I mitt nya hus vill jag så gärna ha en gasspis. Jag är helt fast i tanken på att få ha en stor härlig gasspis i mitt kök där jag ska laga en massa härliga rätter och....

Innan jag tar beslutet så vill jag ha en något nyanserad bild på vad jag bör välja. Kom gärna med erfarenheter och tips. Storlek, typ av plattor, märke etc.

Kom gärna även med synpunkter på varför jag inte bör välja gasspis, min fru är lite tveksam till gasspis men jag förstår inte varför, kan ni hjälpa henna att frklara varför jag bör ändra åsikt. eller....


 
Gasspis är det bästa man kan ha för att laga mat.

Ugn bör vara el. Det är lättare att hantera.

Vi köpte Ilve från Italien och är helt nöjda med.
De har storlekar från 60 till 150 och olika utseende och massor av variationer.

Dessa spisar spelar i samma nivå som AGA-spisar och CordonBleu, men mindre än hälften i priset.

Vi köpte därifrån fläkten till spisen med samma stil och färg.

De hade en dyrare variant med speciella lampor för varmhållning av mat, som jag ångrar att jag inte köpte.

Förutom de vanliga har de som standard en dubbel för Wok.

Installationen gjorde en gasinstallatör.
Vi gjorde ett litet hus utanför för 2st gasflaskor.
Installatören satt i en fördelare som byter automatiskt till nästa flaska när den ena är tom. Då har man tid att köpa ny och har aldrig problem med att gasen kan ta slut.
När vi byggde huset förberedde vi med ett avloppsrör som gick under grunden in i huset .

Lycka till!
 
Vi valde gashäll,framför el.....

Fy tusan vad nöjda vi blev!!!!!!
 
sweli, var fick ni tag på ylves grejor och vad fick ni betala för hällen (om man får fråga lite försiktigt.....)
 
Gasspis är kanonbra, men gasugn är inte bra. En kock sa till mig en gång "en gasspis är precis lika bra som en gasugn är dålig".

Satsa alltså på el-ugn om du vill att frun din ska baka härliga bröd och bullar utan att det bräns vid undertill! ;)
 
Om ni är ute efter en kombinationsspis, dvs en gasspis med elugn, så kan jag rekommendera IGFs serie IGF Multifunktion - har en själv som jag köpte för lite mer än två år sedan och är väldigt nöjd...

edit: Den går att koppla in på vanlig enfas med 10A och kan hantera alla typer av gas.

// WM
 
Aquapool säljer en spis som heter Ilve, det kanske är den som åsyftas.

Dessutom har jag sett att Smeg har varit ganska billiga som inbyggnadsugnar, och de finns som gasspisar också - men då kanske det blir dyrare... Säljs av Kenny som för övrigt har en usel hemsida.

 
pappskallen skrev:
sweli, var fick ni tag på ylves grejor och vad fick ni betala för hällen (om man får fråga lite försiktigt.....)
Det är inga hemligheter.
På hemsidan har du alla priser, för hela spisar eller separat häll och ugn.
De har priser t o m för alla tillbehör.
Företaget finns i Täby där de har utställning.
Säljaren är jätte trevlig och hjälpsam.
Jag ville ha grill i mittendelen men han avråde oss för att det skulle bli jätte smutsigt i köket, så han rekommenderade stekplatta som har flera funktioner.
Har inte ångrat valet.

www.aquapool.se

sen väljer du Ilve.
 
http://www.smeg.se/kenny/index_smeg.htm
Klicka på Bellini
Här är våran en sjuttio som slinker in i ett hål för en 60 häll :D
SRV576X heter den och vi har den med gjutjärnsgaller samt lock :D
 
På Smegs sida finns en som heter "Piano" som är väldigt tjusig, men försök balansera en kastrull på den om du kan! Framförallt en liten kastrull.

Har gasspis med gjutjärnsgaller som kastrullerna inte vippar av.

Har haft gas i 10 år och skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till något annat.

Berit
 
Hihi Berit, den tittade jag på först men bestämde mig för att 'flush fit' inte är någe för en presumtiv överkokande individ!

Bellinin är jag helnöjd med :D
 
Hemmakatten
Varför har man lock till gasspisen? Vet att jag sett det på äldre gasspisar. Det var ett stort lock som täckte hela spisen/hällen och när man lagade mat fällde man upp locket så att det lutades mot väggen bakom. De locken var också ganska otympliga. Trodde inte man hade det till moderna gasspisar, men det är kanske en annan typ av lock vi pratar om här.

Åh, nu kom jag på det, barnskydd förstås! ;D
 
Hemmakatten skrev:
Varför har man lock till gasspisen? Vet att jag sett det på äldre gasspisar. Det var ett stort lock som täckte hela spisen/hällen och när man lagade mat fällde man upp locket så att det lutades mot väggen bakom. De locken var också ganska otympliga. Trodde inte man hade det till moderna gasspisar, men det är kanske en annan typ av lock vi pratar om här.

Åh, nu kom jag på det, barnskydd förstås! ;D
Var det en Aga? Dom kostar en förmögenhet och har blivit moderna igen.

3.jpg

Dom står på hela dagen. Det är en helt annan femma. Tror inte locken var barnskydd. Mera för att inte slösa bort värmen.

Berit
 
Vi har en IGS gasspis och där fanns ett lock i glas. Fast vi valde att ta bort det för vi har en hylla bakom spisen som skulle bli helt skymd när locket var uppe. Det syns inte att man tagit bort locket.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.