Tänkte själv gjuta platta till garaget och är inne på att göra det utan kantelement, alltså bara att snickra ihop en form, fylla den med ett lager 100mm cellplast och armering, sedan på med vibrationsfri betong. Kruxet är bara att jag hittar bara en massa instruktioner och diskussioner hur man gör en platta med kantelement, inte när man ska gjuta i form.
Jag bifogar en snabb skiss jag gjorde på hur jag tror det bör göras, men jag vill gärna ha feedback på om jag ska ändra eller lägga till något.

De frågor jag har är:
- Hur bred bör klacken vara mellan formen och cellplasten?
- Behöver jag förankra cellplasten så den inte flyter upp vid gjutning?
- Behövs det en klack uppåt också så syllen kommer upp en bit från marken?
- Smidigaste sättet att göra denna klacken? Mura dit en rad med leca och putsa utsidan?
- Behöver jag isolera med cellplast på utsidan med tanke på tjälen? (Bor i Kalmar)

Garaget ska iaf till en början vara kallt, kan ändras i framtiden att vi i alla fall vill ha det frostfritt på vintern. I bakre del ska det vara separata verkstad och förråd. Förrådet ska hållas frostfritt och verkstaden (ca 6-8kvm) ska kunna värmas upp vid behov, men hållas frostfritt.

platta.jpg
 
J
om du har tänkt att köra in bilen vintertid i ditt garage så skulle jag rekommendera en sockel
 
Det där med sockel på ett kallgarage ser jag mest som en smaksak.
Eller som lite perfektionist-race faktiskt.

Jag hade i tolv år ett garage, byggt på platta, utan sockel, i västra Göteborg.
Garaget, liksom huset förstås, var byggt 1969, och var i gott skick när jag flyttade därifrån 2010.

Det är klart att det syntes lite spår efter fukt längst ned på väggarnas regelverk,
men inget var förstört efter 40 år.

Sockel är väl, som sagt, mest för att stärka ens ego.

PS
Under dessa tolv år kördes bilen in i garaget varje dag med snö och allt.
(Var nästan den ende på gatan som hade bilen i garaget.)
 
Redigerat:
peternicklas
psychozz skrev:
Tänkte själv gjuta platta till garaget och är inne på att göra det utan kantelement, alltså bara att snickra ihop en form, fylla den med ett lager 100mm cellplast och armering, sedan på med vibrationsfri betong. Kruxet är bara att jag hittar bara en massa instruktioner och diskussioner hur man gör en platta med kantelement, inte när man ska gjuta i form.
Jag bifogar en snabb skiss jag gjorde på hur jag tror det bör göras, men jag vill gärna ha feedback på om jag ska ändra eller lägga till något.

De frågor jag har är:
- Hur bred bör klacken vara mellan formen och cellplasten?
- Behöver jag förankra cellplasten så den inte flyter upp vid gjutning?
- Behövs det en klack uppåt också så syllen kommer upp en bit från marken?
- Smidigaste sättet att göra denna klacken? Mura dit en rad med leca och putsa utsidan?
- Behöver jag isolera med cellplast på utsidan med tanke på tjälen? (Bor i Kalmar)

Garaget ska iaf till en början vara kallt, kan ändras i framtiden att vi i alla fall vill ha det frostfritt på vintern. I bakre del ska det vara separata verkstad och förråd. Förrådet ska hållas frostfritt och verkstaden (ca 6-8kvm) ska kunna värmas upp vid behov, men hållas frostfritt.

[bild]
Har du planer på att värma garaget så skulle jag rekomendera minst 200 mm isolering samt att det räcket med 100 mm platta. Missa inte en brunn för vatten och snö som du får med dig in.
 
30cmx20cm (b x h) bör nog klacken vara då är du ganska säker 20x20cm lär säkert räcka det oxå. Och att klämma ner mer än 10cm isolering känns onödigt om du inte isolerar utsidan på sockeln för du får en riktig köldbrygga där då med fukt längs väggarna som följd. Jag har nämligen likadan platta som du funderar på, enda skillnaden är dock att jag har isolering under kantbalken oxå alltså enda ut mot mot formen om man säger så . Du kan ju googla lite på "Kantförstyvad platta" så hittar du lite info...
 
