Har köpt en Gasolgrill som jag håller på att montera upp på altanen.
Jag är lite frågande till hur jag skall placera PC 10 Compositgasflaskan.
I monteringsmanualen ser man 2 bilder där den ena bilden har flaskan inne i
själva grillen, på den andra är den placerad på utsidan intill grillen.
Problemet är att det hål som finns på den ena bilden där det är tänkt att dra igenom
gummislangen från flaskan på utsidan in till anslutningen på insidan inte finns på grillen.
Det finns inget sätt att få in slangen genom grillen, slangen är bara 70 cm.

Inne i grillen finns det ett runt bottentråg där det är tänkt att flaskan skall stå.
Det är väggar på alla sidor men det är ventilationsgaller överallt.
Det står också att dessa inte får övertäckas.
I manualen står det ingenstans att flaskan inte får stå innuti grillen vid användning.

En försäljare jag talade med vid köpet sa att man aldrig får ha flaskan inne i grillskåpet när man grillar. Det har tydligen hänt olyckor när detta skett.

Jag undrar därför om det finns någon här som med säkerhet kan säga vad som gäller
för flaskans placering?
 
Lite svårt att säga utan bild på just din grill. Men teoretiskt kan en grill ge så pass mycket värmestrålning även nedåt att det ger en uppvärmning av gasflaskan, dock troligen aldrig i "skadlig mängd" särskilt inte om utrymmet därunder är väl ventilerat, inte stängt. Gasolflaskor i det svenska systemet (av större storlek t.ex. PC 10 P11 osv) har alltid säkerhetsventil som släpper ut gasol direkt till det fria om trycket blir för högt av värme, så en explosion är ganska osannolik (om du inte har ett slutet underskåp).

Kompositflaskorna är lite känsligare för värme eftersom materialet tål lägre temp samt inte leder värme genom hela konstruktionen lika bra som metall.
 
har vår på ett "blomkruksrullplatta" för att undvika ev minimala risker
 
Grillen är en Grand Hall tror den är holländsk och gasen är nyköpt på Hornbach,
tror det är en tysk gasflaska.
Skåpet är i o för sig slutet men det finns ju mängder med hål och ventilationsgaller.

Är det bara vid grillning som det finns fara för explosion?
Vad gäller vid vanlig förvaring i grillskåpet, När man har både skyddshuv och regnhuv över grillen, då är ju ventilationen väldigt dålig?

"Blomkruksrullplatta" är syftet då att flytta gasen så långt från värmen som möjligt?
Slangen är väl ändå bara max 70 cm så det kan ju inte bli så långt ifrån ändå?
 
Janneman skrev:
"Blomkruksrullplatta" är syftet då att flytta gasen så långt från värmen som möjligt?
Slangen är väl ändå bara max 70 cm så det kan ju inte bli så långt ifrån ändå?
För att enkelt kunna rulla runt med grill o flaska på trädäcket för att bla parera vinden. samt att flaskan lämnar fula spår på trallen
 
Jag har själv en GrandHall gasolgrill och jag har gasoltuben (P11 eller P6 beroende på vilken som är fylld/tom) i det runda tråget på insidan av underskåpet där den passar perfekt.
Det är förmodligen grundtanken från tillverkaren att tuben skall sitta där eftersom det även finns ett spännband som man kan dra runt tuben så att den verkligen sitter på plats.

Men det är förstås en annan sak om det är något svenskt lagkrav på att tuben inte får vara inne i grillen....

Att värmen skulle sprida sig neråt så att tuben antänds/överhettas har jag svårt att tänka mig då det är tre lager plåt med luft mellan innan värmen kommer ner till den.

Jag köpte min grill för 3år sedan så det kan ju vara någon ändring på de som säljs numera.

På min finns det ett hål på sidoplåten om jag skulle vilja dra ut slangen och använda en extern gastub.
 
Redigerat:
Tack för fina länkar och svar.
Om Grand Hall 325 är godkänd att ha flaskan inuti skåpet så är nog även 327 premium det.
Jag har ju också en passande rund hylla med spännband och inget genomföringshål
för slangen på utsidan, så allt talar ju för att den skall vara på insidan.

Intressant det med olika gasblandningar i olika länder.
Den svenska gasblandningen är tydligen säkrare.
Är det den som AGA då säljer?
Är det samma blandning på den tyska gas som Hornbach säljer?

Man kan ju undra varför det är så mycket oklarheter om detta när det är så farliga saker.
Jag mailade AGA men har inte ens fått ett svar.
 
Hej, lånar tråden lite. Hoppas ni inte misstycker.
Kan man ha gasflaskan liggande under grillen då min flaska är förstor på höjden? Jag har flaskan stående vid grillen nu men hade hellre haft den i skåpet.
Mvh Johan
 
Fick två varningar när jag köpte min gasflaska på Hornbach:
1, Ställ den aldrig i solen eller där det är extremt varmt.
2, Den skall alltid stå upp, aldrig ligga ner.

Ringde K-Rauta idag och frågade lite om gasflaskans placering.
Min Grill är en Grand Hall 327 premium, en större variant av 325:an, 325an har fått toppbetyg i flera tester. 327 har fler brännare och dubbelskåp under. Man fick skyddshuv och stekplatta med. Tyvärr är den icke i rostfritt. Jag tycker ändå den verkar väldigt stabil och rejäl, mycket för pengarna helt enkelt. Den väger 95 kg och jag måste säga att jag e nöjd än så länge.

