Håller absolut med Sommartorparn!
Huset har karaktär med putsen och är mycket vackert! Med en panel av trä blir det bara ett vanligt hus.
Det finns ett värde i att behålla ett hus karaktär som knappt kan räknas i pengar.
Dessutom ser det ut som (vad man kan se på bilderna) att putsen faktiskt inte är så dålig. Verkar ha fallit av i hörn där kanske läckande stuprör är den verkliga boven... Kanske räcker det med att fylla i med ny puts där den har fallit av och sen bara måla om huset (om man vill ha en fräschare fasad). OCH fixa stuprören...
Centrumfönstret i gaveln bör kanske bytas tillbaka till ursprungslook:) Ser lite fjuttigt ut mot de fina stora på nedervåningen.
När är huset byggt?
Ett väldigt vackert hus!
 
huset är byggt 1865
 
En grym kåk!
Jag röstar för vit puts. Snyggt och stilrent. OM du skulle få för dej att tilläggsisolera och så, så föreslår jag gråvit stående lockpanel med olivgröna fönsterfoder. Det skulle bli lite stiligt det med.
Den utanpåliggande skorstenen kanske inte behövs? Det verkar ju finnas två murstockar till.
Jag tror att utbyggnaden på taket ovanför verandan skulle göra sej ännu bättre med nocktak som möter den andra nocken. Den borde också vara lika bred som verandan när man ser huset framifrån. Ett projekt kanske, men det skulle ge ännu mer "herrgårdskänsla" och dessutom mer utrymme uppepå. Då får de tre fönstren du ritat plats på ett lugnare sätt. Sextiotalsfönstren (eller vad det nu kan vara) ska bort tycker jag.
Man får ju alltid ett kulturellt ansvar när man renoverar ett fint gammalt hus tycker jag. Därför får man gå varsamt fram och försöka behålla stilen utan att för den skull behöva bedriva museum...
Ska bli spännade att följa projektet här på forumet om det går!
 
Redigerat:
håller på att laga den trasig fasaden, tar en jäkla tid och det är svårt men slutresultatet blir ganska så bra faktiskt!
tänker om lite och vad skulle huset kunna passa i för färger?
 
Jag röstar för vit, snyggt men blir smutsigt med tiden....

Men jag tycker att vit vinner över det mesta

VI har ett par vita putshus hör i vårat område, och dem är jättesnygga! :)
 
Ja, vad fint!
Skönt att det går att fixa till.
Jag röstar också vitt:)
 
ok, vitt är ju snyggt, men hur ska man göra med dom putsade fönster-"fodren"? ska man måla även dom vita?
tips på färg på fönstren?

fö så ligger huset strax söder om Ludvika, och putsade hus som dettga finns knappt, det är en gamma bergsmansgård och dom flesta bergsmansgårdar har ju träpanel, herrggårdar brukar ju vara putsade men då är dom ju mycket större. så det är väldigt svårt att finna inspiration genom liknande hus...
 
så här blir det att se ut.
inte världens bästa jobb men så gott jag kunde iaf...
 
  • DSC00735copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser fint ut föra att var för en nybörjare....! Keep on going strong! :D
 
pernolf skrev:
ok, vitt är ju snyggt, men hur ska man göra med dom putsade fönster-"fodren"? ska man måla även dom vita?
tips på färg på fönstren?

fö så ligger huset strax söder om Ludvika, och putsade hus som dettga finns knappt, det är en gamma bergsmansgård och dom flesta bergsmansgårdar har ju träpanel, herrggårdar brukar ju vara putsade men då är dom ju mycket större. så det är väldigt svårt att finna inspiration genom liknande hus...
Jag tycker det är jättesnyggt att ha dom slätputsade fönsterinramningarna målade i en avvikande färg. Det var nog det som var avsikten när man slätputsade dessa inramningar. Om huset ska vara vitt, får det vara någon annan färg. Själv tycker jag det är snyggt med gult hus o vitt kring fönstrena. Vilken kulör ska du ha på fönstrena?

Sedan detta med puts och färg är ett kapitel för sig. Felaktiga val kan förstöra en gammal puts. Vet du när huset putsades sist? Är det cementhaltig puts eller endast kalkputs. Lagningarna ska gärna vara med samma typ av puts annars spricker det i fogarna. Sedan en färg som inte är alltför tät. Tvåkomponents silikatfärg rekommenderas ofta till gamla hus. Ger en yta som liknar kalkat.

Här finns några exempel på hur man inte bör göra:
http://operationkarlstad.wordpress....er-forfaller-pa-grund-av-felaktigt-underhall/
 
Redigerat:
det är kalkputs och bifogade en bild på hur det blir att se ut, vita fönsterinramningar och huset blir gult och fönsterbågarna blir gröna.
eftersom det var min farfars farfar som lät bygga huset 1865 så känns detta ändå som det bästa valet.
 
jag håller med oskis - bred stående panel (ca 170) och smalläkt på det (ca 50-60) i en bruten vit. Med gråa foder kommer det att bli kanon.. // Micke
 
pernolf skrev:
det är kalkputs och bifogade en bild på hur det blir att se ut, vita fönsterinramningar och huset blir gult och fönsterbågarna blir gröna.
eftersom det var min farfars farfar som lät bygga huset 1865 så känns detta ändå som det bästa valet.
Jag tycker det är en jättefin kombination. Lycka till!

Linoljefärgsmålning bleks när den åldras. När fönstrena var nymålade var det troligtvis en starkare grön kulör. (Något att tänka på när det är dags att måla fönstrena.....)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.