Fogas.se ->

"Rörsystemet skall vara jordat med minst 6 m2 kabel (kontakta en behörig elektriker)."

6 kvadrat, tacka f-n för att man behöver en behörig elektriker till det ...

.Henrik
 
Hemmakatten
Ja, det var ju lite härftigt- själva nöjer vi oss med 6 mm2. ;)
 
Man nämner faktiskt elledningar med enheten kvadratmeter. låter lite kul men vi har tex 50 kvm-ledningar i båten.
 
Hej,

Vi har gashäll i vårt sommarhus och jag har svurit över att behöva rengöra den och lovat mig själv att aldrig någonsin dra in en sådan i något mer hus. Jag vill ha en induktionshäll istället som jag tycker fungerar minst lika bra, även om nu inte känslan är densamma. MEN, efter att ha läst tråden här på forumet om induktionshällars strålning vete katten, det kanske blir gas i alla fall, även om det tar emot.....
Jag tycker i alla fall gasen är mycket svårare att reglera exakt, lågan slocknar om något kokar över, det kan vara svårt att tända spisen om det är någon som inte är van vid rätta knycken (dvs tekniken på vredet för att tända). Och det som bekymrar mig mest är alltså rengöringen med alla skrymslen och vrår. En slät häll är bra mycket lättare.
 
Hemmakatten
Det finns gasolhällar med släta glaskeramikhällar.
 
Alla gashällar är inte lika, de svår inställda med slocknande låga är äldre/sämre.

.Henrik
 
Vi har två gasplattor och två elplattpr hemma. Bosch med glashäll så de är lätta att rengöra. Gasen är lätt att hantera och plattan stänger av sig om lågan slocknar så den är rätt säker även om det tex. kokar över. Vi använder gasplattan säkert 90% av tiden och elplattan har vi mest till att varmhålla såser och så där det är lätt att bränna i botten även på lägsta värmen med gas.

Flaskan har vi i städskåpet i tvättstugan brevid köket men vi ska dra ut en ny ledning till utanför huset men det kan tydligen medföra problem på vintern när gasen blir kall.
 
Hemmakatten skrev:
Det finns gasolhällar med släta glaskeramikhällar.

Yep, en sådan har vi......AEG är modellen i just vårt fall
 
Hemmakatten skrev:
Inne är inge bra att ha gasoltuber. Förövrigt får du bara förvara, ej använda 1 st p11 inomhus. .
Stämmer detta?
Allt jag lyckats läsa säger att man får ha 2st P11 i villa, vad är vitsen med det om de inte får användas?
 
Om man nu skall ha en gasspis. Hur mycket gas drar den i ett normalt hushåll på 2 vuxna och 2 kottar? Hur många tuber går det på ett år?
 
Beppo skrev:
Om man nu skall ha en gasspis. Hur mycket gas drar den i ett normalt hushåll på 2 vuxna och 2 kottar? Hur många tuber går det på ett år?
Vi drar en P-19 på 7 månader i genomsnitt.
 
Det här med gasspis, är det tillhörande någon religiös sekt? Det verkar kunna bli oerhört upprörd stämning bland gasspisanvändare (är själv en sådan) om någon yppar positiva ord om andra hällar. Bisarrt var ordet!
 
Absolut, jag kör enligt devisen "the will have to pry it off my dead cold hands"
 
humla skrev:
heheh

har sett ett antal inlägg om att induktionshällar skulle vara lika bra eller bättre än gashällar, fick mannen att spotta och fräsa lol

citat: "mm..had electric in my old house..was fkn rubbish
..was the uncontrollability that used to do my head in...took soo long to warm up pans n then when was too hot took ages to cool back down
it even had one of them fancy halogen thingys on it nthat was fkn useless..looked pretty tho

fella said "oo they brill..so fast jus like gas rly"..hmm right.
jus like gas but not rly"
Våra bygg-efterblivna brittiska vänner tenderar ju också helst vilja elda med gruvbrutet stenkol om de finge välja...men det du gör, om du inte nu är insnöad på gas du också, är att du tar med din man till antingen någon som har en induktionshäll eller till en bra köks-affär..och så får han testa lite. Att jämföra en keramisk häll med induktionshäll är att som jämföra ett primus-kök med en aga-gas-spis. Hade en Engelsk polare och hans Amerikanska fru på besök för ett tag sedan...de undrade varför vi inte hade någon mikrovågsugn. Efter att ha kokat upp en liter vatten på induktionshällen på ca 30 sekunder så fattade de varför. Och de har en induktionshäll hemma nu:)

En del nytt är faktiskt bättre än det gamla, tro det eller ej...
 
Det är väl mycket en fråga om tycke och smak. Tidigare har jag alltid ansett gasspis som varande det bästa. Det går att lära sig att leva med gjutjärnsplattor, men det är svårt. Att uppskatta dem är omöjligt. Mycket lättare är det att lära sig leva med keramisk häll. En sådan spis går att uppskatta också även om den inte är lika bra som gas. Jag har inte själv haft någon induktionshäll själv, men provat det hemma hos andra. Vad jag funnit så långt är den fullt jämförbar med gasspis. Byter jag spis vill jag ha en induktionsspis. Mer religiös än så är jag inte.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.