räkna lite på det och det vart inte som jag riktigt trodde innan med kostnaderna då det du skulle behöva handla på brädgården är ca 8-10000kr billigare med bärande stålkonstruktion som jag skissa innan än om man använder en ren träkonstruktion men då klarar den inte av lika tunga lyft men det borde ändå räcka och då har jag en stålbalk i mitten på båda med stöttor neråt och det jag räkna på då var att han har fullt utrymme på vinden utan takstolar som är i vägen och det vart runt 70-75kkr för trästommen om man gör den oisolerad och då utan tätskikt innåt på båda fallen men med råspont och underlagspapp och plåttak på det och alla skruvar och beslag och även ett heltäckande golv på vinden i råspont 22mm så man kan gå och lägga upp lite saker där med

så det blir inte så billigt men med ca 3500lm råspont och skruv till det så drar det iväg och skippar man golvet och tar bort reglarna i stålförslaget så är det yerligare 12000kr bort men den delen går inte att ta bort med träkonstruktionen så snikar man till det och tar bort en del saker så det inte blir samma funktion och utseende så går det att kapa ner trävarorna med tillbehör till runt 30-35000kr med en stålkonstrution men då tillkommer ca 40000kr+moms i stål och då ska det också svetsat en del men allt är ju vart kravet är på för nivå om han vill ha ett bart plåttak så kondens kommer rinna på och bli kalt och rått på vintern och även tappa bärighet om han vistas mycke där med uppvärmning eller om han vill kunna göra det mer hemtrevligt och ha varmt och skönt i nästa steg när allt är färdigt så kan han isolera allt utan att det blir onödiga merkostnader

(har säkert missat nått men med det klimatet ni har och plåttak så kommer det att hålla för snölast men har inte räknat på vindlast då men den brukar vara sekundär i de flesta fallen jag räknat på men slängde ihop en beräkning på byggmax hemsida och kan ha räknat fel på åtgång av nått men gav en ungefärlig bild på pris)
 
Redigerat:
Milkshaken
Ok miry jag tackar gör svaren.
Nån mer med förslag? Gärna nån konstruktör.
 
Milkshaken
Finns det verkligen ingen mer på byggahus som kan ge några förslag?
 
Gör det enkelt, det är ju enklast...:D
Du har tre väggar, bakvägg + två gavlar (+ ev.framvägg).
Byggnaden är ca.6.5m bred, det finns takstolar som klarar det utan problem. (Fribärande. Utan stöd mitt under)
Takstolar köper man för 800-1000:-/st (Byggs bara på plats om arbetskraften är gratis.)
Är det en stålbalk i överkanten på fram/bak väggen, så svetsa på nått, (tex UNP lr. vinkeljärn.) som du enkelt skruvar fast takstolen mot.

För tunga lyft kan du montera in en HEA / HEB / IPE balk i taket. Denna behöver ej påverka taket i övrigt.
Om du har mellanväggar sätter du ett stöd där, Tex. KKR, el.liknande.
Om du har långt mellan dessa stöd, så gör ett tillfälligt stöd som du sätter upp när du ska lyfta tungt. (som du sen tar bort, så det inte är ivägen.)
Om du ska ha tung last på loftet, så låt "lyft"balken under tjäna som stöd för detta också.

Frågor?

//AA
 
Milkshaken
saiter: Tack för tipsen,
men vad tror du om mitt förslag då?
jag menar. res upp stolpar på bef, fundament. lägg balkar längs hela vägen,,, ca 20 meter...
Svetsa på Stolpar, (Pelare) och upp till en nockbalk (Fyrkantsbalk) som ligger i 45 gr... Svetsa på öron på bägge sidor som löper ned utvändigt, ca 2000mm mellan dom.... res upp ryggar från ytterväggliv till fyrkantsbalken... Dimension ca, 45x 185 mm... Skruva fast ryggarna med genomgående bult, både uppe vid nock och nere vid vägg, där vi har placerat en träregel som hammarband, eller en mindre Hea med Öron på...
Sen på med 45x 70 ströer, sen plåt.......

räcker det med 2 meter emellan då eller bör man köra med 120.....?

Som undertak reglar man bara som vanligt med 28X70 gles, c/c 30... man skjuter såklart i stålet på den höjden man vill ha undertaket på...
 
Vill du göra så här?
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju om du har nockbalken i centrum av byggnaden.
Nackdelen är ju att du inte får nått loft (undertak)
Och var har du "lyftbalken" (om du ska ha ett undertak?
Blir nog att ha max CC 1200mm på takåsarna.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.