BorgP skrev:
Förresten, många tror att det är farligt med gas. Förutom brandrisk och så, nej!

Förr i tiden med andra gasblandningar la sig den tunga gasen på golvet och steg vid läckor. Man märkte inget innan det var försent. Dagens gas är lättare en luft och kan vädras ut. Bättre än förr, med andra ord.
Det där med att dagens gas är lättare än luft och kan vädras ut stämmer nog bara för ledningsdistribuerad stadsgas som är en blandning av luft och metan (i alla fall i Stockholm).

Gas som man köper i flaska är mig veterligen fortfarande samma typ av gasol som man har i husvagnar och har fortfarande den otäcka egenskapen att lägga sig på golvet vid läckage.

Därmed vill jag inte säga att det gasspisar är farliga i allmänhet. Vi får väl utgå från att en korrekt installerad och skött anläggning är utformad så att det inte ska uppstå några farligheter.
 
BorgP skrev:
Så länge vi bara pratar spis är gas vanliga elspisar, induktion undantaget. Den snabba reaktionsförmågan är guld värd. Men induktionsspis är bra nära det.

Pratar vi ugn är gas värdelöst.

Sen måste man ha gasflaskan utomhus, komma ihåg att byta flaska och läcksöka med jämna mellanrum. Aningens stökigare.

Skulle jag bo på landet där elbolagen inte prioriterar att laga ledningar efter stormen för det bor för få människor skulle jag absolut välja gas. Eller i städer med levande gasledningar. Annars induktionshäll.
Två st P11 får man ha i en vanlig villa. Lämplig placering i ventilerat utrymme.
 
PCLarsson skrev:
Två st P11 får man ha i en vanlig villa. Lämplig placering i ventilerat utrymme.
Större flaskor går bra efter tillstånd, vilket är lätt att få. :)
 
pelpet skrev:
Du ska så klart ha bägge delar. Köp en gashäll och en induktionshäll i smala varianter (finns på IKEA). Då kan du välja den metod som känns bäst för tillfället.

Eller kanske en kombo av grillhäll, gashäll och induktionshäll? Skulle vara jäkligt snyggt bredvid varandra. De är 29 cm allihopa så du kanske kan klämma in alla på ett 90-skåp
[bild][bild][bild]
Kul att tråden fått lite fart!

Funderade lite på en liknande lösning, men från Smeg ett tag, har iofs varit inne på det mesta 90-120cm, Smeg, Ilve, La Canche, också varit sugen på att beställa en Mercury från England, men som det ser ut kommer att bli en spis från Bertazzoni. Kvalitetsintrycket är enormt, priset rätt humant också utan att behöva krångla med beställningar från utlandet.
 
Om jag vore du skulle jag kolla upp med lite showrooms och boka matlagningsupplevelser och pröva att laga på gas och induktion. Sen kan du bilda din egen uppfattning. Själv är jag såld på induktion och jag har båda, men vet många som föredrar gas.
En nackdel med gas är att det minst energieffektiva alternativet.
 
S sin skrev:
Vi funderar på att sätta in en gasspis när vi renoverar köket, reaktionerna när vi nämner det är oftast i stil med "ska ni verkligen det" "är det inte konstigt" "varför det?" eller kort och gott "det kan man väl inte ha".

Ingen verkar dock ha några verkliga skäl till att gas skulle vara dåligt eller ha några nackdelar över induktion eller glashäll, är det nån här som kan komma med nåt som är ett giltigt skäl till att inte ha gas? :)
Jag har haft 2 Amerikanska gas spisar den första köptes på annons medan jag bodde i Oslo källar rummet jag hyrde hade inte el nog till mer än en kokplatta Spisen var underbar 76 cm bred men nästan lika stor ugn det var inga problem att baka i den ugnen 4 tårtbottnar på två olika höjder inga problem alls den hadde en grill låda under själva ugnen en så kallar broiler funkade också superbra När jag senare flyttade köpte jag och min sambo en riktig space age spis import från USA Tappan Fabulous 400 Den hadde en ugn och en grill ugn och jag har nog aldrig bakat så mycket som den gången man lär sig med tiden tex att om bullarna står för långt ned blir dom brända under och bleka på ovansidan rätter som skulle ha färg på översidan sattes högt upp typ allt i ugns formar.
Jag håller inte med dom som säger gas ugnar är värdelöst man får bara tänka om lite faktum är att den lite fuktiga värmen i en gasugn ger extra skorpa på brödet och crispar kyckling skinnet som inget annat mat som stekar NG blir också saftigare är min erfarenhet.
Man ska nog styra bort från billiga spisar och köpa en lite mer påkostad så tror jag helt säkert att ni blir nöjda.
 
