K kortis skrev:
man ska behandla alla med respekt och som man vill bli behandlad själv det är självklara saker.
När vi blir äldre då ändras man och i bland inte till sin fördel och faktiskt så är inte alla föräldrar snälla utan många är egoistiska och rent elaka.
Det är lätt att ha en uppfattning om just barns förhållande till sina föräldrar på äldre dar men det kan ligga mycket bakom som man int ser.
Det är väldigt sant å andra sidan vet jag en del barn som är relativt egoistiska och elaka också :) men absolut, du har så rätt!
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Ja det finns egoistiska rötägg av alla sorter. Både unga och gamla.
Fast i de flesta fallen brukar det gå att komma överens såvida alla är öppna för olika lösningar och villiga att diskutera. Till slut hittar man en lösning som fungerar någotsånär för alla.
 
D Dr.Mugg skrev:
Du verkar vara en genuint odräglig person. Problemet ligger in te hos din far, det ligger hos dig.
Hur vet du något om deras förhållande?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är väldigt sant å andra sidan vet jag en del barn som är relativt egoistiska och elaka också :) men absolut, du har så rätt!
Det är ju så att barn gör som man gör inte som man säger att de ska göra.
Men alla förändras och ibland inte till det bättre
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det finns egoistiska rötägg av alla sorter. Både unga och gamla.
Fast i de flesta fallen brukar det gå att komma överens såvida alla är öppna för olika lösningar och villiga att diskutera. Till slut hittar man en lösning som fungerar någotsånär för alla.
När man är gammal gammal är man inte så förändringsbenägen i allmänhet och ofta lite rädd för framtiden.
Och nä har int kommit dit😂men man vet int hur det går
 
P
M mojjen skrev:
Där har vi dessutom en erfarenhet på hur svårt det är att få en närstående att fatta när det är dags att flytta till något lämpligare.
Ur din mormors synvinkel finns det nog inget lämpligare än där hon bor nu, och hon är bäst skickad att avgöra den saken.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Ur din mormors synvinkel finns det nog inget lämpligare än där hon bor nu, och hon är bäst kickad att avgöra den saken.
Ett enkelt uttalande man nog aldrig skall göra om personer man aldrig träffat:)
Vi är inte helt överens dom gångerna hon åkt in på sjukhus, och de påtalar att hon är Undernärd (Rätt vanligt i den åldern). Förstå mig rätt vi älskar att hon bor hemma, rent av stolta. Men det har kommit till en situation när hon inte fullt tar hand om sig. Hon har hemtjänst sen 3 år tillbaka, då hon var nära att stryka med i en infektion. (Var kanon smidigt (not) att få igång hemtjänst under brinnande covid, men det är en annan historia). Efter sista besöket, så gick hon med på att släppa in hemtjänsten varje dag, så dom kollar av mat och medicin. Innan så har hon haft berättigande varje dag, men hon har avvisat dom var och varannan gång, om hon tyckt det är "fel" person som kommer.
Nu låter det som att hon är en virrpanna. Så är det inte. Det är ingen demens. Däremot en mycket bestämd kvinna, vår släkts absoluta patriark, som alltid hållit samman alla, trots att vi är väl utspridda i Europa. Säkert därför det är rätt svårt för henna att folk nu kommer och säger vad hon skall göra (Nu talar jag om det vardagliga inte flytt, det är faktiskt inget vi försöker trycka på henne även om det nog snart vore en god ide).
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
Man kan inte (eller det är åtminstone extremt svårt) att rädda någon från sig själv. Den som ska räddas har sällan samma uppfattning om behovet av räddning, och det är tveksamt om man ens ska tvinga någon till något den själv inte vill för att man tror sig veta bättre. Det är ganska osäkert att man blir tackad.

Dementa personer brukar vara mer lätthanterliga än sådana som "bara" är mycket bestämda och envisa, så jag tvivlar inte ett ögonblick på din beskrivning av din mormor. Dementa personer finns det också anledning att rädda från sig själva.

Jag föreslår givetvis inte att du/ni ska lämna mormor vind för våg och låta henne gå under. Att vara till hjälp när hon behöver det är ett av yngre släktingars uppdrag här i livet. Det behöver dock vara en balansgång mellan vad hon själv vill och vad (ni tror att) hon behöver.

(Matriark menar du nog, inte patriark).
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan inte (eller det är åtminstone extremt svårt) att rädda någon från sig själv. Den som ska räddas har sällan samma uppfattning om behovet av räddning, och det är tveksamt om man ens ska tvinga någon till något en själv inte vill för att man tror sig veta bättre. Det är ganska osäkert att man blir tackad.

Dementa personer brukar vara mer lätthanterliga än sådana som "bara" är mycket bestämda och envisa, så jag tvivlar inte ett ögonblick på din beskrivning av din mormor. Dementa personer finns det också anledning att rädda från sig själva.

Jag föreslår givetvis inte att du/ni ska lämna mormor vind för våg och låta henne gå under. Att vara till hjälp när hon behöver det är ett av yngre släktingars uppdrag här i livet. Det behöver dock vara en balansgång mellan vad hon själv vill och vad (ni tror att) hon behöver.

(Matriark menar du nog, inte patriark).
En bra beskrivning. Ja Matriark är ordet jag sökte:)
 
P pmd skrev:
Ur din mormors synvinkel finns det nog inget lämpligare än där hon bor nu, och hon är bäst skickad att avgöra den saken.
Eller inte
 
P
För att ta ifrån någon dennes självbestämmande räcker det inte med att hon behandlar sig själv dåligt ur någon annans synvinkel. Det ska till att hon behandlar andra (aktivt) dåligt.
 
P pmd skrev:
För att ta ifrån någon dennes självbestämmande räcker det inte med att hon behandlar sig själv dåligt ur någon annans synvinkel. Det ska till att hon behandlar andra (aktivt) dåligt.
Det stämmer definitivt inte. Äldreboenden är fulla med Dementa människor som enbart är där för att få skydd mot sig själva. Går bort sig och hittar inte hem. Ramlar och slår sig. Gör fel med spisar och knivar och ja det mesta.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, givetvis finns det undantag, men mojjens mormor är inte dement.

Läs även inlägg #158.
 
P pmd skrev:
Ja, givetvis finns det undantag, men mojjens mormor är inte dement.

Läs även inlägg #158.
Du kan hänga med mig o kolla på undantag på morsans boende där är massvis med undantag.
Polisen som förut hämtade henne på olika ställen sade att det är nog deras största kundkrets, dementa gamla, och det är mycket sällan de är farliga för någon annan än sig själva.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Läste du vad jag skrev om dementa i inlägg #158?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.