Tack för alla svar! Nu har jag reviderat ritningen (obs! ej skalenlig). Är detta en bättre konstruktion? Något jag missat förutom eventuell sarg på plattan och golvbrunn? Går det bra med "vanlig" cellplast under klacken, eller måste jag använda den som klarar mer belastning?

På tal om golvbrunn, blir det så pass mycket snöavrinning från en bil så det ens hinner komma till golvbrunnen? Jag hade tänkt att köra utan golvbrunn eftersom att jag bara har en egengrävd stenkista för dagvatten att evakuera det till, och jag har ingen större lust att dra ner massa skit från bilen i den.

De ritningar jag hittar på kantförstyvad platta verkar innebära olika typ av kantelement ändå. Jag hade ju tänkt gjuta hela skiten på en gång, måste jag gjuta klacken först och sedan plattan däri?


platta2.jpg
 
Något sånt här kanske....jag bruka använda mej av det jag har......formplywood, vanlig plywood eller råspont...
400px-Constructing_Concrete_Kerb_And_Channel.jpg
 
Det var något sånt jag jag tänkte mig ja!
 
ser bra ut det där, du behöver inte ha den förstärkta det håller ändå. Jag forma med stående råspont vart ganska mycket billigare än med formplyfa... se till att sträva bra den vibrations fria betongen är väl ganska mycket tyngre än "vanlig"...
 
Jag formsatte med OSB, billigt och gav lite struktur på betongen Men ska du värma garaget så sätt isolerade kantelement annars så finns risken att du har grönt gräs runt garaget året om. Isolering utanför plattan är bra om det är tjälskjutande mark du bygger på.

Vibrationsfri betong kräver nog mindre av formen, vibreringen trycker ut betong med kraft.
Densiteten är ingen större skillnad.

Kantbalken på sista ritningen håller för .... jag vet inte vad, men för ett bilgarage är den starkt överdimensionerad.

Protte
 
Om du ska köra utan kantelement så är det onödigt med 200mm cellplasten under plattan, då kylan kommer att tränga in från sidan.
 
Tack för alla jättebra svar. Min tanke är nu: Eftersom vi i bakdelen av byggnaden ska ha två separata delar (verkstad och förråd) som ska vara isolerade och frostfria under vintern, bör jag då köra med kantelement i alla fall? Eller är kantelement endast nödvändigt om man ska hålla 18-20 grader inne dygnet runt?
Istället för kantelement, kan man sätta någon typ av cellplast mot klacken, under markytan, typ som när man lägger på isodrän, eller kommer jag då upp i samma kostnad som för kantelement?

I huset från 1948 har vi ju källare, där ca 60-70 cm är ovan mark och helt oisolerat (under mark har vi satt isodrän), men någon sån fruktansvärd köldbrygga blir det ju inte där... Så frågan är hur nödvändigt det verkligen är med kantelement och på utsidan isolerad platta? Tills i vår har ju hela vår källare varit helt oisolerad i över 60 år utan problem...

I övrigt verkar det som att jag kan förminska kantbalken... Till omvända förhållandet kanske? 20 bred och 30 hög, så inte ytterpanelen ligger i marken tänker jag på...
 
Med andra ord något sånt här... Se mina frågeställningar i förra inlägget.

platta3.jpg
 
Garageplatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här har jag gjort flera plattor efter tips av min betongguru
Jag har inte kantelement eftersom det är och alltid kommer att vara ett kallgarage
Protte
 
Så skrattretande enkelt! Varför ska man hela tiden överarbeta allt? :) (Obs ingen ironi om någon trodde detta...) Men som sagt, funkar denna konstruktion när jag på delar av den ska ha frostfria utrymmen och i framtiden kanske också sätta in någon typ av frostvakt i garaget?

Jag bifogar ritning på garaget så ni får en uppfattning om hur det ska se ut. Det är alltså "Verkstad" och "Förråd" som ska vara frostfritt till en början.

A30-02A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.