"ryms" den på 2st stommar av storleken 60 då?...tänkte så den inte blir för liten?....man kanskew skulle sätta 2st
skivor för 120cm är ju inte "så "stort eller vad tror ni?
/
M
 
Inga problem med två 60 stommar. Jag hade nog iof tagit en 40 och en 80 för att ha lite fler alternativ när det gäller vad som skall gå ned i dem.

Själv tänker jag nog bygga arbetsbord med låsbara rullhjul med de skivorna.
 
Jag har rensat bort ett antal reklaminlägg i den här tråden, plus ett antal inlägg som refererade till reklaminläggen.
 
Jag har en riktig budgetvariant :)
Jag köpte 3 st skrivbordshurtsar modell gamla på ben (dvs hurtsen är 20 cm i luften) för den enorma summan 50 kr på en loppis. sedan hade jag en massa spont kvar sedan takbygget....
höjde hurtsarna uppetill genom att spika lite ramar ovanpå, sedan lade jag ut spont i 2 lager.
Bänken blev 4,20 meter bred och 1 meter djup.
Fördelen med hurtsarna är att jag har lådor att förvara småprylar i. Fördelen med sponten är att den var/är billig och är slitstark, bara att måla/byta ut efterhand som det slits. :D
 
Satt på hemlighuset härom veckan med ett kollegieblock och ritade lite, räknade på virkesåtgång i bilen på väg till byggmax och fick ca 4m 2"4 (45x95) över :) efter att ha byggt det här schabraket.
Anledningen till att den slutar där den gör är att det stod en väggsnutt där innan men den följde med gamla fjuttbänken ut.
Bänken är byggd i 45x95 och 4st 45x145 + 1st 45x95 som bänk. Ska på nåt grov plåt iaf på en mindre yta som tål räjäla slag, och nån slityta ovanpå.
3,62m bred, 68cm djup tror jag, och lagom hög. Bänken håller ihop rucklet till garage... inte en yta var rak :(

Bänken
PICT3741.jpg

Hela kortsidan nästan
http://i202.photobucket.com/albums/aa313/Zsaras/PICT3743.jpg

Hörnet som bestämde storleken
http://i202.photobucket.com/albums/aa313/Zsaras/PICT3745.jpg
 
Tyvärr har nån spåntomte lagt upp massa reklam till höger på sidan, iaf på min dator, så jag ser inte mitt hela ovanstående inlägg, och "ändra" knappen för att göra om första bilden till länk är gömd bakom reklamen!
Dessutom blev bilderna suddiga, men det blev ganska bra iaf :D
 
Redigerat:
Decson skrev:
Tyvärr har nån spåntomte lagt upp massa reklam till höger på sidan, iaf på min dator, så jag ser inte mitt hela ovanstående inlägg, och "ändra" knappen för att göra om första bilden till länk är gömd bakom reklamen!
Dessutom blev bilderna suddiga, men det blev ganska bra iaf :D
Jag tror vi byggt efter samma ritning, jag har inte bestämt mig för om jag ska ha hyllplan under, kompressor och lite annat fick plats där..
Funderar på en vitmålad golvspån, för att få slätare utbytbar yta..
 
Såna tankar hade jag också, ha plats för kompressor under bänken, men jag har en väggsnutt som är dålig och har lite planer på att bygga en "kista" på utsidan där istället för plan vägg som är isolerad med lite värme så kompressorn klarar sig, då får jag behålla fri golvyta. Grundidén var lådorna i mitten och en hylla på var sida, men mesta jobbet blir till höger samt bra med lite längd på hyllorna om man vill lägga in nå plattjärn/kap& svetsmaterial.
 
P
Tänk på att om du vill kunna såga saker vid bänken är det bra att ha fri plats på höger gavel förutsatt att du är högerhänt :)
 
Jag gjorde i ordning mitt garage igår. Har precis bytt kök i huset och fick det gamla över. Satt in det i garage. Höjde dock bänkarna lite så höjden blev 1 meter. hade Perstorp skivor i det gamla köket. det måste ju vara världens bästa material att ha på arbetsbänk, helt stenhårt. Blev riktigt nöjd med resultatet. Så tips är. köp någon gammalt kök på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.