Jag skrev att jag var en smula tveksam, men det funkar bevisligen iaf på Novoferm. Jag ska ringa ett samtal i morgon och lyssna om det finns mer erfarenhet av sidomonterad motor på andra garageportar.
 
Nu har jag pratat med en garageportsmontör, själv pysslar jag nära nog bara med industriportar.
Han var oxå en smula tveksam till sidomontage på annan port, men han trodde att Hörmann hade nått specialbeslag för det ändamålet.
Så fråga Garageportsexperten om dom känner till det beslaget, för jag gissar att det är en Hörmannport du fått offert på.
 
Tack för ditt engagemang i frågan!

Ja det kan nog mycket väl stämma att det är en Hörmannport.
Antar att motorn är en LM3800.
Verkar ju vara rätt vanlig vid sidomontering.

Jag vill bara inte att porten kommer dra snett, så att den inte tätar ordentligt.
 
En kontrollfråga. När ni säger att porten kanske 'drar snett' är det för att axeln vrids på grund av torsion? Eller vad orsakar det sneda?
 
Här om jag fattat rätt pratar vi om en garageportsmotor, den drar upp själva bladet, drar/trycker man då bara i ett hörn kan det bli snett.
Torsion kan man råka ut för när porten är tung och axeln för klen, men då pratar vi om axelmonterad motor. Det kan lösas med att montera motorn mitt på axeln.
 
jasså, trodde vi pratade axelmonterad :)
 
Lm3800 är väl axelmonterad, och torde därmed inte vara några problem?

Känns som det är något skumt med port + motor för 13k.
Någon som har någon reflektion kring det?
 
Jag kör med en 5 meters port från garageexperten och har min motor monterad ca 80cm från ena sidoskenan, har funkat i över 1 år, det enda jag kan anmärka på är att porten glider lite i sidled så man får trycka tillbaka den någon gång var 3-4 månad om man stör sig på det, den tar stopp så den flyttar bara sig till ett visst läge.
Kör med 2 bilar som dagligen kör ut och in så den är välanvänd.

portarna på garageexperten.com är från asien, kanske något sämre isolerad än de europeiska, men å andra sidan så är priset så pass mycket lägre än det tar lång tid innan uppvärmningen tagit ut mellanskillnaden.
 
nudeljavel skrev:
Lm3800 är väl axelmonterad, och torde därmed inte vara några problem?

Känns som det är något skumt med port + motor för 13k.
Någon som har någon reflektion kring det?
En enklare axelmotor borde inte kosta mer än en motor på skena.
Jag monterade en garageportsmotor igår, kunden hade själv köpt den på Biltema för 1500:- ink 2 fjärrkontroller !!!
Det var ingen större skillnad på den och Hörmanns motor, man programmerade den på samma sätt.
Jag menar, vad kostar nått att köpa in om vi kunder betalar 1500 ink moms ??
 
Jag har två styck Novoferm-portar i trä, 2,75m breda, de har motor på sidan. Och som sagt, det lär ska funka med ganska breda portar med denna sidomonterade motor. Fjädrarna tar ju den största vikten i vilket fall.

Här fungerar de i alla fall ypperligt.
 
McStewart skrev:
Lösningen är enklare än vad du tror :)

Köp helt vanliga takskjutsportar men beställ dem så att de går hela vägen upp till innertaketet. Detta är möjligt eftersom de monteras på insidan av portöppningen.
...Detta är för övrigt den lösning på problemet som Garageportexperten använder sig av tillsammans med deras Hörmann-portar.

Med tanke på priserna på de andra förslagen så skulle jag vilja påstå att detta är den billigaste och definitivt driftsäkraste lösningen.

...och nej, jag arbetar inte på Garageportexperten :)
 
Så gör väl 'Alla'? Mina från garagecenter är gjorda exakt så... :)
 
Porten har väl ändå en motvikt som gör att man inte behöver så kraftig motor? Då tror jag inte det är nån fara med att den drar snett
 
Nerre skrev:
Porten har väl ändå en motvikt som gör att man inte behöver så kraftig motor? Då tror jag inte det är nån fara med att den drar snett
Inte motvikt, men fjädrar. En av anledningarna till att jag valde Novoferm var just den sidomonterade motorn. Det fina med detta är att jag kan ha takbox m.m. förvarat under innertaket ovanför porten.
 
Fjädrarna brukar väl kallas motvikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.