De går inte fylla "diket" med betong?
 
Vågar man det?
Berget för med sig väldigt mycket vatten, lyckas man få det helt tätt mot detta eller stänger man helt enkelt bara in möjligheterna att leda bort det?
 
Tänkte mest om det är ytvatten som åker ner i hålet, fyller man med cement tex så borde man ju kunna göra lutning på detta så det rinner åt ett mer lämpligt håll.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
God tanke! Skall kolla med entreprenören imorrn!
 
Cement? Mäh? Återyll med vanlig lera. Om det rinner dagvatten ovanpå berget och ner i diket vid väggen är det väl inte konstigt att en vägg som är tätad för normal belastning inte helt plötsligt klarar av att hantera undervattensmiljö. Tätskikt på väggen, dränering under kanten. Sen återfyllnad med nåt som inte bara släpper allt vatten rakt ner, utan ger det en chans att rinna av åt rätt håll.
 
Så har det gått 1½ år och vad händer? När jag kommer ner i garaget är det vatten längs alla väggar....

Vad gör jag nu? Har kontaktat snickaren, men är det läge att "gå vidare" nu?
 
Hur blev väggen tätad på utsidan? Åtgärdade ni dräneringen, så den slipper ta allt vatten från huset?
 
På väggen sitter tjära och platonmatta samt grus...

De dränerade om hela gaveln på huset och drog om dräneringen så att det inte skall behöva svälja allt vatten från huset (tror jag!).


Snickaren ringde idag och säger att jag skall ta saken med mitt försäkringsbolag (IF), så att IF kan göra upp med snickarens försäkringsbolag.

Då de anser att själva byggprojektet är avslutat.
Men jag har inte täckning för vattenläckage från utsidan.

Suck, jag är så ledsen...
 
Jag förstår inte exakt hur problemet uppstår (bygger själv garage med murade väggar etc just nu så är intresserad av att förstå).

Rinner vatten uppifrån och ner längs väggen eller stiger "nedifrån" och upp över plattans övre kant? Varför hamnar vattnet inte under plattan?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Jag förstår inte exakt hur problemet uppstår (bygger själv garage med murade väggar etc just nu så är intresserad av att förstå).

Rinner vatten uppifrån och ner längs väggen eller stiger "nedifrån" och upp över plattans övre kant? Varför hamnar vattnet inte under plattan?

Jag gissar att vattnet kommer från berget bakom huset och fyller upp dräneringen som ligger, och sen når vattnet över plattan. Har du inget berg bakom ditt garage behöver du inte oroa dig.
 
Alltså jag har berg bakom garaget men en bra bit bakom och massa dränerande material osv, så jag är inte orolig, mer att det var svårt att förstå vad som händer hos dig.

Om dräneringen fylls måste den vara... Kass?
 
Ja, jag tror den är underdimensionerad och jag tror de även fuskat under plattan...
 
Ja annars skulle det ju bara rinna undan under garaget. Mycket märkligt. Lider med dig, ingen rolig sits.
 
Mmm, så lessen...
 
Sen låter det ju inte alls som att det är omöjligt att lösa. Hur djupt tror du det går att gräva bakom garaget, relativt plattan? Även om det inte blir perfekt just där det är som smalast så borde det gå åtgärda det mesta genom att bara leda vattnet längre ner, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.