ullberg
@nimajneb: notera vad det var @emde påstod, inte att garanti skulle gälla utan just att säljaren har bevisbördan:

emde skrev:
Nope. Första sex månaderna har säljaren bevisbördan. Enligt konsumentköplagen.
Och det var just bevisbördan du sa var så unikt med garanti:

Nimajneb skrev:
Sant, men det är du som köpare som har bevisbördan.

...

Du so köpare skall påvisa att detta stämmer, med en garanti så ligger bevisbördan på säljaren.
/U
 
D09 skrev:
Han reklamerade till säljaren, som tog in bilen för felsökning. Utan att samråda med honom reparerade säljaren bilen.
(Änr 2002-6467) "
Gunnar åberopade inte någon garanti, han reklamerade varan. Är det inte i reklamationsrätten som den omvända 6 månaders regeln finns....?
 
D09
Micke_vb skrev:
Gunnar åberopade inte någon garanti, han reklamerade varan. Är det inte i reklamationsrätten som den omvända 6 månaders regeln finns....?
Jo, säljaren ska bevisa att felet inte fanns om det reklameras inom 6 mån.

Efter 6 mån så är det köparen.
 
Problemet här är ju att för att TS ska få rätt så måste felet (orsaken till att lampan tändes) ha funnits redan när han köpte bilen.

Bilen är begagnad, självklart går saker sönder. Nu är ju frågan om man köpt en trasig bil eller en bil som sedan gått sönder (med lite dålig timing).
 
Det är företaget som ska bevisa att felet inte fanns när han köpte den. Ok, lampan lös inte när han köpte den men om handlaren släckt lampan strax innan så är det inte säkert att lampan tänds omedelbart när man startar den. Å andra sidan, vad är det för bilhandlare som inte fixar en sån sak... uselt..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nyfniken skrev:
Problemet här är ju att för att TS ska få rätt så måste felet (orsaken till att lampan tändes) ha funnits redan när han köpte bilen.

Bilen är begagnad, självklart går saker sönder. Nu är ju frågan om man köpt en trasig bil eller en bil som sedan gått sönder (med lite dålig timing).
Det är just det säljaren ska bevisa, förhoppningsvis var det en tillfällig grej för lampan slocknade? Fukt som spökar?
 
2006 bytte jag tändkassett på en SAAB 9000 -97, och jag minns ingenting om att man inte skulle luta kassetten. Jag brukar vara noga med att läsa bruksanvisningar.

Det jag reagerade på vid bytet var att den nya kassetten fjädrade emot den sista biten, medan den gamla direkt föll ner i bottenläget. Det kändes som en felorsak på den gamla kunde varit glappkontakt mellan kassett och tändstift. Trycker man i 4 st kontakter och det går helt friktionslöst blir man ju misstänksam.
Den nya kassetten var dock redan inköpt och motorn gick perfekt, så jag orkade aldrig kolla upp det där. Jag skickade med den gamla kassetten när bilen såldes.
 
Som sagt, lampan har slocknat av sig själv, men ska kolla om det ligger någon felkod kvar så fort jag har tid. får väl ta dusten med Bilbyter i Linköping då.....
 
På vissa bilar släcks motorlampan efter 3 felfria starter av motorn.
 
cecar33 skrev:
Varför? lade du kassetten på sidan när du bytte tändstift och sedan bara slängde på kassetten och startade bilen, ja då förstår jag att du fick byta kassett ofta. Men om man gör enligt bruksanvisningen så hade du nog sluppit detta.
Hur ska man göra enligt beskrivningen?
 
CEL lampan, eller motorlampan som det också kallas av många kan ha en funktion, endast OBD som är relaterat till motorstyrningen, eller för flera funktioner och det senare är vanligast och det kan då vara olika orsaker till att den tänds, som någon sa mer eller mindre alvarligt.
Det vanligaste är dock att folk får panik när den tänds trots att bilen går bra.
På i stort sett alla bilar gällande motorstyrningen som är en standard OBD sedan 96 i usa och runt 2001 i sverige så tänds lampan när bilen lägger en felkod och lyser så länge felet består.
Åtgärdas felet, eller så släcks lampan efter ett antal starter, en indikation på att man löst sitt problem om man bytt delen.
Innan man läser av så bör man radera alla koder då alla inte är aktuella och läsa av igen så fort lampan tänds igen.
Jag har hjälp en kille med sin saab 93 2001 motorlampan kommer och går och en färsk avläsning indikerar P1312 som tyder på tändkassetten vilken också rätt vanligt fel som folk beskriver här.

Så länge den tänds och släcks så behöver du egentligen inte byta den om bilen går bra och inte ojämt, om en tändspole faller bort så märks det direkt bilen går otroligt ojämt, men det finns en risk att bilen inte startar den dan den lägger av helt.
Byter du tändkassetten då så kommer bilen starta lampan vara tänd för att sedan släckas, felkoden lagras då som historisk och den kan man radera, har man en bil av senare årsmodell där bilprovningen kontrollerar felkoder så bör man radera den då det annars relaterar i nedslag då bilprovningen inte vet skillnaden mellan aktiva och historiska felkoder vilket jag har fått erfara.

Tändkassetten kan du byta längst vägen genom att lossa kontakten och skruva av 4 eller 6 torxskruvar och dra den rakt upp.

tycker det är lite lamt om bilhandlaren inte vill hjälpa till då bilen är 2 dagar gammal när det inträffade, känns inte som det är första gången den kommer och går.
Han borde åtminstone ha bra rabatt tex på mekonomen och kunna erbjuda en kassett till bra pris då det inte kostar honom något att använda sin rabatt vid ett eventuellt köp.
 
Andy78 skrev:
Hur ska man göra enligt beskrivningen?
Sista svaret från mig till dig med flera, ang detta med att inte vända/luta kassetten precis innan man monterat det och direkt därefter starta motorn. Googla på tex. div. forum ang SAAB om ni inte tror mig, då får ni åtskilliga svar likt mitt.
Jag förstår nämligen hur det kommer sig att ni .........., skulle det jag läst och förmedlat här skulle vara någon osanning som ni tror att jag sprider? Ni kan även fråga på SAAB verkstad så får ni kanske de svar ni vill ha.
 
Ähh, jag lägger ner, Inte värt det:)
 
Redigerat:
Det känns som en dålig konstruktion, tittar på man den itusågade spolen så kan man nästan ana att om det ska finnas olja där så har den isåfall torkat med tiden och spolen går sönder av värmen vare sig man lyfter kassetten eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.