hsd
Visst går det att kapa lite undertill, men dörrarna måste tas loss för operationen , har lyft av liknande dörrar för gångjärnsbyte och det är inget att rekommendera att göra ensam
Dessutom brukar dörrarna vara mer eller mindre ihåliga så man kan inte kapa för mycket
Dessutom finns det eventuellt för liten tröskel och då riskerar man en springa under dörren
Hade jag haft liknande problem skulle jag överväga en vikport eller liknande istället
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Tomture61
En halvjobbig lösning är att undersöka om karmen till slagport går att flytta upp .
På mina slagportar är det en springa mellan tröskeljärn / portar , 15 - 20 mm .
Fullt normalt + bidrar till självdraget i garaget .
 
Enda definitiva lösningen är att montera en vikport, som går upp under taket.
Installerade min för 15 år sen.
Aldrig haft problem sen dess.
Motorstyrd via fjärr.

Sök "garageport".

Du får en för under 10 000 kr.

Ett trevligt jobb att montera.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Enda definitiva lösningen är att montera en vikport, som går upp under taket.
Installerade min för 15 år sen.
Aldrig haft problem sen dess.
Motorstyrd via fjärr.

Sök "garageport".

Du får en för under 10 000 kr.

Ett trevligt jobb att montera.
Nej, usch, är ju så jäkla fula jämför med slagportar. Fixa till originalet istället, ett trevligt projekt det med.
En vit äldre slagport som ligger på ett arbetsbord i en verkstad, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit garageport inramad av träverk på ett hus, med synlig kritik mot icke-slagportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
En vikport kommer aldrig att skrapa i marken.
Har fjärrkontroll, vilket är praktiskt vid bl a störtregn och snöstorm.
Håller värmen mycket bra.
 
Storsockret
Absolut så har det funnits tankar på ny port av just anledningen att den åker uppåt istället. Men ja det kostar ju även det en slant, och det känns som vi kan få lite krångligt montage med snetak men också att det tar upp onödig takhöjd och plats.

Vi använder inte garaget som garage, och porten är i carporten så väder och vind drabbar oss inte så hårt när vi ska in. Så en vanlig dörr känns smidigare och utseendemässigt är jag nog också åt det hållet som tycker bättre om slagport.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vad jag kan se på bilden är att den aktiva dörren har hängt sig. Det är en bra sak att börja med. Det måste ändå ordnas först.

Två uppenbara…
Sprinten i det nedersta gångjärnet är nästan urslagen. Slå i den igen.
Dörrspringan är större uppe. Antingen är gångjärnen knäckta eller så sitter de löst.
Dra om med bättre skruv och/eller sätt nya gångjärn.

Mindre uppenbart…
Själva dörren kan ha saggat ner. Inte så troligt då det antagligen är helt skivmaterial på insidan.
Går att lösa men är ett ämne för en annan tråd.

Så till huvudproblemet…
Dörrarna är för tajt monterade vilket gör att de tar i när det är blötsäsong. Det är för lite luft. Enda uppenbara är att fixa mer luft. Såga av nere är enklast. Går också att höja med slitbrickor eller flytta upp gångjärnen i karmen och hyvla av dörren uppe. Varning för konsekvenser med kantreglar.
Det är inte så mycket som behövs. Fem, tio millimeter som mest. Så mycket trä måste det finnas i dörrarnas ram. Är det snålt (vilket inte är ovanligt på billiga slagportar) kan du komma in i en massa spik och skruv vilket kan kosta dig skador på dyra verktyg. Dock inget som hindrar själva åtgärden.

Återstår hur det kan göras.
Att lyfta av en dörr är oftast inget problem. In med en hävstång och trampa till bara. Lyfta på själv är svårare. Numera har jag bättre grejer men ett verktyg som är smidigt och gör lyft lätta att kontrollera är lyftkuddar.
En svart uppblåsbar lyftkudde med slang och handpump märkt "WINBAG MAX - pump it up!" mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns i byggahusshopen såg jag när jag googlade fram bilden.

Måste gå…

Mvh Findus
 
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
Ursprungliga vikporten här hade endast ett stort och tungt blad, som lyftes/vecka helt upp mot innertaket...

Nuvarande har 4 blad liggandes hopkopplade med gångjärn inbördes. Bygger ca 2 dm högre än översta kanten på högsta bladet, upp mot innertaket som lägst när porten öppnar. Innertaket kan luta...

Går och klurar på om det ginge att få porten till att smyga upp 20 cm till, närmare taket. Det blir i s f egen konstruktion med förlängning av skenorna som ledhjulen går i.
Har format skenor.... Som ligger o väntar.

Fabrikatet är Norgate. Finns billigare.
 
  • Vit nedfälld vikport med fyra hopkopplade blad och en synlig del av portens öppningsmekanism i en garageinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om man ska byta dörrarna så skulle jag snarare fundera på att smalna av dörrhålet och sätta en vanlig ytterdörr. Snyggare än en vikport och man får en bra dörr att gå in och ut genom.
Fast nu handlar det om att fixa befintliga dörrar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.