För mig ett jätte projekt, min livstdröm i uppfyllelse


sStomme008.jpgå hår lont har jag kommit
Stomme015.jpg
Tak022.jpgcket.com/albums/y71/tengtools/Grunden079.jpg[/IMG]
Tak031.jpg
Tak041.jpg
Tak042.jpg
Tak043.jpg
Tak049.jpg
Tak079.jpg
Tak080.jpg
 
Det var mäktigt värre, bästa porren är garageporren  :D
 
Ser gigantiskt ut, men är man samlare (hamster) så gäller det att ha utrymme ;)
 
Mikael_L
Mmmm, tråden måste väl flyttas, inte kan den här ligga i gruppen "småhus" ;D

Det ser ut att bli fint, men har du inte tänkt att ha några fönster?

Den där takplåtsprofilen, går den att köpa nuförtiden?
Hur ligger den i pris i såfall, jag tycker den skulle vara intressant att använda om man bygger ngt som ska se lite äldre ut.
 
Den där takplåtsprofilen, går den att köpa nuförtiden?
Hur ligger den i pris i såfall, jag tycker den skulle vara intressant att använda om man bygger ngt som ska se lite äldre ut.

Jag förmodar att det är en mycket gammal plåt, som suttit uppe tidigare. Kraftig plåt och regält galvad, kan säkert hålla i hundra år till. Om den nu är hundra år gammal (typen) vet jag inte säkert, men 70-80 år har den funnits med. Ornet har både stålborstat och målat den, annars tycker jag nog att grönt var mer vanligt. Men är den svensk, plåten, kanske någon har mer info.
 
;D ;D
saturnus2. Jag gick ju över till plastbil för att slippa rostlagning ;)
Nä, den kulturhistoriska renoveringen av 210m2 pannplåt hoppade jag över och köpte ny producerat i stället.

Mitt kom från  http://www.pokab.se/index.htm
men Planja http://www.plannja.com/templates/Page2C____1733.aspx har en nyare variant.
pris är jag inte helt säker på än men ung 115-125 kr/m2
Oservera att jag inte har lagt någon luftläkt under plåten. Den ligger direkt på takpappen.

Takbjälkarna är på 1200cc samt två mellanbalkar som ligger 400cc. Tyvärr blir det att få skära till en hel del med isoleringen pga detta.
 
haha, ursäkta, men den ser faktiskt ut att kunna vara begagnad :surprised:
Jag antog det också då skuvarna sitter lite oregelbundet.
 
::)
Jo jo det är lite av ett organiserat kaos. Har en hel del skruvande kvar.
Det var banne mig inte så lättlagt som jag trodde. Justeringsmånen är ju minimal när man bara kan dra eller skjuva ihop plåten.
Skulle heller inte ha tagit två längder i stället för en lång. Fick en extra skarv på mitten och mer jobb med att lägga det rakt.
Skarvarna var heller inte så mycket att göra åt. Det syns ju att det glipar en hel del med glipor på 6-7 mm.
Nåväl, på avstånd ser det mkt snyggt ut och tät skall det väl vara.
Jag får väl utvärdera om 20 år ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.