R Riohlsson skrev:
Har en tomt på 1800 m2 och gräsmatta på ungefär 1150. Vilken gardena smart life ska man då satsa på? 1000 eller 1250? Är ju ingen större skillnad på specifikationerna då man kikar så vad är det som skiljer? Artificiell begränsning läste jag här i forumet, vad är det?
Med vänlig hälsning, Richard
Då bör du ta 1250. Precis som du säger så är det ingen skillnad på själva hårdvaran, det som skiljer är hur många timmar klipparna får vara ute per dygn. En 1000 kommer alltså att stå i laddstationen "i onödan" några timmar extra och kommer därmed inte att hinna med att klippa en större gräsmatta än 1000 m2.
Nu beror den exakta ytan på hur avancerad gräsmatta man har och specifikationen säger "+20%" också så det är inte omöjligt att du klarar dig med en 1000 men jag hade inte chansat.
 
G golfgreen skrev:
Då bör du ta 1250. Precis som du säger så är det ingen skillnad på själva hårdvaran, det som skiljer är hur många timmar klipparna får vara ute per dygn. En 1000 kommer alltså att stå i laddstationen "i onödan" några timmar extra och kommer därmed inte att hinna med att klippa en större gräsmatta än 1000 m2.
Nu beror den exakta ytan på hur avancerad gräsmatta man har och specifikationen säger "+20%" också så det är inte omöjligt att du klarar dig med en 1000 men jag hade inte chansat.
Okej, tack! Har en platt kvadratisk och tomt utan buskar eller häck än så länge, men kommer att dyka upp det ena och det andra så småningom. Men med andra ord som ett exempel. 1000 är programmerad att få klippa i Max 5 timmar per 24 timmar och 1250 är programmerad att få klippa Max 8 timmar per 24? Så det viset det funka på ett ungefär om jag förstår dig rätt?
 
R Riohlsson skrev:
Okej, tack! Har en platt kvadratisk och tomt utan buskar eller häck än så länge, men kommer att dyka upp det ena och det andra så småningom. Men med andra ord som ett exempel. 1000 är programmerad att få klippa i Max 5 timmar per 24 timmar och 1250 är programmerad att få klippa Max 8 timmar per 24? Så det viset det funka på ett ungefär om jag förstår dig rätt?
Exakt så ja. Och för en yta som båda klarar av så kommer dom att klippa lika snabbt också.
 
Kan man komplettera gardena sileno 1250 med smart gateway i efterhand? Skiljer det robotarna emellan gardena 1250 och gardena smart 1250? Eller är det bara smart gateway som följer med i paketet?
 
R Riohlsson skrev:
Kan man komplettera gardena sileno 1250 med smart gateway i efterhand? Skiljer det robotarna emellan gardena 1250 och gardena smart 1250? Eller är det bara smart gateway som följer med i paketet?
Det räcker inte med smart gateway, det finns "smart-elektronik" i klipparen med. Tror att det kostar runt 3000 att uppgradera en icke smart till smart.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Någon som gjort nån mod för att få klipparen att klara mer terräng?
Har ett litet hörn på gräsmattan som den gärna fastnar alternativt gräver ner sig i, med en riktigt risig matta som följd där.
Kan det räcka med lite vikter på hjulen eller är det en dum idé tro?
 
Jag har en Sileno Life 1100 Smart (samma som 1000) och har nu efter kallare temperaturer fått många felmeddelande att batteriet är tomt.
I början trodde jag det var temporärt fel men nu efter att ha sett det felet flera ggr om dagen börjar jag ana att det är något batterifel eller att den inte klarar ladda om det är 8 till 14 grader ute...

Någon annan som upplevt samma problem? :thinking:
 
Ja, jag har samma problem med min. Känns inte som den hinner tillbaka till laddstationen utan stannar ofta bara nån meter ifrån.
Får meddelande om lågt batteri och tomt batteri oftast med bara några sekunders mellanrum.
 
  • Gilla
alex_rille
  • Laddar…
Jag har senaste. Uppdaterade i våras. Klipparen är bara knappt två år gammal så det är för tidigt för batteristrul tycker jag.
 
I iorsson skrev:
Jag har senaste. Uppdaterade i våras. Klipparen är bara knappt två år gammal så det är för tidigt för batteristrul tycker jag.
OK. Ja två år är för kort tid. Dåligt batteri brukar synas på kraftig förkortad klipptid. Har du koll på klipptiden och om den har gått ner?
 
Jag tycker egentligen inte den ha det utan enda problemet är att den inte hinner tillbaka innan batteriet är tomt. Finns tyvärr ingen variabel för det heller att ändra.
 
Usch vad tråkigt. Låter som vi måste gå ett varv med garantiärende då...

Min stannar också på random ställen precis så. Sen kommer meddelande om lågt batteri följt av tomt batteri strax efter. Hinner inte tillbaka till laddaren.
När jag manuellt startar upp den och ser till att den hittar guide kabeln för att åka hem brukar den göra det. Men imorse körde den 3 meter och stängde av sig igen...

Jag köpte min i Juni. Bara några månader gammal.
 
Har du koll på dragning av guidekabeln? Om klipparen har lite problem att hitta den kan det påverkar, men normalt så ska det finnas tillräckligt med kraft kvar i batteriet för en säker hemgång.

Du kan ju kolla vilka söktider den har.

Skärmdump av bruksanvisning som beskriver hur man kommer åt verktygsmenyn genom att hålla ned vänster och höger piltangenter.
Översiktsdiagram över verktygsmenyn för en robotgräsklippare som visar inställningar för bl.a. batteri, slingdetektion och kalibrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Har en gardena smart sileno life 1250. Jag får inte homekit att fungera. Vad gör jag för fel? Ska jag vara nära roboten eller nära gatewayen då jag ska lägga till tillbehöret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.