Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Bricco skrev:
Det där bör vara en Master Touch, inte One Touch premium. One Touch har inte lockhållaren. Bra grill oavsett :)
Nu blev jag osäker och kollade, du har rätt, det är en Master Touch. :)
 
dusthall skrev:
Är det någon som brukar använda smaksättande spån i grillen (Fungerar både i kol och gasol-grill)?
Man kan göra många trevliga smakupplevelser!
Ett tips är att ta vara på det man får över när man t.ex. beskär äppelträd eller vinbärsbuskarna och använda.
 
K-rauta säljer just nu One Touch Premium för 1599, bra pris, och nu finnes denna grill hos mig.. :)
 
Förstår inte frågan i tråden...gasol eller kolgrill? Varför välja...det är väl en självklarhet för varje seriös grillare att ha båda delarna. Barnsligt skoj att grilla, gärna med något gott flytande till också så man inte blir torr i halsen.
 
K-Rauta i Örebro har 10% på alla lagervaror tors-sön även det som är med i bladet, sen om Bauhaus har de sakerna på lager så får man ju ytterliggare 12% med deras lågprisgaranti.
DVS har de One Touch Premium så får man ju den för 1266:- och det är ju tokbilligt.
 
Tror dock inte Bauhaus går ner 12% på en vara som är nedsatt 10% från ett annat varuhus. Deras 12% gäller väl på ordinarie priser? Eller?
 
Näe det gäller även reapriser men inte sådana som är begränsade i antal tillgängliga produkter.
 
Bauhaus - Lågprisgaranti 12%
Skulle du, mot förmodan, inom 30 dagar efter köpet hitta samma vara (samma varumärke och modell) till ett lägre pris någon annanstans, så får du köpa varan 12% BILLIGARE än hos konkurrenten. Det kallar vi ett tryggt köp! Antingen sänker vi priset med motsvarande belopp eller så återbetalar vi mellanskillnaden om du redan köpt varan hos oss. Prisjämförelsen gäller inom 30 dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto eller kontrollerbara uppgifter om att varan finns att köpa till ett lägre pris, t.ex en annons. Jämförelsen gäller mot nationella butiker inom 10 mils radie från varuhuset. Garantin gäller även för prissänkta produkter i annonser, flygblad etc. dvs lägre priser än ordinarie priser. Var uppmärksam på att prisgarantin inte gäller varor som konkurrenter säljer som begränsat antal, via postorder eller internet. Prisgarantin gäller ej beställningsvaror.

Men nu är vi OffT, kortochgott, bra pris på bra grill i Örebro (Om Bauhaus nu har den).
 
Kolla in Plantagen, de har ett mycket komplett sortiment på Weber i år. Där finns allt som kan tömma en plånbok snabbt. Sedan ang att kol är lika bra .... som åretruntgrillare. Ja självklart går det med kol oxå, men vad jag menar är att jag det är enklare för mig, jag tar bara på mig ett par pissetofflor och går ut på altanen och vrider på gasolen. Ingen jacka och stå ute och fixa med kol. Visst man kan stå och frysa vid kolgrillen oxå, men det är trots det enklare och snabbare med gasol. Sedan om det finns någon därute som inte tycker som jag så väl bekomme, men för mig är det enklare med gasol.

Dessutom så är grillytan större på gasolgrillarna. Men innan någon skriver att det finns en Ranch kettel grill från Weber så måste jag tala om att jag har en Weber platinum med 57 cm och sidobord också, men kör mest med gasolen.
 
Jag bytte till gasol - Weber Genesis S-320 - för två somrar sedan (3:e sommaren i år) och det känns som att ha en stor lyxig ugn med mycket bra möjligheter till avancerad grillning med 100% kontroll.

Den är ofantligt smidig eftersom det går på ett kick att dra igång den. Utan tvekan har vi grillar många fler gånger de senaste somrarna än tidigare eftersom det är så enkelt att dra igång den, det kan bli både lunch och middag från grillen.

Däremot kan man inte sticka under stolen med att det smakar bättre på kolgrillen, det råder ingen som helst tvekan. Först kände jag mig lite besviken över nedgraderingen gällande smak men jag ångrar inte att jag bytte grill.

