K
Nu har jag kört hem traktorn i snö och minusgrader. På plussidan så startade den på momangen. Att köra i snöblandat regn utan vindrutetorkare var lite problematiskt.
Jag var tydlig med säljaren att jag inte kunde ett dugg om traktorer och bad om en ärlig Redogörelse om traktorns skick. Han försäkrade att den var fullt fungerande och att förra ägaren varit väldigt noggrann med skötseln.

Jag kanske kan få tips och råd från er här.

På vägen hem under körning märker jag att lastaren (som inte har någon skopa på sig) sjunker neråt sakta. Uppskattningsvis 150 mm var 5:e minut så jag får höja upp den igen. Detta tyder väl på att hydralsystemet tappar tryck? Lastaren är en bergsjö modell 106 om jag läser skylten rätt.

Nu har jag börjat titta på vad jag faktiskt har köpt när den väl landat i garaget.

Bakljuset är ur funktion.
Blinkers finns och fungerar, vilket jag märkte när jag redan var hemma.
Strålkastarna fram fungerar och ger ett bra ljus.
En sak som slår mig är att det ska smörjas på en punkt ovanför däcken (vet ej korrekt benämning på denna knuten) . På min traktor sitter det bara en smörjnippel på ena sidan.
Min tanke är att den ena nippeln är trasig.
Närbild på rostig och sliten traktordel, troligen en del av lyftmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en smörjnippel ovanför ett traktordäck visande tecken på användning och smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan sak jag uppmärksammade var att när jag skruva av skyddet till kraftuttaget låg det ca 1 dl brunaktig grumlig olja i skyddet som rann ut. Gissningsvis läcker det olja från kraftuttaget.
Man kan även se på det vänstra staget till vad jag gissar är lyftarmen så har det förmodligen svetsats och spruckit igen.
Detta ser dock ganska enkelt ut att byta om man köper ett nytt stag. Edit: det heter tydligen tryckstång. Edit 2: tydligen inte, det heter nog lyftlänk.

Synlig del av ett grått traktorchassi med kraftuttag, korrosion och oljeläckage, utan monterad skopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för vätska i denna behållaren?
Den var genomskinlig/grön när den stod hos handlaren Genomskinlig/grön vätskebehållare på en traktor, möjligt bränslefilter, med oljespår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kan det vara så enkelt att det är bränslefilter?

Detaljbild av hydraulsystem och reglage på en äldre traktor visandes slitage och potentiell oljeläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av cockpit.
Närbild på smörjnippel och rostig svetsning på gul och röd traktorlastares tryckstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj av lastare i nyskick
Närbild på ett rostigt traktorhjul med en saknad mutter och synlig smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknas en mutter på hjulet..
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Att lastaren sjunker får man räkna med, frågan är hur mycket det sjunker med last.
150mm på min låter inte så allvarligt olastat, du får helt enkelt kolla med lite vikt.

Läckage från PTO är också vanligt, packboxen som är trött. Du kan packa om, oklart hur jobbigt det är på just din.
I ditt fall skulle jag lägga en presenning eller wellpapp på golvet under traktorn (om du har den inne) och avvakta lite. Dels för att se hur mycket det läcker, och dels för att se var, så du kan bedömma om något måste bytas eller om du kan leva med det. Det är rätt vanligt med lite läckage och inget farligt.
Lite svets är ingen fara eller anledning till byte, det är bara om det är dåligt svetsat du behöver göra åtgärd :)

Den gröna behållaren är just bränslefilter eller förfilter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
C
C corre skrev:
Att lastaren sjunker får man räkna med,
Läste någonstans att det är ett av de vanligaste newbie-misstagen att parkera traktorn med lastaren uppe ovanför t.ex. nya bilen. :rolleyes:
 
  • Wow
  • Haha
corre och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver du en instruktionsbok till traktorn så du hittar alla smörjpunkter och ser hur du skall byta oljor och filter och liknande och vilka oljor du skall använda.
Nytryckta instruktionsböcker av god kvalitet går att få från för ett skäligt pris ett företag som heter Peter's Traktorbøger och har högkvarter på Jylland. Han nytrycker också verkstadshandböcker och jag köpte en sådan av honom till min MF165. I Sverige säljs böckerna genom Olssons i Ellös https://www.oie.se/

Jag skulle också föreslå att du går in på sidan www.annatefka.com och så tlickar du på Techniek i menyn till höger och sedan på Onderdelen Boeken i menyn uppe på sidan. Då får du fram sprängskisser i PDF format. Då är det bara att välja rätt version av MF135 (titta på märkskylten på instrumentpanelen) och ladda ned.
När man inte är så skicklig mekaniker är det till stor hjälp att få titta på sprängskisserna och se hur saker är gjorda när man försöker reparera.

Hjulmuttrar finns att fås som reservdel. Köp en ny och skruva fast så inte disken spricker.

15 cm på 5 minuter är för stor sjunkning på lastaren tycker jag. 15 cm i timmen är mer normalt när allting är i skick.

Tydligen läcker traktorn olja kring kraftuttaget. Du får börja fundera på att byta tätningar där. Det borde inte vara så alldeles svårt..... men jag vet inte exakt hur man gör på MF135. Då är det bra att ha verkstadshandbok om man inte vill lämna in den på verkstad.
Då du byter tätning skall du samtidigt byta olja i växellådan. Det brukar samlas litet kondens i bakändan på de här traktorerna så växellådsoljan måste bytas med några års mellanrum. Det är ju samma olja i växellådan och bakaxeln och hydrauliken. Avtappningspluggen (eller var det pluggarna?) torde vara på höger sida av traktorkroppen och påfyllningspluggen är den stora med sexkantskalle bredvid stora växelspaken.

