Privata communites i USA byggs ofta inte i första hand för att man skall kunna göra dem "Gated" utan för att det finns stora möjligheter för de boende att säkerställa en god boendemiljö och bevara värdet på sina fastigheter genom att det ställs krav på skötsel av trädgårdar, fasader och gemensamma ytor.

Precis som sagts ovan är det ingen större principiell skillnad på detta och vilken svensk bostadsrättsförening som helst.

Sedan skulle det säkert finnas många fler Gated Communites i USA om det inte var så att man hade ordentligt med poliser för att hålla efter slöddret.

Vill minnas att ett litet samhälle med ca 7000 innevånare som jag bodde i ett tag hade 22 uniformerade poliser anställda. Skillanden där gentemot sverige är att kommuninnevånarna själva kan bestämma hur många poliser dom vill ha och betala för via skattsedeln.

Att folk tvingas låsa om sig mer och mer här hemma är knappast förvånande.
 
Vad gör jag uppe 03.30 ?????

Nåväl, jag skulle tycka det var svinjobbigt att bo på ett ställe där "fasaden" av framgång och lånade pengar mäts i antal maskrosor i rabatten.

Jag blev nog diskvalificerad direkt.

Nu ska jag sova tryggt, mörka natten utanför, inget larm och kåken är nog inte ens låst...:)
 
Jag trivs bra i skogen jag, egen tomt där det är mycket lätt att veta vilka som hör dit eller ej, de som inte gör det får övertalas att gå ;-) Jag gör vad jag vill med mitt hus, jag gör vad jag vill på min tomt utan att någon behöver bry sig, jag kan köra min skoter eller cross rakt ut från garaget om jag vill det, ha min hund springande lös på tomten etc.

Inbrottsrisk, ja visst, men det sker precis överallt, även i gated communitys.
I ett GC så blir du bara en i mängden, ni skall ha samma färg på husen, allt skall se likadant ut, du får inte glömma klippa gräsmattan för det stör grannarna om den e lång, du får inte ha vilken bil du vill...Ja lite överdrivet men det är tyvärr så det ser ut i USA i vissa fall och vad man än tycker om det så är det så att många i Sverige är "USA Juniorer" som inget hellre vill än att bli som storerbror, och därför adapterar allt därifrån.

Nej bort md GC !!!!
 
Cheesus skrev:
Intressanta vinklingar, en sak som slog mig precis när jag läste Esox inlägg här ovan är om det är förenligt med allemansrätten som vi har i Sverige att hägna in bostadsområden?.
Jag har läst rätt mycket om allemansrätten i och med att vi är såpass störda av helgturister ;-)

Du har rätt så vitt jag vet - ett gated community (eller en bostadsrättsförening) kan i princip inte stoppa dig från att vara på deras gård - de kan stoppa dig från att regelbundet gå över deras tomt - men en enstaka gång är tillåten i vilken svensk villaträdgård som helst!

Den delen som inte är din tomt kan du inte stoppa någon ifrån - och jag skulle tro att parkområdena i en GC är samfällighet så då får du vistas där hur mycket du vill OM INTE de erbjuder faciliteter som har ett mervärde (grill, bänkar, pool, hopptorn, men inte brygga) - för då kan de hägna in och ta betalt ;-)

Var i Hilton Head i North Carolina för 7 år sedan - det är gammalt plantageområde, på en stor ö - och allting är GC. Värsta (läs häftigaste) delen var det entréavgift och så hade de en pitoresk hamn med fyrtorn och restauranter i bästa syderopeiska stil :)

http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=...TF-8&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=title
http://www.harbourtownlighthouse.com/
 
Tycker inte det är fel att hålla visa arter i en reservat :)
 
*asgarv*

... jag bor i ett...

Men ja, jag förstår hur du menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.