Skön trådarkelologi på 10 årsdagen av sista inlägget!

Blev en gasspis här till slut och har aldrig ångrat det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
K Killen123 skrev:
...När jag senare flyttade köpte jag och min sambo en riktig space age spis import från USA Tappan Fabulous 400 Den hadde en ugn och en grill ugn...
Jag blev nyfiken på vad det kunde vara för något och i internetåldern behöver man ju inte vara nyfiken länge, inte alltid iaf...hursom, jädrar vilken skapelse...! Nu är väl denna el, inte gas? Men ändå...!

ch280e1nzwy41.jpg
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S sin skrev:
Skön trådarkelologi på 10 årsdagen av sista inlägget!

Blev en gasspis här till slut och har aldrig ångrat det.
Gas ugn också ?
Min erfarenhet är att när man bakar i gas ugn får man ännu bättre resultat om man använder blanka formar och bakplåtar står mycket om det På Amerikanska sidor om bakning.
Jag Har Gasspis nr på gång nu i Januari en Igf 70 cm bred och med 5 brännare (5 te Wok) och gas ugn med grill funktion, rotisserie.
Hadde nog inte blivit nu om det inte vart pga el priserna!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag blev nyfiken på vad det kunde vara för något och i internetåldern behöver man ju inte vara nyfiken länge, inte alltid iaf...hursom, jädrar vilken skapelse...! Nu är väl denna el, inte gas? Men ändå...!

[bild]
Den finns som gas också alla fyra brännarna är på rad, ska kolla om jag har bild
 
Inbyggd dubbelugn i kök med öppen undre ugn och kryddhylla i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri gasspis med fyra brännare utan lågor och öppen ugnslucka i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri stålkokplatta med tänd brännare under en kastrull på ett kök i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Haha ja just det 10 år sedan i dag
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Jag kapar och återupplivar tråden.
Jag har en gasspis av billigare modell, Electrolux. Jag är nöjd med den, men att koka upp vatten tar för lång tid. Så jag har en separat induktionshäll för det ändamålet.

Problemet ligger i att vi i Sverige inte får använda gasregulatorer med för hög effekt. Övriga Europa och världen har inga problem med högre effekt, men i Sverige så är det totalt livsfarligt och hela kvarteret kommer att brinna ned omgående i ett diaboliskt inferno.

Så, vad jag undrar är om jag kan beställa en regulator från Tyskland och installera på min gasbehållare, men ändå använda samma nipplar?
 
Vad är det för effekt på brännarna?
En av anledningarna till regulatorns dimensionering är att den är anpassad till ett samspel mellan gastyp och munstycken. Du kan inte bara byta regulatorn utan att byta munstycken. Munstycken i sin tur anpassade till propan i Sverige. Åtminstone södra Europa har butan med lägre energiinnehåll och grövre musntycken. Stadsgas har en tredje typ, naturgas en fjärde. osv.
Sedan är gasbrännare ett öppet (inte tätt) system, så det som inte ”sugs” in i förbränningen läcker ut vid sidan om och antänds där. Titta på en gasgrill. Munstycker blåser in gas i ett helt öppet rör. Når lågan tänds i rörets munstycke, sugs gasen in av undertrycket som uppstår och blandas med omgivande luft.
Be en gasinstallatör bygga om spisen åt dig.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad är det för effekt på brännarna?
En av anledningarna till regulatorns dimensionering är att den är anpassad till ett samspel mellan gastyp och munstycken. Du kan inte bara byta regulatorn utan att byta munstycken. Munstycken i sin tur anpassade till propan i Sverige. Åtminstone södra Europa har butan med lägre energiinnehåll och grövre musntycken. Stadsgas har en tredje typ, naturgas en fjärde. osv.
Sedan är gasbrännare ett öppet (inte tätt) system, så det som inte ”sugs” in i förbränningen läcker ut vid sidan om och antänds där. Titta på en gasgrill. Munstycker blåser in gas i ett helt öppet rör. Når lågan tänds i rörets munstycke, sugs gasen in av undertrycket som uppstår och blandas med omgivande luft.
Be en gasinstallatör bygga om spisen åt dig.
Okay. Det var mer information än vad jag kunde tänka mig. Jag får kolla med någon installatör helt enkelt.

Effekten på stora plattan är 5Kw för övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.