Då det saknas uppgifter om vilka laster som taket kommer bidra med (vind, snö, egenvikt) så bör man vara försiktig med att råda om detta.

Men ska jag höfta lite så borde du kunna sova gott med VKR 120x120x10mm, dessa klarar ca 100-150 (beroende på stålkvalitet) ton styck i rent tryck.
Antagligen klarar du dig med betydligt klenare pelare också, men som sagt fattas allt för mycket info.
 
Gabbe1 skrev:
Då det saknas uppgifter om vilka laster som taket kommer bidra med (vind, snö, egenvikt) så bör man vara försiktig med att råda om detta.

Men ska jag höfta lite så borde du kunna sova gott med VKR 120x120x10mm, dessa klarar ca 100-150 (beroende på stålkvalitet) ton styck i rent tryck.
Antagligen klarar du dig med betydligt klenare pelare också, men som sagt fattas allt för mycket info.
100-150 ton låter extremt bra bättre ta säkra före osäkra..
hade du använt samma balkar uppåt oxå mot nock eller hade du tagit limträ där?
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Då det saknas uppgifter om vilka laster som taket kommer bidra med (vind, snö, egenvikt) så bör man vara försiktig med att råda om detta.

Men ska jag höfta lite så borde du kunna sova gott med VKR 120x120x10mm, dessa klarar ca 100-150 (beroende på stålkvalitet) ton styck i rent tryck.
Antagligen klarar du dig med betydligt klenare pelare också, men som sagt fattas allt för mycket info.
Om du kollar min ritning hur hade du byggt konstruktionen om du hade fria händer.. ett höftat exempel med den infon du har till de stora reglarna.. (gärna skissa lite lätt om du kan)
Sen får du skriva din adress på PM så jag kan skicka fredagsfika till dig (Tårta) för tacksamheten av din hjälp!
 
Tack för erbjudandet men jag är ingen utbildad byggnadskonstruktör, bara en maskiningenjör som byggt ett par hus.
Jag har dessutom bara erfarenhet av mer klassiska byggnader med sadeltak.

När det gäller pelarna så skulle jag kört stål hela vägen, men det betyder inte att det är bättre utan det beror på att jag är en stålnörd, limträ på övre delen blir säkert minst lika bra i ditt fall.
 
Gabbe1 skrev:
Tack för erbjudandet men jag är ingen utbildad byggnadskonstruktör, bara en maskiningenjör som byggt ett par hus.
Jag har dessutom bara erfarenhet av mer klassiska byggnader med sadeltak.

När det gäller pelarna så skulle jag kört stål hela vägen, men det betyder inte att det är bättre utan det beror på att jag är en stålnörd, limträ på övre delen blir säkert minst lika bra i ditt fall.
Men dina svar har iaf varit logiska o hjälpt mig mycket i tänkandet o uträkningarna.. så skriv gärna din adress :)
 
Hur du än gör IPE HEA lr limträ - kom bara ihåg att plattan ska vara lite starkare o extra armerad där
pelarna kommer att stå. Själv hade vi beräknad 150mm platt och under pelarna 300mm. Lite overkill
kanske men på säkra sidan
 
Tack, men jag bjuder på allt jag skriver här ;)
Jag tycker att det är en stor del av tjusningen med detta forum, generellt sett ett vänligt klimat, sansade diskussioner och massor av hjälpsamma människor med en enorm bredd på den samlade kompetensen.

Lycka till och lägg gärna upp en byggtråd här så att vi alla kan följa bygget.
 
  • Gilla
CoolGate
  • Laddar…
Såhär blir det nu då tack vare din hjälp Gabbe1 + flera...

2st VKR 120x120x10 på 2,3m
1st IPE300 7,7m
2st VKR 120x120x10 på 2,18m
1st Limträ Nock på 140x720mm
Extra betong under där pelarna ska stå

Konstruktionen skulle bli som så att resa 2 VKR pelare på 2,3m o lägga IPE300 balken över (svetsa), Svetsa fast övre pelare på IPE300 balken och svetsa på som en ögla ( U ) som i sin tur ska hålla Limträbalken på plats o skruvas denna. Sen har man enklare o smidigare att fästa taket osv i Limträbalken än i stål

Bra eller Anus ide?
 
Det blir nog bra.
Jag skulle även svetsat livförstyvningar i IPE300 balken där pelarna sitter.

Livförstyvningar sätter man för att förstärka balken på de ställen där det förekommer höga punktbelastningar, livet i en IPE eller HEA är inte speciellt kraftigt och därför är det ibland nödvändigt att svetsa i förstärkningar på dessa ställen.
 
Gabbe1 skrev:
Det blir nog bra.
Jag skulle även svetsat livförstyvningar i IPE300 balken där pelarna sitter.

Livförstyvningar sätter man för att förstärka balken på de ställen där det förekommer höga punktbelastningar, livet i en IPE eller HEA är inte speciellt kraftigt och därför är det ibland nödvändigt att svetsa i förstärkningar på dessa ställen.
Du tänkte på insidan av balken?
 
Japp, ta tex plattjärn 60-70 x12-15mm, kapa till längden 277mm, slipa av två hörn för att anpassa mot balkens radie, sen är det bara att svetsa.
 
  • Gilla
CoolGate
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.