Hus tomte
Inte alls avundsjuk :p
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Är skönt att sitta vid sidlinjen å bara beundra ditt slit. Kämpa på!
Kul tråd att följa
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Roligt att ni gillar min galenskap, för egen del blev det här en liten ventil just nu - att gå igenom alla gamla bilder och se att det faktiskt hänt något trots allt. Inser nu hur roligt det är att komma ihåg kameran vid ett bygge. Det blir annars lätt i ett projekt som tar såhär lång tid att man börjar fokusera på hur långt resan har kvar istället för att se att man faktiskt gjort ett och annat redan. Försöker fortsätta berättelsen ner till nutid då:
Ommålade tak och en delvis skivklädd gavelvägg i ett rörigt renoveringsprojekt med brädor, en gersåg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörigt som bara den på bilderna men det bjuder jag på :) Efter spontanutflykten för att bärga hem traversen fortsatte målningen av taket. Jag skivade även upp gavelväggen för att ha det klart när porten skulle på plats.
Efterssom jag bygger inifrån, mot den gamla panelen som varit "skulle" eller "höbotten" som vi säger norr om dalälven eller loft som en del sydlänningar säkert säger, nåväl... här finns gott om springor i panelen. Det såg lite lattjo ut med så mycket springor genom vindduken, även om spikreglarna till panelen är så grovt tilltagna så att även jag med mina 100+ nästan kan promenera obekymrat i luftspalten (något överdrivet). Hur som helst, jag ryckte helt enkelt masonitskivorna som ligger på skullgolvet och sköt upp dom mot spikreglarna , sedan hängde jag vindduken ner över det och tätatade. Rätt eller fel, men det såg bättre ut att få det så, samtidigt blev det ett väldigt mycket bättre stöd för isoleringen.

Renoveringsprojekt med ommålat tak och gavelvägg, spridda byggmaterial och en stege i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag färdigställde gavelväggen helt för att slippa vara där och kladda med färg efter att porten blivit monterad. Färgsättningen blev ett kapitel för sig, jag såg nog framför mig ungefär hur jag ville ha det men eftersom jag är färgblind och dessutom hamnade hos färghandlarn precis innan stägning blev det snabba beslut och första strykningen kändes alldeles för kall, mer blå i tonen. Tvekade en stund men bestämde mig för att "det där blir jag aldrig nöjd med". Rädd att den blåa tonen skulle förstärkas ytterligare i ledlysrörens sken. En ny tur till farbror färghandlare och en mer "sandgrå" ton eller vad det heter. Spelar ingen roll vad den heter, den blev jag i allfall nöjd med och det är ju jag som skall vara här :)

Nyinstallerad garageportupphängning i en verkstad med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen blev det dags att montera porten, den inköptes för några år sedan och har länge legat och väntat på sin tur. Monteringen är säkert en barnlek för den som är van men för lekmän blev det en utmaning. Jag och sonen kämpade på några dagar och fick allt på plats, detssutom går den både lätt och tyst, det får väl ses som en bonus i sammanhanget :) Återigen väldigt tacksam över att ha kvar mellangolvet att springa på, det hade varit betydligt krångligare att få alla mått rätt om man vinglat runt på en skylift

Person målar taket i ett pågående renoveringsprojekt, rörigt arbetsområde med byggmaterial och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer monterar en stor port i en röd lada medan byggmaterial syns runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt garage under renovering med öppen port, byggmaterial och verktyg spridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad garageport med monterat portöppningssystem, inklusive räls och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Öyivind och 2 till
  • Laddar…
Med porten på plats kom det lite ny energi in i projektet. Var väldigt nyfiken på att se hur traversen skulle passa. Jag valde att sätta den på tvären i lokalen för att få ut bästa täckningen utan att den skulle krocka med porten. (Traversen är 4 meter bred och lokalen är 10,7*9,5 ca.) Traversen är på 1 ton, och byggd för att hänga i taket. efterssom jag inte har någon beräkning på hur mycket takstolarna klarar drog jag även ut banorna till väggarna och vilade dom på stolpar där, säkert överdrivet men man vill ju gardera sig :)

Gul lyftbalk på travers monteras utomhus med hjälp av grön traktor och kedjeblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul travers monterad tvärs över ett underrenoverat lokal tak med byggmaterial och stegar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul travers monterad på tvären i ett oisolerat rum med trästomme och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva banorna fixade man rätt enkelt att få upp med ett par kedjeblock och några hjälpande händer från frun. När det däremot kom till traversdelen som skulle in och på plats blev det svårare på bara två. som tur var fanns ett par semesterfirande svågrar till hands, jag inbillade dom att det skulle ta 30 minuter och sedan kaffe :) Dom gick på det och kom till undsättning. Självklart fick dom kaffe..... ett par timmar senare.
Två personer i en verkstad installerar en 1-ton travers som hänger från taket, med bråte runt dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en gul travers i ett garage med hjälp av kedjeblock, med personer som arbetar och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul travers på 1 ton installerad i en verkstadslokal med stöd på väggstolpar och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Vilket spännande bygge, kul att följa!
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Adventsljusstake med tända ljus i ett oisolerat fönster med utsikt över en bod och utomhusljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Adventsstjärna hänger i fönstret i ett mötesrum med växtdekor och skymningsvy utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även ett galet byggprojekt kan väl ha rätt till lite adventsljus i tider som dessa.:D
 
  • Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
Häftigt!

