Ja, du tänker fel, alla radiatorer måste ha två rör till sig, framledning och returledning, detta för att det ska kunna bli cirkulation på vattnet.
Är det bara ett rör så blir vattnetnet stillastående direkt efter att radiatorn hade fyllts med vatten.

Det finns speciella rör som innehåller två separata kanaler så att det bara behövs ett fysiskt rör men det är inget som normalt används.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du tänker fel, alla radiatorer måste ha två rör till sig, framledning och returledning, detta för att det ska kunna bli cirkulation på vattnet.
Är det bara ett rör så blir vattnetnet stillastående direkt efter att radiatorn hade fyllts med vatten.

Det finns speciella rör som innehåller två separata kanaler så att det bara behövs ett fysiskt rör men det är inget som normalt används.
Ja jo det förstår jag. Men på bilden har jag ju en tur och retur. Sedan ett avstick från ledningarna nedanför. Men eftersom elementet i badrummet skulle vara ensam efter det avsticket så gör det ju inget om vattnet efter avsticket blir stillastående. Ett koppel är väl till för att vattnet skall kunna returnera även om termostaten stängs? Men i detta fall så kan ju vattnet ändå returnera eftersom det kommer finnas ett koppel på elementet nedanför.

Tack för ditt engagemang förresten :)
 
Det du tror är ett avstick på radiatorkopplet är täcklock till avstängningen i kopplet.

Radiatorkoppling med termostatventil och täcklock vid returventilen vid en väggmonterad radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Separat radiatorventil och separat returventil.


Radiator med termostatventil och synligt radiatorkoppel samt täcklock för avstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorkoppel med inbyggd returventil.


Hand håller ett täcklock nära en öppen returventil på ett radiatorkoppel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan det se ut under täcklocket i returventilen, oberoende om det är separat returventil eller i kopplet.


Radiatorkoppel med täcklock, O-ring och returventilsdelar demonterade och placerade på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan returventil se ut invändigt.
 
Förresten, är det enrörssystem eller tvårörsystem?

Vid enrörssystem så sitter alla enheter efter varandra i slingan samt att det måste vara en bypass vid varje enhet.

Vid tvårörsystem så är alla enheter parallellkopplade.
 
det är ett 2-rörsystem. Men jag tänker att just denna får bli en enrö
Demmpa Demmpa skrev:
Förresten, är det enrörssystem eller tvårörsystem?

Vid enrörssystem så sitter alla enheter efter varandra i slingan samt att det måste vara en bypass vid varje enhet.

Vid tvårörsystem så är alla enheter parallellkopplade
Det kommer vara ett tvårörsystem. Men ifall jag gör ett avstick från stammen(t&r) till denna så kan jag inte se något problem med min lösning eftersom det inte finns några andra radiatorer efter denna. Kan väl inte spela så stor roll om vattnet i avsticket blir stillastående om man stänger termostaten.
 
Man bör undvika att blanda enrörssystem och tvårörssystem i samma system.

Jag tror du missförstår vad enrörs-/tvårörsystem är och hur de kopplas.
Vid enrörssystem så måste det alltid vara ett delflöde förbi radiatorn, antingen internt i kopplet eller via en extern bypass/förbigång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man bör undvika att blanda enrörssystem och tvårörssystem i samma system.

Jag tror du missförstår vad enrörs-/tvårörsystem är och hur de kopplas.
Vid enrörssystem så måste det alltid vara ett delflöde förbi radiatorn, antingen internt i kopplet eller via en extern bypass/förbigång.P
Du har rätt. Detta blir 2-rörssystem. tror jag kommer göra som på en av dina bilder och sätta separata rör. Utan koppel men med en ventil.
 
M _Mannen skrev:
Testa den här! Då har du 15 gäng i ena änden samt raddmutter i andra.
Tyvärr har jag inte hunnit testa den själv än då grossen inte hade den hemma när jag funderade på den.
[länk]
Det är den jag tänkte på i inlägg 7, tack
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.