mindz skrev:
intressant detta men otroligt mycket att sätta sig in i som privatperson ....:)
Håller med, men det är en värld som man inte kommer in i så ofta.
Men hoppas att det löser sig för dig och skriv gärna hur det går /gick.
 
Konsumenttjänstlagen gäller inte
vid försäljning av en sak, till exempel en hushållsmaskin, och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet
antar att inte konsumentjänstlagen inte gäller för mig då ?

japp jag ska berätta hur det går med allt sedan ...
 
Beträffande garantin så behöver man inte krångla till det så mycket.

Jag köpte min Nibe via internet, sedan stod i ladan i nästan ett år innan jag och rörmokaren skruvade in den för någon månad sedan.

Givetvis så var det problem med mitt ex, så jag ringde Nibe och dom frågade hur gammal den var varvid jag sade som det var att den var helt nyinstallerad. -Bra, då noterar vi det, sade dom och sedan var saken biff. Inget tjafs om blanketter eller behörig installatör.

Ring till Bosch så löser det sig nog med garantin, dom är ju ett seriöst företag.
 
mindz skrev:
Konsumenttjänstlagen gäller inte
vid försäljning av en sak, till exempel en hushållsmaskin, och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet
antar att inte konsumentjänstlagen inte gäller för mig då ?

japp jag ska berätta hur det går med allt sedan ...
I det fallet är det väl Konsumentköplagen som gäller.

Om du sen beställer en service av din utrustning, då beställer du en tjänst:)
 
mycke_nu skrev:
Givetvis så var det problem med mitt ex

Jobbigt med sånt ;)
 
carlbanan skrev:
mycke_nu skrev:
Givetvis så var det problem med mitt ex
Jobbigt med sånt ;)
Va, näe.. Hon är nog fortfarande HET. Det är Pumpen som är kall! :D
 
När det gäller regress så tar försäkringsbolaget över dina rättigheter. Om det då juridiskt finns rättighet för kunden att få ersättning via annan part (oavsett privatperson, företag eller myndighet) så kommer försäkringsbolaget att utöva denna rättighet för att göra sig själv skadelös. Detta händer ofta och regressärenden sker konstant exempelvis vid trafikolyckor. Andra fall är när man har hemförsäkring via facket och privat. Då kan en bolaget göra utredningen och hela skaderegleringen för att sen bara skicka ett regresskrav.

Det ska tilläggas att med rätt handläggare kan man komma överrens om att ev regresskrav skall utökad med försäkringstagarens självrisk. Om försäkringsbolaget får igenom sina krav återbetalar man då självrisken. Om ersättning ej kan fås via garanti eller annan ansvarig så har försäkringstagaren ändock fått ersättning men då betalat självrisk

Mvh Lorant
 
ja dagen började som jag befarade jag ringde chefen för företag och självklart så svarar han inte, ringde 40ggr under tiden 7:00>12:00 men inget svar, men lyckades tur nog få tag på hans fru som sitter på kontoret ytterst lite, men hon lovade att en gubbe skulle komma förbi, mot arbetsdagens slut så kommer det faktiskt en dock inte chefen och han konstaterar att det är fel på växelventilen ....och att det ska gå på garantin men jag frågar hur det funkar då inte hans chef har skickat in någon garanti till bosch som han lovat det visste han inte, men jag sa att han skulle hälsa sin chef att jag inte tänker stå för denna kostnad då han inte har skickat in garanti beviset så får väl se om jag får en räkning på det hela eller, men är otroligt skönt att vi har varmvatten igen! :)
 
Skönt att det verkar ha löst sig d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.