Pollen går dock inte att svara på, det är varken eller. Jag går och funderar på att köpa en Weber One Touch som komplement, säg på lördagen när man inte alls har speciellt brådis utan snarare tvärt om, man gärna vill stå ute och ta det lugnt med en öl i näven och önskar att maten aldrig blir färdig.

Så, både och är svaret, man ska ha en av varje och för egen del blir det att komplimentera med kolgrill, back to basics, men inte i år. Helt av allt skulle jag vilja ha en rostfri weber klotgrill så att den matchar bra med det övriga på altanen...
 
Var på Hornbach GBG idag och dom sålde 10 kg Landmanns briketter för 119 kronor, men det roliga var att man kunde ta 2 st 5-kilos påsar för 55 kr styck...brukar inte storpack vara billigare :)

Förövrigt hade dom Webers briketter för 119:-/10KG, så det blev en sådan säck tillsammans med ett startpaket med grilltändare, 2 kg briketter och tändkuber. Så nu är det dags att det fina vädret kommer på allvar!
 
Var en sväng till Gekås i Ullared.... riktigt bra priser på grill tillbehör !

Webers briketter 10kg = 99kr
Webers skorstenständare = 139kr (har inte sett någon som säljer den under 199kr)

Köpte förutom Weber briketterna bla en plastbalja speciellt avsedd för att kunna blötlägga grillgallret till Weber klotgrillen.
 
Ohh synd att jag inte visste det några dagar innan för då var svärmor där.
 
Bricco skrev:
Det står One Touch på Master med men jag håller med om att förvirringen är total men det är väl ekonomiskt för Weber med sina små marginaler ;). Artikelnumret på kartongen skiljer. Står det 1351604 är det en Master Touch.
Tror jag kan bidra ytterligare lite till att minska förvirringen. Har en nyinköpt Premium Special Edition 2010 med artikelnummer 1351304. Den har lockhållare som Master men briketthållare istället för aluminiumkorgarna som ingår i Master. Dessutom har Premium Special Edition rostfritt galler medan Master har ett stålbelagt aluminiumgaller så långt jag kunnat utröna. Har dock inte sett Master i verkligheten. I allt annat förefaller dessa två modeller vara lika förutom färgval för Master.
 
Bele skrev:
Tror jag kan bidra ytterligare lite till att minska förvirringen. Har en nyinköpt Premium Special Edition 2010 med artikelnummer 1351304. Den har lockhållare som Master men briketthållare istället för aluminiumkorgarna som ingår i Master. Dessutom har Premium Special Edition rostfritt galler medan Master har ett stålbelagt aluminiumgaller så långt jag kunnat utröna. Har dock inte sett Master i verkligheten. I allt annat förefaller dessa två modeller vara lika förutom färgval för Master.
Edit. Det var ännu en modell ja. Rörigt. Små skillnader mellan alla..

Master

  • 10-årigt garantiprogram
  • Porslinsemaljerat lock och balja
  • Rostfritt/termohandtag med rosfritt termoskydd
  • Termometer fastmonterad i locket
  • Tuck-Away lockhållare
  • One-Touch rengöringssystem i rostfritt stål
  • 7,5 cm högre
  • Svart avtagbar askfångare
  • Stålbelagt grillgaller med vikkant
  • Måttskål för briketter
  • 2 Char-Basket brikettkorgar
  • Krossäkra allvädershjul
  • Tillverkad i USA

One Touch special edition
* 10 års garantiprogram
*2 briketthållare
*One Touch rengörings- och värmeregleringssytem
*Sluten askuppsamlare av rostfritt aluminium
*Balja och lock av porslinsemaljerat stål
*Rostfritt grillgaller
*Rostfritt/termoplasthandtag med rostfritt värmeskydd
*Krossäkra allvädershjul
*Svart


One Touch
* 10 års garantiprogram
* Porslinsemaljerat lock och balja
* Stålbelagt grillgaller
* 2 briketthållare
* One Touch rengörings- och värmeregleringssytem
* Askfat och ventil i aluminium
* Rostfritt/Termoplasthandtag med rostfritt värmeskydd
* Krossäkra allvädershjul
* Måttskål för briketter
* Tillverkad i USA
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.