppning till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min sambo som skötte kontakten med bygglovshandläggaren hanterade det hela väldigt bra och var väldigt trevlig. De kom överens om att bygglovshandläggaren skulle komma hit på ett hembesök så hen kunde se hur vi menade och resonerade kring fönsternas storlek. Direkt när hen kom hit beviljades bygglovet muntligt då hen såg hur hur vi tänkt.
En stor lättnad för oss då de nya fönsterna redan stod i garaget.
Bygglovet kom några veckor senare på posten :)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Kul med ett projekt till att följa! Har dock en fråga, hur kommer det sig att du inte drog nätverkskablarna i tomrör/flexslang?
 
Det måste jag säga är en väldigt berättigad fråga!
Det var en polare som sa till mig att jag skulle dra cat6 kablar. Dock var redan allt underarbete på väggarna klart så därför fick det bli en lite fast installation dessvärre :)
 
Jo men jag tänkte eftersom du ändå fräste ur i golvet.
 
Absolut, det var tanken men spontarna var inte så djupa så då hade jag blivit tvungen att såga ända igenom dem. Hade jag gjort renoveringen med lite mer skinn på näsan så hade jag nog tagit ner alla gipsväggar och då satt OSB bakom och i samband med det dragit in flexrör.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Det närmade sig jul i vår renovering och i samband med det fick min sambo en julklapp. Vår toppmatade tvättmaskin i badrummet på övervåningen hade gått sönder.
Tvättmaskin med en stor röd julklappsrosett i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svengberg Svengberg skrev:
Det närmade sig jul i vår renovering och i samband med det fick min sambo en julklapp. Vår toppmatade tvättmaskin i badrummet på övervåningen hade gått sönder.
[bild]
Aj aj aj. Det där inlägget var inte genuscertifierat!

Ser fram emot att följa vad ni gjort/gör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eftersom vi hade köpt tvättmaskin och torktumlare så fick dessa inte plats i badrummet på övervåningen. Därför behövde vi skapa en tvättstuga.
Planritning av en suterängplan med markerat utrymme för en ny tvättstuga vid "El-panna" och "Klk".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi köpte huset fanns det enbart en varmvattenberedare och ett par hyllor på väggarna i utrymmet högst upp till vänster märkt "El-panna" "Klk".
Det utrymmet blev perfekt för tvättstuga. Problemet eller utmaningen som optimisten skulle säga var att det inte fanns något avlopp där. Det fick vi ordna.
Vi lånade en Elu bilingmaskin av en av svärfars bekanta och satte igång.
En borrhammare på ett betonggolv med uppbilat hål för avloppsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husets avloppsstam terminerar också i den blivande tvättstugan vilket blev perfekt för då kunde vi koppla på avloppet där.
Suddig bild på rörinstallation för avlopp i ett utrymme under renovering till blivande tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt suddig bild men det var bara den jag hittade nu i efterhand.
Fortsättning följer!
 
Roligt att följa ert bygge, ser fram emot fortsättningen.

Extra bra tycker jag ditt resonerade är, det ger bild av hur du tänkte men även viss "efterklokhet" vilket är värdefullt för mig som läsare.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för feedbacken! Man lär sig väldigt mycket i efterhand och av att reflektera lite över vad man gjort. Fått många bra idéer av byggtrådar här på forumet :)
 
När allt väl var uppbilat blev det dags för en renoveringshelg. Min svärfar hade kommit med idén att vi borde byta avloppsstammar i samband med att vi kopplade på avloppet för tvättmaskinen.
Det kändes vettigt. Speciellt eftersom den ena stammen från köket gick sönder när vi petade på en böj på den med spetsen på en hantverkarkniv. Konstig formulering av mig och en massa "på" men jag tror det framgår vad som menas :)

Sagt och gjort, vi började såga itu stammen.
Person i arbetskläder sågar itu en avloppsstam i ett kök, rörböjar och stammar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns en liten bit av avloppet från köket. Det var där röret gick sönder.
Avloppsrör från köket med synbar skada där röret gick sönder under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer röret upp från tvättstugan till köket.
Uppbilat golv under köksskåp med synliga träbjälkar och en rörstång, indikerande förberedelser för avloppsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev resultatet.
Otydlig bild av nya avloppsrör som går från köket, resultatet av en dags renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybinstallerade gråa avloppsstammar i ett hus, med synlig koppling och böj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör längs en vit vägg, inklusive en uppstickande gren från tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsstammar längs en källarvägg med sopsäck och arbetslampa synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket arbete på en dag men vi blev supernöjda med resultatet :)
Fortsättning följer!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.