Jag har lite liknande funderingar på att bygga ett trädgårdsskjul/cykelgarage som idagsläget framför allt skall vara enkelt och billigt men i framtiden vara möjligt att uppgradera till varmförråd. Jag funderar därför på att lägga en bädd av packad singel och att mura en sockel av lecablock (typ byggmax murblock) och därefter bygga väggar och tak ovanpå detta. Singelbädden får agera golv, väggarna blir enbart reglar + träfasad och taket blir plåt, eventuellt utan råspont.

Tanken är att om man senare vill uppgradera förrådet så ska man kunna mura igen öppningen i ramen för dörren, lägga ut cellplast i ramen och gjuta en isolerad platta ovanpå. Takhöjden anpassas efter detta så att man kan få in isolering och högre golv.

Bra idé? Och vad ska man tänka på?

grund.jpg
Det bruna strecket är en markduk.
 
Har du lera under så isolera under hela och 60 cm utanför och 120 cm i hörnen. Tjäle och lera är inte kul ihop
Varför inte gjuta på en gång?

Protte
 
prototypen skrev:
Varför inte gjuta på en gång?

Protte
Jag vill undvika onödiga investeringar just nu. Vi har just köpt huset, ligger på 85% belåning och behöver inte ett isolerat förråd just nu iallafall och kanske aldrig. Jag vill gärna undvika att stänga dörren för det.

Förrådet ska vara på ca 25 kvadrat. Som jag förstått det så kostar en isolerad platta i storleksordningen 30000:- med mycket eget arbete medans min lösning borde hamna på kanske en tredjedel av det. Frågan är dock om det är en bra idé eller bara dumsnålt. Jag har inte räknat på totalkostnaden för förrådet ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.