Tror att bilderna lurar ögat lite, vad är det egentligen för takhöjd? Ska du ha så att porten öppnar upp både nedervåning och övervåning?
 
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Häftigt!

Tror att bilderna lurar ögat lite, vad är det egentligen för takhöjd? Ska du ha så att porten öppnar upp både nedervåning och övervåning?
Nu blev det strul med mitt svar märker jag, försöker igen.
Kul att du frågar. Takhöjden i verkstaden blir ca.5 meter. Golvet du ser mitt i porten skall alltså rivas ända bort till bakre verkstadsväggen. Kontoret blir en trappa upp men bakom själva verkstadsdelen.
Hoppas det klarnade lite.
Läser du tråden från början så har jag försökt beskriva det hela men det är svårt att förklara.
 
Härligt bygge!
Vad har du för värmekälla till hela kalaset?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Härligt bygge!
Vad har du för värmekälla till hela kalaset?
Tack, ja en dröm som håller på att förverkligas. Har lite valfrihet på värmesidan. En kulvert går från pannrummet och in i bygnaden, i pannrummet finns en vedpanna och en jordvärmepump. I dagsläget värmer jag upp andra delar i byggnaden som består av hönshus och en del förråd genom kulverten. Samtidigt shuntar jag väldigt lågt genom den, håller mest frostfritt i dom utrymmena. Tanken är att även ha grundvärme till verkstaden via den men satte även in en luft/luft pump på kontoret, öppnar jag dörren mellan kontor och verkstad så blåser det på rätt bra. Anledningen till att jag valde en extra pump till kontoret var egentligen för att det blir sjukt varmt där på sommaren och jag ville få in AC, samtidigt slipper jag ju höja tempen på kulverten så mycket utan kan låta den pysa på för att hålla frostfritt i alla utrymmena och sedan höja tempen med hjälp av luftpumpen när man vill jobba i verkstaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Idala21 och 1 till
  • Laddar…
Inomhusrenovering med LED-armaturer på tak och ytterligare belysning från fönstergluggar, stegar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats inomhus med LED-armaturer på taket och extra fönsteröppningar i övre väggdelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Belysningen blev ett kapitel för sig. Det såg ju så lätt ut att ruta upp taket innan det kom en massa balkar och skrot ivägen men efteråt blev det svårare att se något logiskt mönster för en jämn ljusbild. Lätt att lura sig nu när mellangolvet är kvar, då lyser några rör upp enormt mycket men med dubbla takhöjden som blir efter att detta golv rivits kommer mycket ljus att behövas. Det blev Led armaturer med dubbla rör, 5 rader totalt med 4 armaturer i varje rad. Har dessutom fällt in ett par fönstergluggar extra i överkant på väggarna, Kanske inte gör så stor skillnad men det kan ju åtminstone inte bli mörkare av det :)
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Renoverad ladugård med borttaget foderbord och gödselrännor, bil parkerad inuti, rivningsmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön terränghjuling inne i en ladugård under renovering, betongdelar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil parkerad inne i en ombyggnad ladugård med borttagna foderbord och gödselrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev äntligen dags att flytta en våning ner. Det gamla foderbordet och gödselrännor billades loss och bars ut. Nu börjar man mer få en bild av hur det kommer att bli. Kunde inte låta bli att köra in bilen. När den här ladugården byggdes så fanns det 2 hästar härinne, nu körde jag iallafall in 160 st . Ska bli sjukt roligt att riva mellangolvet sedan och öppna upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Gammalt mellangolv som stöds av stolpar och stöttor under renovering, med sågspån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännande var det allt att såga loss hela mellangolvet och separera det från ytterväggarna. Imponerande nog var det bara vid ett tillfälle som det "smällde" till ordentligt när en spänning släppte och jag trodde att jag skulle förflyttas en våning längre ner :) :)
Nu står mellangolvet helt för sig själv på stolpar och stöttor. Återstår att Isolera hela vägen ner och skruva skivor innan golvet kan plockas bort helt och hållet. Så tacksam för denna "byggställning"
 
Vägg isolerad med stenull mellan träreglar under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liiiite besviken blir man ju på Tegnell & CO. Här har det talats om hur vi måste isolera oss och att alla måste hjälpas åt för att det skall lyckas. Jag höll på att isolera för fullt häromkvällen men ingen Tegnell i sikte för att hjälpa mig.... Men han var väl och isolerade hos nån annan kan man tro :)
 
  • Haha
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd att snubbla på en ledig morgon! Roligt att se en gammal byggnad få nytt liv och nya användningsområden också! (y)
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.