Att läcksöka gasol med tändsticka kan sluta illa!
 
Läste på Webers hemsida att pralellimporterade webergrillar frrån USA var gjorda för högre gastryck än de svenska och med detta vara potentiella bomber. Varför framgick inte, tror att största skadan drabbar webers vinst.
Lägre tryck än avsett kan väl inte få annan effekt än just lägre effekt ?
 
En gasolgrill står oftast utomhus, väl ventilerat.

Skulle gissa att tusentals båtägare har gasolkök i sina båtar med samma typ av gasolflaskor, för att inte tala om alla husvagnar och husbilar som ofta även har gasoldrivna kylskåp som står på dygnet runt. Där är det betydligt större risk för gasansamling men ändå sker inte särskilt många olyckor.
 
Log lite översittaraktigt när jag började läse den här tråden.
Ett par timmar senare ska jag tända grillen, och passade på att kolla slangarna. Antagligen undermedvetet efter att ha läst här.
Tändmekanismen på min grill är trasig så jag brukar använda en braständare. Den vanliga proceduren är att vrida på tuben och alla tändare på max och sen tända.
Jag gjorde detsamma nu, dock innan slanginspektionen, vilket gjorde att grillen hann fyllas ganska rejält med gasol innan jag tände.

Jag är glad att det bara var håret på armen som brann upp...
 
Står det inte i bruksanvisningen att man ska tända en brännare i taget? Det är inte grillarna som är farliga, det är de som gör fel med dem som är farliga:)
 
Det gör det säkert. Dom brukar vara lite svårstartade dock, men med min teknik brukar det inte vara några problem att få igång dom.
Men i fortsättningen ska jag skynda mig att tända, alternativt fega ur och göra enligt boken...
 
F
Kilensnickare skrev:
Att läcksöka gasol med tändsticka kan sluta illa!
Det kan det säkert men det kan vara livsfarligt att gå i trappor utan att knyta skosnörena med....

Vet man vad man gör så är det inte skitfarligt att kolla över det med en tändaticka eller braständare.
 
fsn.... det är ren och skär idioti att läcksöka med något brinnande :thumbdown:
Om det nu inte skulle vara farligt skulle nog tillverkarna av gasolprylar.. redan ha rekomenderat din ide !!
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Micro skrev:
fsn.... det är ren och skär idioti att läcksöka med något brinnande :thumbdown:
Om det nu inte skulle vara farligt skulle nog tillverkarna av gasolprylar.. redan ha rekomenderat din ide !!
Och inte motsatsen!
 
Micro skrev:
fsn.... det är ren och skär idioti att läcksöka med något brinnande :thumbdown:
Inte nödvändigtvis om det gäller gasol. Acetylen är t.ex. en helt annan femma.

Grejen är nämligen att gasol behöver en tämligen specifk blandning med luft för att brinna. Gasol kan såvitt jag förstått inte börja brinna in i slangen och vidare in i flaskan så den exploderar. Så har man en grill står utomhus så är det inte så farligt att leta läcka med tändsticka om man är beredd att stänga kranen när man ser en låga (för annars kommer lågan att smälta sönder slangen).

Däremot är det tveksamt om det är så himla vettigt, det krävs nog en rätt stor läcka för att man ska upptäcka det med tändstickan, just eftersom blandningen med luft måste ligga inom rätt snäva intervall.
 
F
Det är inga problem, blåser det inte för djävligt så sjunker gasen och en bit under slngen blir det rätt blandning så flämtar det till. Man tänder stickan innan man vrider på gasen så det inte blir gas liggande, då kan det bli farligt. Tro fan att tillverkarna inte rekommenderar en sån felsökningsmetod. Men vet man vad man gör så vidhåller jag att det inte är farligare än att tända grillen på vanligt sätt.
 
Det är lite konstigt att folk är mer rädda för gasol en t.ex. bensin (som är mycket farligare).

Med gasol är det jättesvårt att få till en explosion (det vet alla som försökt göra bomber med gasol)
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Göran.W
6 deciliter bensin motsvarar 2 kg dynamit vid rätt blandning.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/man-skadad-vid-bensinexplosion/
En grill som står utomhus kan omöjligt orsaka en explosion för den blandas med luften så man på sin höjd kan få en eldslåga där den läcker som iof kan vara nog så läskigt.
Detta händer om man skjuter på en gasol tub http://www.youtube.com/watch?v=aocVlC5jVrs&feature=related
ingen explosion bara läskiga lågor men det är inte alltid dom ens börjar brinna
 
Nerre.. Varje år ser man husvagnar som har brunnit ner på campingar , så det är inte konstigt att man är rädd för gasol.:(
Oftast är man nog mer inlärd på att bensin är farligt , gasol var kanske inte så vanligt förr i tiden.
 
Göran.W
Hur många av dom beror på gasolen då ?
Dom flesta husvagns bränder beror på el fel, kvar glömda ljus och att stek fett antänds av gasol lågan.
Dom fallen husvagnar börja brinna pga gasolen är lätt räknade.
Sköter man gasol anläggningen som man ska är risken minimal att något händer.
Dom olycker som trots allt händer beror på handhavande fel i 99,9% av fallen.

Man ska tex läcksöka efter varje flyttning av husvagen.
Man ska kolla igenom hela anläggningen innan man börjar använda den på våren och detta är jätte viktigt för möss kan ha kalasat på gasol slangar.

Man ska inte vara rädd för gasol men ha respekt för det och hålla anläggningen i bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.