Har googlat så att jag ser i kors men har inte hittat ett lämpligt garage för min tomt. Garaget skall vara på ca 10 x 15 m med en lägenhet ovanpå. Om du har en ritning eller ett foto på något liknande skulle jag vara väldigt tacksam för att få se det.

Elnissen
 
Imponerande bygge!! :)
 
Det här är precis vad jag menar. Skickar ett PM till dig. Det måste vara alla garages Rolls Royce
 
Ni som bygger stora garage. Har ni köpt ritningar, låtit en arkitekt rita det, eller har ni konstruerat själva?
Ett standardgarage vet man ju ungefär hur det är byggt, men när det kommer upp i lite större dimensioner kanske man måste tänka på en del andra saker. T.ex. undrar jag om det är ett problem med 15 meter yttervägg utan några mellanväggar som stagar upp inuti.
Om man bor i planlagt område (i stan eller dess utkant) krävs det väl ganska omfattande underlag till bygglovet, t.ex. hållfasthetsberäkningar eller?

Om ni bor på landet (vilket man kan anta om ni bygger så stort) hur enkelt var det då med bygglov? Stämmer det att det bara krävs bygganmälan om det är en jordbruksfastighet?
 
För egen del gjorde jag allt arbete själv, ritningar, teknisk beskrivning osv. Blev en del faktasökande och påläsning.
Men eftersom jag inte hade erfarenhet av detta tidigare så tycker jag inte det var någon övermäktig uppgift när allt kommer omkring. Fick ta en hel del tid men man har lärt sig mycket och kul har det varit.

Men kostruktinsmässig är det väl ingen större skillnad mer än att man får gå upp i dimensioner på reglarna. Det är ju kända konstruktioner i branchen.
Vid samrådet hade jag med en kvalitetsansvarig som har godkännt konstruktionen.
Eftersom man var påläst så kunde jag svara på de frågor som bygglovsingenjören hade.

Takstolarna fick jag hjälp med att beräkna av takstolsfabrikanten som räknade fram att jag behövde en balk tvärs igenom byggnaden på tre upplag. blev en 560mm limträbalk då järnbalkar är otroligt dyra. Mellan varje takstol ligger dessutom två st mellanbalkar. Det ger att övervåningen ligger på ett regel upplag med 220mm balk på 400cc.
Så balken blir ju en viktig del i stabiliteten.
I väggarna sitter sedan 145mm snedsträvor som skall ta upp sidokrafter.
Väggreglarna är 145mm med cc600
sedan liggande regel 45x45 på båda sidor om de stående reglarna.
Ytterligare vertikal förstärkning på 8" runt hela bygget på 2m höjd invändigt
limskruvade osb-skivor med ettlager gips utanpå.
Även för en lekman känns det stormsäkert:)

Vilket du bor i stan eller på landet så är byggreglerna/konstruktion de samma.

Detta stod att läsa på kommunens hemsida
Ingen bygganmälan
Bygganmälan behövs inte för lovfria åtgärder som rör en eller tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader förutsatt att det inte gäller inre åtgärder, t.ex. installation av ventilationsanordning.
Bygganmälan behövs inte heller
  • när man uppför, bygger till eller ändrar ekonomibyggnader för jordbruk eller skogsbruk inom område som inte omfattas av detaljplan,
  • för åtgärder som rör byggnader eller anläggningar som är till för totalförsvaret och är av hemlig natur, eller
  • för vissa åtgärder med byggnader eller tomter som tillhör staten eller ett landsting.
Hoppas jag kunde hjälpa något på din undran.

mvh ornet
 
Mikael_L
dymlingen skrev:
Om ni bor på landet (vilket man kan anta om ni bygger så stort) hur enkelt var det då med bygglov? Stämmer det att det bara krävs bygganmälan om det är en jordbruksfastighet?
Många kommuner har förenklat förfarande eller tom bygglovsfritt, inom vissa gränser, när det är utanför planlagt område.
Så här står det t.ex. för strängnäs kommun:
"Undantag
Bygglov krävs inte utanför detaljplan och inte utanför samlad bebyggelse för
- tillbyggnad som är högst 50 % av byggnaden, dock max 35 kvm byggnadsarea (ej närmare tomtgräns än 4,5 m)
- uthusbyggnader med högst 40 kvm byggnadsarea, murar eller plank i omedelbar närhet av bostadshuset (ej närmare tomtgräns än 4,5 m)
Om åtgärden ligger närmare tomtgräns än 4,5 m och berörd granne ger sitt tillstånd krävs ej bygglov."


Men alla kommuner har olika regler, så man måste kolla vad som gäller.
 
dymlingen skrev:
Ni som bygger stora garage. Har ni köpt ritningar, låtit en arkitekt rita det, eller har ni konstruerat själva?
Ett standardgarage vet man ju ungefär hur det är byggt, men när det kommer upp i lite större dimensioner kanske man måste tänka på en del andra saker. T.ex. undrar jag om det är ett problem med 15 meter yttervägg utan några mellanväggar som stagar upp inuti.
Om man bor i planlagt område (i stan eller dess utkant) krävs det väl ganska omfattande underlag till bygglovet, t.ex. hållfasthetsberäkningar eller?

QUOTE]

Jag bygger just nu 7,5x13 och det anses väll av många som rätt så stort i planlagt område.

Jag ritade själv och lämnade sedan till firma som ritade och gjorde K-ritningar osv. Det är väll konstruerat i väggarna ungefär som ett vanligt garage fast stabilare. i mitt fall innebär det 145+45 med cc60 i stommen och så en del I-balk i takkonstruktionen eftersom jag skall ha loft över första delen och sedan öppet i nock i inre delen för en lyft.

Men som ornet så bygger jag min dröm. Eller ja, snickaren bygger min dröm och tömmer plånboken min också.
 
Jag tror faktiskt inte att byggnadsnämden vill ha konstruktionsritningar längre utan det är nog mer upp till dig hur du dimensionerar garaget. Däremot är det bra att ha till snickaren för hans arbete så att du får ett garage som du kan använda eligt dina planer.

Elnissen
 
Det finns särskilda regler för jordbruksfastigheter också. Reglerna där kan jag inte men de är betydligt generösare än för vanlig bostadsbebyggelse.

Själv får jag nöja mig med ca 40 kvadrat utan bygglov. Det där ca:t kunde dock tydligen vara rätt flexibelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.