Hej. Undrar om ni vet vilka rättigheter man har när man köpt en begagnad bil av en bilfirma.
Bilen är en Saab 9.5 2,0t -01:a 15300mil och jag fick ge 24000:-
Köpte bilen i Fredags 26/7 och igår 29/7 tändes chek-engine lampan.
Konsumentvägledaren på kommunen har semester så....
 
Brukar vara 3 mån hos MRF-ansluten bilfirma. I vilket fall: ring bilfirman direkt.
 
Nån bilhandlare jag var hos påstod att garanti på begagnat bara gäller för bilar över 50000 kr. Vet inte om det finns något lagstöd för det.
 
ullberg skrev:
Detta kan vara läsvärt:
[länk]

En sak som är väldigt viktig är vad som stod i varudeklarationen, nämns några defekter där?

/U
Någon varudeklaration fick jag inte.
 
ullberg
F.ö. så har jag två 9-5or, så om vi fokuserar på felet: Man ska egentligen inte köra så mycket med den lampan tänd, men samtidigt så är det en samlingslampa för väldigt många fel som rör motorn, vissa är kritiska och vissa inte speciellt illa. Det bästa är att läsa ut felkoder, i princip vilken verkstad som helst kan göra det*, men om du inte vill lägga pengar så lär man ju åka tillbaka till säljaren.

Hur går bilen? "som vanligt" (så bra man kan veta det efter en knapp vecka) eller sämre sen lampan tändes? Ett vanligt fel på SAABs motorer är att tändkassetten (TK) börjar ge sig, då kan det bli misständning (tja felkoden är egentligen P1312 / P1334 vilket innebär avbrott i tändningsledning eller nåt' sånt, men i princip blev det ingen gnista, låt oss kalla det misständning), vilket tänder Check engine(CE)-lampan, och även om det bara händer få gånger så förblir lampan tänd ganska länge. detta fel bör man givetvis åtgärda (byta tändkassett, 3k orginal, finns kopior för ung. hälften, mycket enkelt arbete, även om det nu är firman som borde göra det), men det är inte väldigt kritiskt, risken är framförallt att TK ger upp helt, och då startar inte bilen (tja eller stannar om man kör).

Vill man göra lite tester själv så kan man nolla CE-lampan den genom att ta av batteripolen, kommer den direkt tillbaka bör man nog åtgärda ganska snart, kommer den inte tillbaka kan man ta det lite lugnt (men om du ska få firman att göra något ska du anmäla direkt så du inte anses oaktsam)

/U

* om jag minns rätt får man ut alla check engine koder mha OBDII som är en standard för alla bilar, sen har SAAB också sitt eget system med Tech II (vilket många, men inte alla, verkstäder har), men det ska mig veterligen inte behövas för koderna relaterade till den lampan.
 
Redigerat:
Pratade med bilfirman och han tyckte jag skulle få felkoden avläst (bor ej på samma ort som firman ligger), men sedan pratade han om att det inte fans några garantier överhuvudtaget för bilar under 30.000kr.. men där har han väl fel (hoppas jag)
 
Går bilen bra, trots lampan tänd så är det tändkassetten och felkoden är då P 1312 och P 1334 Ny kassett köper man troligtvis billigast på Skruvat.se och är samma som sitter som original på SAAB 95 Pris under 2000 kr
 
D09
Om jag inte minns fel så har du rätt att reklamera fel som fanns vid köpetillfället och som inte framgår vid deklarationen.

Kollat olja/ läckage?

Kolla under Konsumentverket, konsumentköpslagen vad som står under fel på varan.

Gäller även om säljaren sålt bilen åt privatperson.
 
cecar33 skrev:
Går bilen bra, trots lampan tänd så är det tändkassetten och felkoden är då P 1312 och P 1334 Ny kassett köper man troligtvis billigast på Skruvat.se och är samma som sitter som original på SAAB 95 Pris under 2000 kr
Nu blir jag mörkrädd.

Hur kan du vara säker på att det är tändkassetten som det är fel på om lampan lyser?

Tänk om det inte är kassetten och stackarn på din inrådan går och köper en för 2 papp och det är ngt annat vanligt fel, till exempel bypassventilen.
Som inte heller genererar några driftstörningar och kostar runt 300 spänn.

Det är absolut inte omöjligt att det är kassetten det är fel på men man kan absolut inte säga säkert att det är den utan att ha läst felkoderna innan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
ullberg
MagnusSt skrev:
Nu blir jag mörkrädd.

Hur kan du vara säker på att det är tändkassetten som det är fel på om lampan lyser?

Tänk om det inte är kassetten och stackarn på din inrådan går och köper en för 2 papp och det är ngt annat vanligt fel, till exempel bypassventilen.
Som inte heller genererar några driftstörningar och kostar runt 300 spänn.

Det är absolut inte omöjligt att det är kassetten det är fel på men man kan absolut inte säga säkert att det är den utan att ha läst felkoderna innan.
Jag håller med, det är inte bara P1312/P1334 som tänder lampan trots bra gång (jag har haft ett par andra på gammelbilen), även om jag precis som @cecar33 tror det är just dessa, skulle jag inte köpa en ny utan att först läsa ut koderna, speciellt på en bil för 24k, det är ju mer än 5% av inköpspris.

Är det verkligen en original, dvs. SEM-tillverkad kassett (och inte en proparts el. dyl.) som skruvat säljer? Toppen om det är så, men priset tyder mer på någon av kopiorna...

/U
 
D09
"
Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Reklamera felaktiga varor
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. "

Från Konsumentverket, bästa är dock att prata med bilsäljaren och be denne åtgärda felet.

Börja med att reklamera skriftligt så du har datum på detta.

Be säljaren åtgärda felet.

Kontakta Konsumentverket.
 
När jag hade 9-5:a så bytte jag tändkasett en gång per år ungefär. :)
 
Jösses vad rörigt det blev här.
Allt från "Dolda fel" till nybilsgarantier.

Är det en äldre bil som gått över 10000mil och är såld av en MRF handlare för under 50k så har man 1 månads "Bilprovningsgaranti" eg trafiksäkerhetsgaranti vilket knappast detta handlar om.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx
 
cecar33 skrev:
Går bilen bra, trots lampan tänd så är det tändkassetten och felkoden är då P 1312 och P 1334 Ny kassett köper man troligtvis billigast på Skruvat.se och är samma som sitter som original på SAAB 95 Pris under 2000 kr
Ja jag kanske var lite väl kategorisk, men jag skrev även ut vilka felkoder det då handlar om så till alla mörkrädda jag lovar att inte skrämmas. Kolla om fel koderna är som jag skrev då är det kassetten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.