K-Rauta säger nu att grillen är godkänd att kunna ha en flaska i skåpet om man använder en PC5 då avståndet till värmen blir längre.
En PC 10 är för hög och tydligen inte godkänd då avståndet till värmen e för kort.
Hade jag vetat detta så hade jag väl köpt lilla gasflaskan.

Måste än en gång säga att jag tycker det verkar lite halvflummigt med allt detta.
Finns det verkligen inte tydligare regler än så här?
Ibland när det skett en gasexplosion i något hus så hör man brandmyndigheten säga att det förvarades gas felaktigt vilket orsakade explosionen.

Varje gasolgrill skall ju givetvis ha en tydlig märkning på huven om vad som gäller för gasflaskans placering för just den grillen. Felaktig hantering kan ju innebära katastrof.
Vidare så borde det följa med varningsettikett vid gasköp som man kan placera på garagedörr eller där gasen placeras, ett enkelt och billigt sätt att öka säkerheten.
Just i mitt fall så finns ju inget hål i sidan på bottenskåpet som jag kan ta in slangen genom.
Slangen är ju bara 70 cm så det finns ju inte så mycket utrymme för improvisation.
K-Rauta tyckte jag kunde sätta flaskan bakom grillen!!
Det känns ju som man köpt en halvfärdig produkt som inte klarar det den är byggd för.
Grand Hall 327 Premium har en ganska så hög totaleffekt när man kör förfullt så det kan ju bli varmt över gasflaskan.

Innan jag köpte min Grand Hall så tittade jag på en liknande Landman men den hade helt öppen bakvägg vilket jag inte gillade för då regnar det in på mina grilltillbehör.
Kanske är det för att flaskan skall få ventilation, för det fanns rund hylla för flaskan.
Tittade också på nästan samma Landmangrill fast en dyrare variant för 9990kr.
Den hade samma skåp i botten fast med bakvägg.
Om man skall ha flaskan i skåpet så borde det ju finnas en godkänd avskärmning eller takplåt som gör det hela ofarligt.
Känns lite visset att inte kunna börja grilla ännu för jag e lite osäker på allt detta.

Jobbigt också om man skall ha flaskan på sidan när man grillar och i skåpet när man inte grillar så får man ju hålla på och lossa anslutningen hela tiden, vilket ökar läckagerisken.
 
Min flaska får stå kvar vid sidan om grillen.
Tack för svaret!
 
Sunt förnuft säger... det kan ALDRIG vara bättre o säkrare att ha den i skåpet under jämfört med utanför. Godkänd eller inte spelar ingen roll.
Sedan är det upp till var o en att spekulera i riskerna.
 
Sunt förnuft säger... det kan ALDRIG vara bättre o säkrare att ha den i skåpet under jämfört med utanför. Godkänd eller inte spelar ingen roll.
Sedan är det upp till var o en att spekulera i riskerna.
Jag förstår din tanke men håller ändå inte med dig.
Det kan inte vara meningen att var och en skall behöva spekulera gällande risker
på en fabrikstillverkad produkt som man vet kan vara farlig om den hanteras felaktigt.
Tycker det är tillverkaren och myndighetens skyldighet att informera om vad som gäller.
Grillen är ju byggd för att användas då skall man inte behöva hålla på att ändra utförandet på den för att den skall kännas riktigt säker.
Det är ju en brandfarlig produkt så den bör ju ha testats på fabrik vad den klarar av.
Skall försöka ringa generalagenten och brandmyndigheten imorgon och se om
man kan få reda på något nytt.

Man kan ju öka säkerheten på det mesta runt i kring sig om man vill känna sig tryggare.
Exvis dra ur alla sladdar på elektriska apparater istället för standbyläge.
Stanbyläge är ju godkänt men visst är det säkrare strömlöst. Är det S-märkt så skall det väl gå att använda alla apparatens funktioner utan risker.
Ha gastuben utanför husvagnen på nätterna.
Undvika fulltank på bilen.
Köra med ljuset på på dagen ;-)
Listan kan göras hur lång som helst.
Givetvis kan man inte hålla på så här, det finns ju ett visst mått av säkerhet
som skall och bör räcka för en trygg och säker funktion.
 
Jag har en hög komposit under min 325:a och det blir aldrig så varmt dår under. JAg brassar på rätt rejält och har provat i 30 minuter och 230 grader i grillen och hade det blivit så varmt så hade jag inte kunnat stänga av kranen, Men det kanjag, utan problem.
 
Janneman skrev:
Jag förstår din tanke men håller ändå inte med dig.
Det kan inte vara meningen att var och en skall behöva spekulera gällande risker
på en fabrikstillverkad produkt som man vet kan vara farlig om den hanteras felaktigt.
Tycker det är tillverkaren och myndighetens skyldighet att informera om vad som gäller.
Om jag tolkar dig rätt här har vi totalt skilda åsikter om den enskildes ansvar.
Jag som enskild individ måste ta ett eget ansvar och bedöma situationen korrekt.
Jag tar åt mig info från producenter och myndigheter men end of the day... det är MITT ansvar.

Jag till skillnad från dig skyller inte på statsmakten eller biltillverkaren om jag kör i diket på en isgata bara för att jag körde 110 i en kurva bara för att det stod så på skylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.