Garagesatser från husfirmor är inte prisvärda enligt min mening. 100-130´ för ett enkelgarage är i mina öron alldeles för mycket. Men det kanske finns andra erfarenheter nånstan...

/Pillan
 
Prisskillnad på dubbelgarage mot carport+garage
nån som vet? kanske inte så stor skillnad?
fördekla nackdelar
 
palsson skrev:
Prisskillnad på dubbelgarage mot carport+garage
nån som vet? kanske inte så stor skillnad?
fördekla nackdelar
Prisskillnaden är inte särskilt stor.
Vi var inne på ett dubbelgarage först, men kom fram till att vad vi egentligen vill ha, är plats för en bil + förvaring (cyklar, gräsklippare, arbetsbänk mm). Då var det mer ekonomiskt med ett stort enbilsgarage. Har du ett vanligt dubbelgarage, blir kontentan att du ändå inte får in 2 bilar, för du har den andra delen som förvaring. Ska du ha in 2 bilar får du slänga ut alla prylar först, eller så bygger du ett extra stort dubbelgarage.
Carport föll bort, just för att vi vill kunna ha ett större utrymme där man kan låsa/stänga in cyklar o dyl när man exvis reser bort. Annars är carport bra för bilen, den står utomhus men ändå skyddad. Men visst är det gott att, med ett garage, kunna lägga på ett vaxlager på bilen oavsett årstid...? ;)
 
palsson skrev:
Prisskillnad på dubbelgarage mot carport+garage
nån som vet? kanske inte så stor skillnad?
fördekla nackdelar
För min del beställde jag som sagt ett dubbelgarage + en bärlina och stolpar. Det mesta av den högra väggen satte jag sedan "mitt på" plattan och med stolparna till höger fick jag då ett garage och en carport. Prismässigt så går väl merkostnaden för bärlina, stolpar och två extra väggelement på ett ut med en extra garageport...

Vi ville ha en carport för att slippa springa ut och öppna/stänga dörren varje gång man kommer/åker. Garaget blir väl i ärlighetens namn mest "ett hobbyrum med bonusen att det finns plats för en bil" :)
 
Drog du ut vatten och avlopp i garaget?
 
Avlopp har jag på två ställen (garage och i en liten skrubb med egen ytterdörr).

Vatten "får jag på köpet" eftersom jag kommer att ha fjärrvärmecentral, inkommande el, vatten, tele och data i skrubben. Centraldammsugare och lite datamaskineri kommer också att hamna i garaget/förrådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.