Innan du kör mera tycker jag att du skall kontrollera oljenivån i växellådan. Oljestickan är på den trekantiga luckan på höger sida av traktorkroppen strax nedanför framkanten på sitsen. Den syns på din cockpitbild.

Jag tycker att du skall skaffa hem en näve M6 smörjnippor och några smörjnippor med 1/8 tums Whitworth rörgänga (även kallad NPT). Båda sorterna finns på din traktor.
Se bara till att ingen idiot säljer M10x1 nippor åt dig i stället för 1/8" rörgänga. De liknar varandra och många försäljare är halvidioter som inte förstår skillnaden men tar man fel nippa så drar man sönder gängan i gjutjärnet.
Det blir mycket enklare att smörja då man har bytt alla nippor.

Jag är inte säker på om det var smörjnippor på kullederna från original. Antagligen är ena kulleden bytt och så råkade reservdelen antingen ha eller inte ha smörjnippa. Om du inte ser någon avbruten nippa råkar du ha en kulled utan nippa. Båda versionerna förekommer.

Dragstången till lyftarmen tycks ha blivit överbelastad någon gång så gängan har släppt. Naturligtvis har någon stressad bonde svetsat ihop det som nödlösning för att inte behöva vänta på delar mitt i åkertiden. Naturligtvis har svetsfogen släppt.
Skaffa en ny dragstång eller köp en begagnad dragstång på någon traktorskrot.

Behållaren är en slamkopp nedtill på ena bränslefiltret. Traktorn har två bränslefilter kopplade efter varandra. Du behöver byta dem och efteråt skall hela bränslesystemet luftas så det kommer ren luftfri diesel till spridarna. Då är det bra med instruktionsbok.

Rent allmänt skulle jag säga att traktorn ser ut att vara i hyfsat skick. Absolut inte misshandlad.
Att ägaren var väldigt noggrann med skötseln var en liten överdrift men han har inte misshandlat sin traktor och han tycks ha skött servicen någotsånär. Det är ju huvudsaken!

Jag förstår inte riktigt hur lastaren och yttre hydrauliken är kopplad? Var är manöverspaken till lastaren?
Kan du ta fler bilder så kan vi kanske klura ut varför lastaren sjunker?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K
Närbild av serienummer på traktormotorns sidopanel med synliga rörledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lyckats hitta ett serienummer på traktorn men det enda jag får ut av det är vilket år den är tillverkad, och detta visste jag redan. Finns det mer som numret berättar?
Bild på ett identifikationsmärke på en röd Massey Ferguson traktor med serienummer och information om brittiska och utländska patent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yttre hydraulik styrs från en spak som sitter monterad till höger i hytten : Interiör av en äldre röd traktorhytt med instrumentpanel och hydraulspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skruvat bort skyddet från kraftuttaget och låtit det stå. Det droppar från det. Jag tycker det ser ut som det står en droppe på undersidan vid packningen . Bild på en traktors kraftuttag med oljedroppar, synlig förslitning och monterat skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där står ett nummer på motorn, berättar det något ?
Närbild av serienummer på traktormotorns sidopanel med synliga rörledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skylten berättar att din MF 135 är tillverkad i Coventry i England. 135or som är tillverkade på fabrikerna i Frankrike eller USA är litet annorlunda.
Nu vet du årsmodell och tillverkningsland och det räcker om du vill ladda ned sprängskisserna från www.annatefka.com
Med hjälp av sprängskisserna ser du hur kraftuttaget är kostruerat så du kan du förmodligen byta tätning utan problem.

Jag skall fundera på hydrauliken.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
galento
På våra brukar jag kolla oljan i dieselpumpen med jämna mellanrum,de
brukar ju vilja späda med diesel och detta är väl ganska vanligt.

Använder motorolja till båda.

En del blandar ju i nån dl mineral tvåtaktsolja i diesel tanken för bättre
smörjning.

https://www.youtube.com/results?search_query=mf+135+pto+oil+seal+replacement

PS,en lastare vore kalas på Deutzen (y)
 
K
H heimlaga skrev:
Skylten berättar att din MF 135 är tillverkad i Coventry i England. 135or som är tillverkade på fabrikerna i Frankrike eller USA är litet annorlunda.
Nu vet du årsmodell och tillverkningsland och det räcker om du vill ladda ned sprängskisserna från www.annatefka.com
Med hjälp av sprängskisserna ser du hur kraftuttaget är kostruerat så du kan du förmodligen byta tätning utan problem.

Jag skall fundera på hydrauliken.
Jag kollade hydraloljan idag via stickan på höger sida av chassit nedanför stolen.
Den hade samma färg som oboy, ljusbrun/beige.
Detta säger mig att något inte står rätt till med hydraliken. Räcker det att byta oljan eller är där värre problem?
 
Så såg min olja också ut. Det kommer väl in vatten inte varstans om den förvaras ute. Byt olja och planera för ett nytt byte innom rimmlig tid. Det är inga dyra oljor.
 
K
D Daniel 109 skrev:
Så såg min olja också ut. Det kommer väl in vatten inte varstans om den förvaras ute. Byt olja och planera för ett nytt byte innom rimmlig tid. Det är inga dyra oljor.
Sitter det något filter man bör byta samtidigt?
 
Jag har en äldre traktor baserad på en 35a där fanns det inget vad jag vet. Men jag har inte koll på 135or.
 
Det brukar sitta en sugsil nånstans.
 
Sugsilen skall vara innanför runda luckan till vänster på bakkroppen. Nedanför sätet mitt emot oljestickan. Något riktigt filter finns inte.
 
K
Håller på att skriva ut sprängskissen till traktorn nu. 187 sidor :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.