Hejsan.
Går i tankarna att hitta ett vettigt garage med takskjutport.

Garaget jag har kollat på är ifrån Björkliden. Deras G80, som ska förlängas till 10,85meter.
Tanken är att ha en dubbelport på 5meter.
Och man kunde även få saxtakstolar för att få lite högre takhöjd.

Men problemet med en takskjutport är att den binder upp yta inne i garaget.
Min tanke är att kunna köra in en bil i mitten av garaget, där det ska stå en saxlyft.
Men porten är då i vägen.

Vilka portar finns det som har sidomonterad motor och som inte behöver ett parallellstag i bakkant?

Bifogar bilder på vad jag menar.
Porten är i vägen.
14537064-SKDtr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På en 5meters port så klarar man sig med bredden emellan.
Clopay.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Finns något som kallas rullportar... annars vikport kanske
 
Tack för snabbt svar!
Rullport känns dock inte speciellt isolerande, eller inbrottssäkert.
Men har ingen erfarenhet av rullport.

Vikport hade nog fungerat. Dock säger min erfarenhet att de är rätt "skramliga" av sig.
Men vet inte hur det är med olika fabrikat.

Dock vill jag väldigt gärna ha automatisk öppning. Och jag vet inte om det funkar med vikport?
 
Ett alternativ (dock sjukt mkt dyrare) är en axelmonterad industriportsmotor. Då får du fritt i mitten. Mittenstaget som sitter mellan takskenorna fyller ingen funktion, så den kan du rycka bort oavsett vilket portfabrikat du väljer. (Förutsatt att du fäst upp takskenorna korrekt :)
 
Lösningen är enklare än vad du tror :)

Köp vanliga takskjutsportar men beställ dem så att de går hela vägen upp till innertaketet. Detta är möjligt eftersom de monteras på insidan av portöppningen. Det blir lite dyrare eftersom det kräver extra portblad, men det borde inte bli så mycket om du inte har väääääldigt högt i tak.

Med denna lösning kan du välja vilket fabrikat du vill (specialportar med sidomotor blir nog dyrare än ett extra portblad).

...detta blev jag varse om efter att jag monterat mina portar och insåg att skenorna + motorn är aningens i vägen.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Jag har en takskjutport från novoferm. Bredd 4.5m. Motorn sitter vid sidan.
Är nöjd med den.

//H
 
Staget i bakkant kan du tabort om du monterar rejäla stag. Motorn kan du förskjuta i sidled.
 
Får tacka så hemskt mycket för era svar.
Då kanske det inte är något problem egentligen.
Då kan jag köpa valfri passande port. Plocka bort tvärstaget och sidomontera motorn.
Borde inte vara några problem att få porten stabil. Finns gott om takstolar att fästa i =)

Men jag ska kolla närmare på alla alternativ ni har länkat.
Tack så mycket!
 
Fick idag offert på två portar ifrån en återförsäljare här i krokarna.
Fick pris på en Trido.
Ca 33tusen med montering, val av specialfärg, extra fjärr

En Novofermport i samma storlek kostade ca 20k extra.
Och kvalitetsmässigt så kändes Tridon betydligt mer robust.

Men med Tridonporten så kommer jag troligtvis inte ifrån att motorn sitter i vägen
 
Jag är tyvärr en smula tveksam till att det funkar bra att sidomontera en garageportsmotor på en 5 metersport, jag tror den kommer svikta och gå snett, framförallt tror jag den kommer få knepigt att stänga/trycka till det sista med momentet på bara en sida. 2 motorer skulle vara kanon, men får dom att synka är nog omöjligt.

Du skulle behöva en takföljande/höglyftande port med axelmotor, men då är vi inne på industriportar, dom är dyra och inte låsta när dom är stängda, så det blir flera problem att lösa där med.
 
Återförsäljaren var också tveksam till att det skulle funka bra. Dock specar Novoferm att det ska fungera upp till 5meter.

Dock tycker jag inte priset tilltalar.
Känns ju skumt att inte kunna ha två motorer som kan synka. Borde ju inte vara några problem att få till egentligen.

Hur löser jag detta världsproblem till en vettig peng? 😁
 
Som jag skrev tidigare så har jag en port från Novoferm. Den är 4.5m bred och motorn är monterad vid sidan (novoport).
Det var viktigt för mig att motorn satt vid sidan.
Jag köpte porten direkt av novoferm och inte via återförsäljare. Fick porten monterad 2011 och den har funkat felfritt.
Hur priserna ser ut idag vet jag inte men när jag tog in offerter så var Novoferm billigare än Hörmann och crawford plus nån till som jag inte minns namnet på..
 
Offerten jag fick på Novofermen var enligt mig lite väl dyr.
Ca 55000:- inkl montage och val av färg.

Har fått offert ifrån garageexperten på 13000:-
För enbart porten. Sen tillkommer montering också.
 
Jag valde bred panel, silk grain och antracit-grå. Jag gav 28000:- inkl montering och 2st fjärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.