Hejsan

nu är det planer för ett garage, hade tänkt mig mellan 7-8m brett och ca 12-14 meter långt sen 3-3,5 m i vägghöjd, beroende på bygglov och tomtgräns:)..
vad tror ni lönar sig mest byggsats, eller lösvirke?
någon som har byggt nå liknande?
eller om någon har vart i polen,estland te.x och hämtat material? kan de vara nå som lönar sig?
eller finns det nån i sverige man kan köpa av som är bra förutom typ lövångersbygg?
det drar ju iväg bra i slantar, skulle vilja komma lite billigt undan iaf.

tack på förhand.
/Mathias
 
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Lösvirke lönar sig ekonomiskt.
Byggsats lönar sig tidsmässigt för den ovane, iom att man får allt material levererat och lite beskrivning. Dvs logistik och instruktioner.

Det finns andra med byggsatser.
www.arlandasnickeri.se
Har prislistor gömda någonstans på hemsidan.

Det finns alldeles säkert fler leverantörer, men det får andra tipsa om.

Jag byggde garaget själv i lösvirke (4x9 meter), med väldigt skral snickeri och hantverkar-bakgrund. Dvs jag har bara hållit i en hammare någon gång ibland hos folk jag känner. :)
 
Tackar:)

men ska man fråga te.x arlandasnickeri såg dom säljer "lösvirkes garage" allt färdig kapat redan. eller är det bara onödigt dyrt?
ska man fråga beijer, byggmax vad man kan få ge för det "man behöver" sen jämföra?
ringa till en såg karlhedin eller nå liknande?
många läsare har säkert bra erfarenheter?? :)
bättre än mig iaf:p

har du nå hum, om vad ditt garage gick på ca.?

vart köper ni andra armering,rör, golvvärme slang, (hur tjock slang behöver man ha) ?

mvh/Mathias
 
Du ska definitvt ta med dig en skiss och helst en grov matriallista och sen åla och prata med en säljare på tex Beijer. Fresks osv.
Ringer man brukar man inte få några vettiga priser men åker man in, skakar tass och visar upp sina planer så brukar det gå att få riktigt hyffsade priser även på de "fina" byggmarknaderna och de har ju ofta ett bättre sortiment.

Just det här med att jaga priser kan löna sig väldigt bra. På cellplasten till förrådet så skillde det nästan 50% mellan dyraste och billigaste leverantör.
Takplåten var det samma sak. Byggmax var billigast per m2 men har ju bara standardlängder så där vart det runt 15-20% spill. På den lokala byggfirman var man något dyrare per m2 men jag fick gärna måttbeställa, dvs inget spill alls och därmed vart det en fin besparing där med
 
Kolla runt med flera handlare, antingen med materiallista eller skiss.
Flera av 'de dyra' blev billigare än Byggmax i mitt fall.
Har byggt 7.2x10,8m med övervåning och är nog uppe i runt 250':- (utan påbörjad övervåning).

Skulle bli förvånad om inte lösvirke blir billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.